צבע שניוני

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הצבעים המסורתיים של שלושת הפיגמנטים, אדום, כחול וירוק, היוצרים יחדיו את הצבעים השניוניים
העיגולים מייצגים RGB, ואילו אזורי החפיפה הם CMY
העיגולים מייצגים CMY, ואילו אזורי החפיפה הם RGB

צבע שניוני הוא צבע שנוצר על ידי ערבוב של שני צבעי יסוד בחלל צבע נתון. ערבוב זה יכול להיות חיבורי או חיסורי, כמפורט למטה. בייצוג המקובל לצבעים במחשב, הצבעים השניוניים הם ציאן, מג'נטה וצהוב.

צבעים חיבוריים שניוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – צבעים חיבוריים

צבעים חיבוריים או ערבוב צבעים חיבורי הוא שיטה של לייצוג המראה של צבעים המורכבים על ידי אורות רכיבים אקראיים, על ידי סכימת הייצוגים המספריים של הצבעים המרכיבים אותו.[1] ניסוחים מודרניים של חוקי גרסמן[2] מתארים את החיבוריות בתפיסת הצבע של שילובי אור כמשוואות אלגבריות. מודלי צבע חיבוריים מיושמים בעיצוב ובדיקה של צגים אלקטרוניים המשמשים להצגת תמונות ריאליסטיות המכילות קבוצות צבע מגוונות באמצעות גופי תאורה הפולטים אור בצבע השייך לקבוצה מוגבלת של צבעי יסוד. בדיקה עם זכוכית מגדלת מספיק חזקה תגלה שכל פיקסל בחלק מהצגים מורכב מאורות בצבעי אדום, ירוק וכחול המופיעים כמגוון של צבעים בודדים כאשר צופים בו מתוך מרחק רגיל.[דרוש מקור]

חיבוריות הצבע, לבדה, לא מנבאת את התפיסה של תערובות של דיו צבעוני מודפס, שכבות צבע בתצלומים צבעוניים על סרט או תערובות פיגמנטים. לשם חיזוי תפיסת הגוון של שילובי צבע אלו משתמשים בחיסוריות הצבע. טווח הצבעים המלא מוגדר במודלי צבע חיבוריים על ידי כל השילובים האפשריים של כל עוצמת הבהירות האפשרית של כל צבע יסוד באותה מערכת.

צבעים בייצוג מחשב[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – ייצוג צבע במחשב

עבור העין האנושית, צבעי יסוד טובים הם אדום, כחול וירוק. שילוב של הצבעים הללו יכול להפיק מגוון רחב של צבעים אחרים:

ירוק + אדום = צהוב
אדום + כחול = מג’נטה
כחול + ירוק = ציאן

בשל כך, צבעי היסוד והצבעיים המשניים המתקבלים בייצוג של מחשב הם:[3]

  ירוק
  צהוב
  אדום
  מג'נטה
  כחול
  ציאן

שילוב בין צבעי יסוד של מחשב הופך את הצבע המתקבל לבהיר יותר. כששלושת צבעי היסוד במחשב מחוברים יחדיו, הצבע המתקבל הוא לבן. הצבעים המשניים המתקבלים מחיבור של שלושת צבעי היסוד בייצוג מחשב יכולים להיות צבעי יסוד טובים לפיגמנטים. כשם שמחיבור צבעי היסוד מתקבלים צבעים משניים בהירים יותר, כך גם מחיסור צבעים משניים מתקבלים צבעים כהים יותר.

צבעים חיסוריים שניוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

צבעים חיסוריים או ערבוב צבע חיסורי היא שיטה לייצוג צבע כאור העובר דרך שכבות הבולעות אורכי גל מסוימים. שיטה זו מהווה את העיקרון המהותי של אופן השימוש בצבעים ובדיו בהדפסה צבעונית ובצילום שבו תפיסת הצבע מתעוררת לאחר שאור לבן עובר דרך "שכבות" מיקרוסקופיות של מדיה מחזירה חלקית המאפשרת לכמה אורכי גל של אור להגיע לעין ולא אחרים.

פיגמנטים, כמו דיו למשל, מציגים צבע בכך שהם למעשה סופגים אורכי גל, בולעים את רובם ומחזירים רק חלק מהם. כשמספר פיגמנטים מתאחדים, הם מציגים את השילוב בין הצבעים, ומשקפים פחות מהם. כך, משילוב פיגמנטים שונים מתקבל צבע כהה יותר.

צבעים בדפוס[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – CMYK

ערבוב של כמויות שוות של הצבעים צהוב, ציאן ומג'נטה יוצר את הצבעים השניוניים אדום, כחול וירוק (צבעי RGB), בצורה הבאה:

צהוב + מג’נטה = אדום
מג’נטה + ציאן = כחול
ציאן + צהוב = ירוק
בשל כך, צבעי היסוד והצבעים המשניים (המשניים כתובים בטקסט מודגש) המתקבלים בהדפסה הם:

  צהוב
  אדום
  מג'נטה
  כחול
  ציאן
  ירוק
  צהוב

בתיאוריה, ערבוב של שלושת צבעי היסוד המדויקים בכמויות שוות ייצור את הצבע השחור, אבל זה לא אפשרי במציאות. בשל כך, פיגמנט רביעי וכהה (בדרך כלל שחור) מתווסף להדפסה במטרה להפיק צבעים כהים בצורה יותר יעילה. השילוב הזה נקרא CMYK.

צביעה מסורתית[עריכת קוד מקור | עריכה]

שיטת ייצוג הצבעים בדפוס נמצאת בשימוש נפוץ בדפוס ביתי ותעשייתי כיום. עם זאת, לפני שהיא הפכה נפוצה, צבעי היסוד שהיו בשימוש היו: אדום, צהוב וכחול. אלה נקראו גם על פי ראשי התיבות שלהם באנגלית: RY. כשהיו משלבים פיגמנטים מהצבעים הללו בכמויות שוות, היה ניתן להדפיס גם כתום, ירוק וסגול:

אדום + צהוב = כתום
אדום + כחול = סגול
כחול + צהוב = ירוק
כלומר, צבעי ה-RYB הראשוניים והמשניים (עם צבעים משניים בהדגשה) הם:[4]

  צהוב
  כתום
  אדום
  סגול
  כחול
  ירוק
  צהוב


קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא צבע שניוני בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ MacEvoy, Bruce. "handprint : colormaking attributes". www.handprint.com. נבדק ב-26 בפברואר 2019. {{cite web}}: (עזרה)
  2. ^ MacEvoy, Bruce. "handprint : colormaking attributes". www.handprint.com. נבדק ב-26 בפברואר 2019. {{cite web}}: (עזרה)
  3. ^ Robert Hirsch (2004). Exploring Colour Photography: A Complete Guide. Laurence King Publishing. ISBN 1-85669-420-8. ארכיון מ-2017-02-25.
  4. ^ RGB approximations of RYB tertiary colors, using cubic interpolation (אורכב 28.06.2013 בארכיון Wayback Machine)