צב תרנגולי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןצב תרנגולי
צב תרנגולי
צב תרנגולי
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: זוחלים
סדרה: צבים
תת־סדרה: צבים חבויי-צוואר
משפחה: צבים ביצתיים
סוג: Deirochelys
מין: צב תרנגולי
שם מדעי
Deirochelys reticularia
לטריי, 1801
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

צב תרנגולי (שם מדעי: Chrysemys picta) הוא מין של צב מהמשפחה צבים ביצתיים, החי במקווי מים במזרח ארצות הברית. צב זה הוא המין היחיד בסוגו והוא קרוי על שם בשרו המשובח, המזכיר טעם תרנגולת, שבעבר נמכר בכמויות בשוקי דרום ארצות הברית.

מאפיינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

צב זה מזכיר במראהו את הצבגון המצויר הקרוב אליו טקסונומית. הוא מגיע לאורך ממוצע של 10.2 עד 25.4 סנטימטרים, כשהנקבות לרוב גדולות יותר מהזכרים, להם זנבות וטפרים ארוכים יותר. הוא בעל שריון קמור בצבע חום-ירוק ולעיתים מכוסה באצות. הגפיים והבטן חומים כהים מפוספסים בצהוב ותחתית הגוף והגרון בהירים. צב זה יכול לחיות 20 עד 24 שנה.

הצב מצוי לרב בסביבות לחות של ביצות, גדות נהר או קרקעית לחה בוצית ויכולים להימצא גם בין צמחייה סבוכה מיימית או יבשתית, בין השאר ביערות ברושיים. צבים רבים חיים יחדיו ומבלים בהתחממות משותפת על בולי עץ או סלעים בקרבת המים, בדומה לצבגונים. הצבים החיים באזורים הצפוניים גם נכנסים לתרדמת חורף, אך מרביתם חיים דרומה יותר.

הצבים הם אוכלי כל הניזונים ממיני סרטני נהרות, רכיכות שונות, ראשנים, דגים קטנים ונבלות אך גם מאצות ועלי צמחי מים. בשנים הראשונות הם טורפים לחלוטין והם משתמשים בצווארם הארוך וטופריהם כדי לתפוס ולקרוע את טרפם. הם עצמם יכולים להיטרף בידי עופות מים שונים, אליגטור אמריקני ודביבונים.

אוכלוסיית הצב נחשבת ליציבה באזורים רבים, אך חלקם מאוימים מהרס בתי גידול, ציד לא חוקי וצבים יכולים להידרס בכבישים מסוימים.

תת-מינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Deirochelys reticularia reticularia
  • Deirochelys reticularia chrysea
  • Deirochelys reticularia miaria

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא צב תרנגולי בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]