צובוראיה אייג'י

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
צובוראיה אייג'י
円谷 英二
לידה 7 ביולי 1901
Sukagawa, יפן עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 25 בינואר 1970 (בגיל 68)
איטו (יפן), יפן עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה 圓谷 英一 עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה Fuchū עריכת הנתון בוויקינתונים
לאום יפני
מקום לימודים Tokyo Denki University עריכת הנתון בוויקינתונים
תחום יצירה אפקטים מיוחדים בקולנוע
יצירות ידועות גודזילה, קינג גידורה
צאצאים Hajime Tsuburaya, Noboru Tsuburaya עריכת הנתון בוויקינתונים
חתימה עריכת הנתון בוויקינתונים
האתר הרשמי
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
יפןיפן זהו שם יפני; שם המשפחה הוא צובוראיה.

אייג'י צובוראיהיפנית: 円谷 英二; 7 ביולי 190125 בינואר 1970) היה אמן אפקטים מיוחדים יפני אשר שיתף פעולה ביצירת סרטי מדע בדיוניים יפנים רבים, בהם "גודזילה".

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

צובוראיה היה בכור במשפחתו והיה בעל משפחה מורחבת גדולה במיוחד. בגיל שלוש אימו של צובוראיה נפטרה ואביו עבר לסין לטובת עסקי המשפחה. בגיל תשע אימץ צובוראיה את תחביב הטיסנאות. צובוראיה שמר על אהבתו לתחביב זה כל חייו. ב-1915 בגיל 14 סיים צובוראיה את המקבילה היפנית לבית ספר תיכון. הוא התחנן בפני משפחתו שאישרה לו ללכת לבית הספר לטיסה שבהאנדה. על אף שלמד לבסוף מסחר ב-1919 צובוראיה קיבל הצעת עבודה והפך להיות צלם קולנוע.

צובוראיה צמח בתעשיית הקולנוע במהירות שיא בזכות יצירתיותו. במהלך צמיחה זאת עבד צובוראיה על פרויקטים חדשניים בתחום הקולנוע והיה שותף לשימוש הראשון במנוף לשם נשיאת מצלמה ביפן. ב-1930 עשה צובוראיה שימוש בסופראימפוזיציה כדי ליצור אשליה בסרט שלקח חלק בהפקתו. בעשייה זאת החלה הקריירה של צובוראיה עבורה יתפרסם - אפקטים מיוחדים. בראיון שנתן מאוחר יותר טען שבתקופה זאת הסרט קינג קונג הגיע לקיוטו והוא אמר לעצמו ש-״יום אחד אעשה בעצמי סרט כזה על מפלצת״.[1]

במהלך מלחמת סין–יפן השנייה ומלחמת העולם השנייה עבד צובוראיה ביצירת סרטי תעמולה יפנים.[2] קיים סיפור כי הסרטים שבהם צובוראיה היה מעורב היו כל כך מציאותיים עד כי צוותים של דאגלס מקארתור, מושלה הצבאי של יפן בתקופת הכיבוש האמריקאי, מכרו עותקים של הסרטים שלו לפרנק קפרה עבור יומני הקולנוע שלו.[3] בעת הכיבוש האמריקאי ביפן צובוראיה התקשה למצוא עבודה בעקבות המעורבות שלו בסרטי התעמולה.

כאשר התמנה לראש מחלקת האפקטים המיוחדים של אולפן הקולנוע היפני טוהו הוא ניהל בממוצע שישים אנשי מקצוע, טכנאים וצלמים. במהלך עבודתו בטוהו הוא עבד לצד הבמאי אישירו הונדה והמפיק טומויוקי טנקה. שלשה זאת כונתה על ידי מחלקת הפרסום של אולפני טוהו ״שלשת הזהב״, והיא זאת שיצרה בשנת 1954 את הסרט הראשון של גודזילה.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא צובוראיה אייג'י בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Taylor, Al, The Man Who Made Godzilla Famous, Fantastic Films and Other Imaginative Media, 1980, עמ' 19
  2. ^ Ragone, August, Eiji Tsuburaya: Master of Monsters: Defending the Earth with Ultraman and Godzilla, San Francisco, California: Chronicle Books, 2007
  3. ^ טריוויה אודות סרט של צובוראיה באתר IMDB
ערך זה הוא קצרמר בנושא יפנים ובנושא קולנוע. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.