צדק שווה תחת החוק

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הכניסה לבניין בית המשפט העליון של ארצות הברית והביטוי "צדק שווה תחת החוק" החקוק עליו

צדק שווה תחת החוקאנגלית: Equal justice under law) הוא ביטוי שחקוק בכניסה לבניין בית המשפט העליון של ארצות הברית בעיר וושינגטון הבירה. ככל הנראה הביטוי נכתב לראשונה בשנת 1932 על ידי חברת האדריכלות בראשותו של קאס גילברט שעיצבה את הבניין.[1] נשיא בית המשפט העליון של ארצות הברית צ'ארלס אוונס יוז וועדת בניין בית המשפט העליון שיוז עמד בראשה, אישרו את חקיקת הביטוי על הבניין.

לפי אחת ההשערות הנפוצות, המילים "צדק שווה תחת החוק" הם פרפרזה של ביטוי מוקדם יותר שנטבע על ידי מלוויל פולר, נשיא בית המשפט בין השנים 1888 ל-1910.[2] בעת שמיעת התיק "קלדוול נגד טקסס" ב-1891, כתב פולר על התיקון ה-14 לחוקת ארצות הברית כך:

בהתאם לתיקון ה-14 סמכותן של המדינות בטיפול בפשיעה בגבולותיהן אינה מוגבלת, אולם אף מדינה לא יכולה למנוע מאנשים ספציפיים או ממעמדות של אנשים, צדק שווה וחסר פניות תחת החוק.[3]

המשפט השלם לא התאים לגמלון או לארכיטרב של הבניין, עובדה שמסבירה (אם ההשערה בדבר מקור המשפט אכן נכונה) למה האדריכלים קיצרו אותו. שנים מספר לאחר שפולר כתב מילים אלה, החליט בית המשפט העליון של ארצות שהתיקון ה-14 לחוקת ארצות הברית, ובמיוחד הזכות להליך הוגן, כן מגבילים את סמכותן של המדינה בטיפול בפשיעה.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ West Pediment Information Sheet via U.S. Supreme Court web site.
  2. ^ Peccarelli, Anthony. "The Meaning of Justice", DuPage County Bar Association Brief (March 2000).
  3. ^ Caldwell v. Texas, 137 U.S. 692 (1891).