צבי ברמאיר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
צבי ברמאיר
צבי ברמאיר, 1980
צבי ברמאיר, 1980
לידה 13 ביוני 1915
אנטראדאם, רומניה עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 24 בינואר 1981 (בגיל 65)
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

צבי ברמאיר (אדלר) (א' בתמוז תרע"ה, 13 ביוני 1915י"ט בשבט תשמ"א, 24 בינואר 1981) היה משורר, סופר, מתרגם, עיתונאי, עורך וחוקר ספרות ישראלי.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

צבי ברמאיר (אדלר) נולד בשנת 1915 ביִדוֹביצה (Jidovița) שבטרנסילבניה, רומניה (כיום חלק מנסאוד (אנ')). קיבל חינוך יהודי מסורתי ב"חדר" ובישיבה וסיים בית-ספר תיכון בקלוז'. בגיל 17 הצטרף לתנועת נוער ציונית, היה חבר מערכת היומון הציוני "אוּי קֶלֶט" (Új Kelet, מזרח חדש) ופרסם קובץ שירים עבריים מתורגמים על ידו להונגרית. ב-1936 עלה לארץ ישראל עם קבוצתו, ולאחר הכשרה בקיבוץ שער הנגב עבר עם קבוצתו לכפר סאלד. במלחמת העולם השנייה התנדב לצבא הבריטי ושירת עם פלוגת הנדסה בחזיתות צפון אפריקה ואיטליה. כל שנות שירותו שלח מכתבים ורשימות ל"דבר לילדים", שתיארו את חוויותיו ונדודיו של חייל עברי. בשנים 19441945 היה מעורכי עיתון הבריגדה העברית "לחייל", שנדפס ברומא. לאחר שחרורו השתקע בירושלים וערך את הפרסומים הספרותיים של המחלקה לנוער והחלוץ בסוכנות היהודית. ב-1948 היה מעורכי העיתון "דבר ירושלים", שהופיע בתקופת המצור על העיר. בשנותיו האחרונות עבד בעריכה במוסד ביאליק, היה חבר האקדמיה ללשון העברית והרצה בבית ספר ערב לפועלים.

ברמאיר החל לכתוב שירים וסיפורים היסטוריים מ-1938 (בעיקר על תקופת תור הזהב היהודי בספרד ובאיטליה), שפורסמו בעיתונות העברית. הוא עסק גם בתרגום שירה, סיפורת וספרי מחקר מלשונות שונות.

נפטר בעת ביקור ביוהנסבורג שבדרום אפריקה בינואר 1981 בגיל 65, והובא למנוחות בבית העלמין סנהדריה בירושלים.

ספריו[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • כמו אבוקה דולקת.
  • בני חורין.
  • ילקוט הרעיון הציוני.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא צבי ברמאיר בוויקישיתוף