צוות קרב חטיבת התקיפה האווירית ה-16

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
חטיבת התקיפה האווירית ה-16
Air Assault Brigade‏ 16
פרטים
מדינה הממלכה המאוחדתהממלכה המאוחדת הממלכה המאוחדת
שיוך הצבא הבריטיהצבא הבריטי הצבא הבריטי
סוג תקיפה אווירית
בסיס האם מחנה קולצ'סטר, אסקס
אירועים ותאריכים
תקופת הפעילות 1999–הווה (כ־25 שנים)
מלחמות מלחמת עיראק, מלחמת אפגניסטן עריכת הנתון בוויקינתונים
נתוני היחידה
כוח אדם כ-6,200
פיקוד
יחידת אם הדיוויזיה הראשונה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

צוות קרב חטיבת התקיפה האווירית ה-16אנגלית: Air Assault Brigade Combat Team‏ 16) היא חטיבה מוטסת של הצבא הבריטי שהוקמה ב-1999 ומשמשת בתור חטיבה מוצנחת לפריסה מהירה.

חטיבת התקיפה האווירית הייתה תחת פיקוד ישיר של מפקדת הצבא כחלק מפיקוד צבא היבשה, מאז 2024 היא נמצאת תחת פיקוד הדיוויזיה הראשונה ככוח משימה לפריסה מהירה סביב העולם. עם כ-6,200 חיילים, היא החטיבה הגדולה ביותר בצבא הבריטי ומורכבת מארבעה גדודי חיל רגלים מוטסים בנוסף למספר יחידות סיוע, ארטילריה, הנדסה, קשר ורפואה - כולם עם יכולת להתניידות מוטסת, מוסקת ומוצנחת. כחלק מיכולות התמרון שלה, היא מקבלת סיוע משלושה רגימנטים של מסוקי סער ומסוקי קרב, בנוסף לצוותי שליטה אווירית מרגימנט חיל האוויר המלכותי.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

עם סיום מלחמת העולם השנייה ומהלך צמצום הכוחות שהגיע אחריה, חטיבת הצנחנים העצמאית השנייה הוצאה מהדיוויזיה המוטסת השישית, ולאחר פירוק הדיוויזיה היא נותרה החטיבה המוטסת היחידה בצבא הבריטי. בשנת 1948 אחרי מספר שינויים לגדודים השונים, קיבלה את השם "חטיבת הצנחנים ה-16", מספרה התבסס על חיבור הספרות של הדיוויזיה המוטסת הראשונה והדיוויזיה המוטסת השישית. החטיבה קיבלה את סמל הבלרופון הרוכב על הפגסוס המכונף, הסמל של הכוחות המוצנחים ששירתו במהלך מלחמת העולם השנייה.

חטיבת התקיפה האווירית ה-16 הוקמה בספטמבר 1999 על ידי איחוד החטיבה המוצנחת החמישית וחטיבת הניוד האווירית ה-24, כשהיא משמרת את שם חטיבת הצנחנים שלאחר מלחמת העולם השנייה ומשתמשת בסמל ההיסטורי.

ב-2001 שימשה החטיבה חוד החנית של כוחות נאט"ו בצפון מקדוניה ולאחר מכן נשלחה לאפגניסטן, במהלך הפלישה לעיראק ב-2003 הצליחה החטיבה לתפוס את שדות הנפט בדרום ובהמשך השתתפה בקרב בבצרה.

מבנה ויעוד[עריכת קוד מקור | עריכה]

חיילי הגדוד השלישי באימון צניחה, 2015
חיילים מהחטיבה באימון, 2016.

החטיבה כוללת שלושה גדודי לחימה מוצנחים (שניים מהרגימנט המוצנח ואחד מרגימנט רובאי גורקה), גדוד סיור ותקיפה (מהרגימנט האירי המלכותי) בנוסף לגדוד מילואים מוצנח. בסיוע לגדודי הלחימה העיקריים, החטיבה כוללת מחלקת סיור מיוחדת (Pathfinders) המכשירה את אזורי הצניחה לפני הנחתת הכוח המרכזי, רגימנט הנדסה, ורגימנט ארטילריה קלה (שניהם בסד"כ של גדוד), בנוסף לאלו כוחות הסיוע כוללים גדוד רפואה, גדוד לוגיסטיקה ופלוגת (אסקדרון) קשר.

החטיבה נתמכת גם על ידי שלושה רגימנטים מפיקוד המסוקים המשותף המספקים יכולות תובלה על בסיס מסוקי SA 330 פומה, אגוסטה ווסטלנד AW101 ובואינג CH-47 צ'ינוק, לצד סיוע אווירי קרוב על בסיס מסוקי בואינג AH-64 אפאצ'י ולווסטלנד לינקס (חלק מהיחידות מזרוע האוויר וחלק מחיל האוויר המלכותי). שני צוותי שליטה אווירית טקטית (TACP) מרגימנט חיל האוויר המלכותי נמצאים גם הם תחת פיקוד החטיבה ומספקים יכולת שליטה אווירית בשדה הקרב.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]