צבי הירש מסליאנסקי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
צבי הירש מסליאנסקי
דיוקנו של צבי הירש מסליאנסקי מאת הצייר מארק יפה (Joffe), שנות ה-30
דיוקנו של צבי הירש מסליאנסקי מאת הצייר מארק יפה (Joffe), שנות ה-30
לידה 6 ביוני 1856 עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 11 בינואר 1943 (בגיל 86) עריכת הנתון בוויקינתונים
השכלה ישיבת מיר (בלארוס) עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
צבי הירש מסליאנסקי, 1895

צבי הירש מַסליַאנסקיאנגלית: Tzvi Hirsch Masliansky; ג' בסיוון ה'תרט"ז[1], 6 ביוני 1856 - ה' בשבט ה'תש"ג, 11 בינואר 1943) היה דרשן יהודי מפורסם, שפעל באימפריה הרוסית ובארצות הברית. התפרסם בשל נאומיו הציוניים וכונה "המטיף הלאומי".

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

נולד לחיים מסליאנסקי בעיר סלוצק שבפלך מינסק ברוסיה הלבנה. מגיל 12 למד במשך שנתיים בישיבת מיר. בהיותו בן 14 נפטר אביו. הוא נסע לפוריץ ולמד אצל הרב המקומי, ר' יחיאל מיכל וולפסון. אחרי תום לימודיו שימש כמורה לעברית ו"מגיד מישרים" בפינסק במשך 14 שנים. בשנת 1887 עבר ליקטרינוסלב וגר בה עד 1891. בשלב זה פגש בו משה לייב ליליינבלום, שעמד על כישרונו כמטיף ושידל אותו לנטוש את ההוראה ולהתמקד בתעמולה למען חובבי ציון. מסליאנסקי היה למגיד נודד ועבר בין ערי רוסיה כשהוא נושא את דרשותיו, שבהן עסק בעיקר בציונות ולאומיות יהודית. דרשותיו, שהקנו לו שם של דרשן ומטיף מן השורה הראשונה, נישאו בדרך כלל ביידיש (שפתם של יהודי האימפריה הרוסית) אך לעיתים גם בעברית. במסע דרשותיו ביקר באודסה ובערים גדולות אחרות, וב-1894 הגיע לאנגליה, שממנה היגר לארצות הברית כעבור שנה.

בארצות הברית המשיך בתחילת דרכו במסעות נאומים, וב-1898 קיבל במה קבועה לנאום בה, במכון היהודי במזרח ברודוויי (אנ') שבמנהטן. הוא היה נושא נאום שבועי במכון מדי שבת לפני קהל המונים. בן-ציון אייזנשטט כתב עליו כי "ברא תקופה חדשה בדרוש".

ב-1902 היה ממייסדי העיתון היהודי "די וועלט" בניו יורק, ושימש עורכו הראשון במשך כמה שנים.

מלבד ספר הדרשות שהדפיס, "מאסליאנסקי'ס דרשות פיר שבתות וימים טובים" (1909), כונסו כתביו ודרשותיו לאחר מותו בשלושה כרכים בשם "כתבי מאסליאנסקי" (ניו יורק: היברו פאבלישינג קאמפאני, תרפ"ט, 1929). הספר כולל גם את "ספר הזכרונות והמסעות" שלו.

צבי הירש מסליאנסקי נפטר בברוקלין והותיר אחריו את רעייתו, חמישה ילדים ונכדים. חתנו היה הסופר והביבליוגרף פנחס טורברג.

על שמו רחוב בשכונת רמות בירושלים. אוסף על שמו שמור בספרייה הלאומית[2].

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • היצהרי: ספר תולדות המטיף הלאמי: צבי הירש מאסליאנסקי, והרבה מכתבים, מאמרים, מליצות ושירים מאת אנשי השם, המספרים בשבחו ופעולתו על במות ישראל, יצא לאור על ידי מכבדיו ומוקיריו משה זאבלאצקי ויוסף מזל, מנצ'סטר: דפ' יוסף מזל, 1895.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא צבי הירש מסליאנסקי בוויקישיתוף
מכתביו

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ התאריך לפי מפעל הביבליוגרפיה העברית, שם צוינו תאריכים אחרים כשגויים.
  2. ^ ארכיון אוסף צבי הירש מסלינסקי, בספרייה הלאומית