צופי מדינות ערב

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
סמל אזור הצופים הערבי
מפת צופי מדינות ערב

אזור הצופים הערביערבית: الإقليم الكشفي العربي) המכונה גם ארגון צופי מדינות ערב הוא מרכז התמיכה האזורי של ארגון הצופים העולמי, כאשר מטה האזור שוכן בקהיר, מצרים. בשנת 1954, הצופים הפכו פופולריים כל כך במדינות ערב, עד שהארגון העולמי הקים את אזור הצופים הערבי בדמשק.

האזור כולל 18 מדינות חברות בתנועת הצופים במערב אסיה ובצפון אפריקה, כולל אלג'יריה, בחריין, מצרים, עיראק, ירדן, כווית, לבנון, לוב, מאוריטניה, מרוקו, עומאן, הרשות הפלסטינית, קטר, ערב הסעודית, סוריה, סודאן, תוניסיה, איחוד האמירויות הערביות, ותימן.

תנועת הצופים גם מתפתחת בסהרה המערבית בסיוע צופים מהאיים הקנריים.

אזור זה הוא המקביל לאזור הערבי של אגודת המדריכות והצופות העולמית (WAGGGS).

בשנת 2019 מונה מר עמר האמי עבדלהאני ממצרים למנהל האזור הערבי.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הצופים באזור הערבי החלו בסוריה ובלבנון בשנת 1912.[1] בשנת 1938 צופי סוריה הזמינו את מנהיגי הצופים הערבים לאספה בבלודאן, עם משתתפים שהצטרפו מלבנון, מצרים, המנדט הבריטי ועיראק.[2]

במהלך ועידת הצופים העולמית ה-14 בליכטנשטיין בשנת 1953, סוריה הציעה לארח את ג'מבורי הצופים העולמי השמיני, אך נדחתה לאחר שישראל מחתה כי הצופים הישראלים אינם יכולים להיכנס למדינות ערב. המשלחות הערביות חשו כי לא יוכלו לארח אירועים בינלאומיים כאלה והחליטו להתארגן ברמה הפאן-ערבית. הם הכינו טיוטה במרץ 1954 שאושרה על ידי מועצת הליגה הערבית בישיבתה ה-21, והקימה את ארגון הצופים הערבי. ועידת הצופים הערבית הראשונה (וג'מבורי) התקיימה בזבדאני בסוריה בקיץ 1954, שם הוקמה ועדת הצופים הערבית.[2]

הכנס והג'מבורי השני נערכו באבו קיר שבמצרים בקיץ 1956. עלי אל-דנדאצ'י עשה הרבה מאוד לעידוד הצופים ברחבי המזרח התיכון, ובמהלך כהונתו כחבר הוועד הבינלאומי ביקר כמעט בכל מדינות האזור. כעבור זמן קצר הוקמה לשכת צופים ערבית עם מוחמד עלי חאפז ממצרים כמזכ"ל. ההתכנסות הראשונה (שתמשיך להתקיים בשנים שבהן אין ועידה בינלאומית) התקיימה עם שש מדינות חברות מקוריות באלכסנדריה, מצרים.[3]

שינוי היקף גאוגרפי[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר שהצופים המתהווים יקבלו הכרה ב-WOSM, אזור הצופים הערבי עשוי לכלול גם את סומליה.

עד שנת 2008, המפה בעמוד הראשי של האתר הרשמי של האזור הצביעה כי אתיופיה, אריתריאה, ג'יבוטי וסומליה נמצאות בתחומי האזור.[4] אתיופיה היא כיום חברה באזור צופי אפריקה, והאחרות מחכות להכרה בארגון הצופים העולמי ולמיקום הגאוגרפי הסופי.

מטה האזור במקור היה בביירות.[5] מרכז הצופים הבינלאומי בקהיר הוא בניין מפואר בן שש קומות, בסמוך לאצטדיון הבינלאומי בקהיר, שמקבל את פני כל הצופים, ארגונים שאינם צופים ואורחים בודדים. הוא מארח גם כנסים אזוריים וגם משמש בתור אכסניית נוער.

צופים במערב סהרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

סהרה המערבית, שטח שבמחלוקת בו פועל איגוד הצופים הסהריים (בערבית: اتحاد الكشافة الصحراوي), היא אחת מ-35 מדינות בהן קיימים צופים אך אין בהן ארגון צופים לאומי שחבר בארגון העולמי של תנועת הצופים. צופים קיימים שם הן במסגרת צופי מרוקו (Fédération Nationale du Scoutisme Marocain) כמו גם בקבוצות עצמאיות.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Palestinian Scout Movement Founded in the 4th of January 1912 . Extended to create ( Palestinian Arab Brotherhood Society ) in 1932 .In 1945 the( Palestinian Arab Scout Association ) was established, web.archive.org, ‏2019-07-13
  2. ^ 1 2 "About us" (בערבית). Arab Scout Organization. אורכב מ-המקור ב-15 באפריל 2011. נבדק ב-20 בינואר 2011. {{cite web}}: (עזרה)
  3. ^ Scouting Round the World, John S. Wilson, first edition, Blandford Press 1959 p. 275.
  4. ^ Arab region website main page URL Accessed: 30 October 2006
  5. ^ John S. Wilson (1959), Scouting Round the World. First edition, Blandford Press. p. 194, 243, 257