צור הדסים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
צור הדסים
כרזת הסרט
כרזת הסרט
בימוי גדעון קולירין
הופק בידי דני בן-מנחם
תסריט ערן קולירין
עריכה יצחק צחייק
שחקנים ראשיים אורלי בן-גרטי, דני שטג, דפנה רכטר, אלברט אילוז
מוזיקה יוסף ברדנשווילי
צילום אמנון סלומון
מדינה ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 1999
משך הקרנה 100 דקות
שפת הסרט עברית
סוגה סרט קומדיה עריכת הנתון בוויקינתונים
תקציב $746,000[1]
הכנסות ₪66,250[2]
פרסים פרס ליפר לתסריט הטוב ביותר בפסטיבל ירושלים בשנת 1999, פרס אופיר לסרט העלילתי הטוב ביותר, 1999
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

צור הדסים הוא סרט קולנוע ישראלי, מסוגת קומדיית פשע, בבימויו של גדעון קולירין על פי תסריט מאת ערן קולירין, שהופק בשנת 1999.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט מספר את סיפורם של שני זוגות המתגוררים ביישוב נידח:

אתי מגלה להפתעתה שהיא בהריון, לאחר הפעם היחידה שבה קיימה יחסי מין עם חברה שאול, וחרף הבטחתו כי הם עושים זאת בדרך שאינה גורמת להריון. היא מנסה לספר זאת לשאול, אך מתקשה בכך, משום ששאול שקוע כולו בהתלהבות מהמכונית שרכש - מכונית אמריקאית ישנה בעלת חזות מרשימה. כאשר הוא שומע בסופו של דבר על ההריון, תחילה הוא מתקשה להאמין, וכאשר הוא משתכנע, אינו שמח בכך, אף שאתי כבר רוקמת חלומות על השם שיינתן לתינוק.

שאול נועץ ב"ארמני", בעל סטקייה המעורב בעולם הפשע, וזה מציע לו שייקח את אתי לתל אביב לשם ביצוע הפלה, ובאותה הזדמנות יעביר למענו תרמיל ובו משלוח סמים ליד הלקוח, "היווני". שאול שומע בעצתו, לוקח את אתי לתל אביב, בתואנה שעליה לעבור בדיקה רפואית, ושם היא עוברת הפלה בלי שתדע. שאול מספר לה שהרופא נאלץ לבטל את ההריון עקב בעיה רפואית שהתגלתה. לאחר מכן הוא יוצא עם אתי למשימת בלדרות הסמים, שנועדה להתבצע בחדרי השירותים של מגדל האופרה בתל אביב. את אתי, שאינה מבינה מה קורה, הוא משאיר בקרן הרחוב, סמוך למגדל האופרה. למשטרה נודע דבר העסקה, והיא שולחת את בלשיה למקום התרחשותה.

במקביל אילנה, המנוצלת מינית על ידי שמשון (איציק הבל), מנהל מפעל הטקסטיל שבו היא עובדת, זוממת עם בעלה לחטוף את תינוקו של שמשון, כדי להשתמש בכספי הכופר לשם פתיחת חיים חדשים. השניים אכן חוטפים את התינוק, וקובעים פגישה עם שמשון בחדרי השירותים של מגדל האופרה, לשם החלפת התינוק בכופר.

בשלב זה מצטלבים שני הסיפורים. בעת ששאול שוהה בחדר השירותים וממתין ל"יווני", כשסביבו בלשים סמויים אחדים, מגיע שמשון עם מזוודה ובה הכופר. בראותו את האנשים הרבים שבחדר, הוא נכנס לאחד התאים, ומחכה שם, תוך שהוא מציץ דרך חור המנעול. בזמן זה מגיע אדי, ובידיו התינוק החטוף, אך השומר שבכניסה לשירותים מעכב אותו בדרישה לשלם שקל תמורת הכניסה. אדי מתווכח עם השומר, ובהתרגשותו הרבה יורה בו באקדח. אדי המבוהל מסתלק עם התינוק, והבלשים יוצאים בריצה כדי למצוא את היורה. אדי מגיע אל אילנה, שהמתינה בחוץ במכוניתם, ומספר לה על הסתבכות העניינים. אילנה מורה לו להיפטר מהתינוק, ואדי יוצא לרגע מהמכונית, וזורק את התינוק לידיה של אתי, שעמדה ברחוב, ממתינה לשאול. אילנה, המיואשת מבעלה הלא יוצלח, אינה ממתינה לו, והיא בורחת עם המכונית.

אדי, הסובל מבעיות עיכול, מנסה לעשות צרכיו בחצר, אך שוטר, המחפש את היורה ואינו יודע שזהו אדי, שולח אותו לשירותים של מגדל האופרה. שם מוצא אדי את מזוודת הכופר, שאותה שכח שמשון בתא השירותים.

שאול מגיע במכוניתו לקחת את אתי, ומוצא אותה שמחה מאוד בתינוק שנפל לידיה. לאחר ששאול מבהיר לה שייתכן שזהו תינוק חטוף, היא מציעה להביאו למשטרה, אך שאול, שתרמיל הסמים עדיין אצלו, מסרב לכך. הוא עוצר בתחנת דלק כדי לדווח ל"ארמני" על הסתבכות העסקה, ובזמן זה מסתלקת אתי עם המכונית, התינוק ותרמיל הסמים, שהיא אינה מודעת לתכולתו.

אילנה, שנתקעה בדרך בלי דלק, ניגשת רגלית לתחנת דלק וקונה ג'ריקן דלק. היא עוצרת במסעדה שבתחנה ומטביעה את יגונה בשתיית משקאות חריפים. אחד הסועדים, המציג עצמו כ"מנשה", מציע לה סיוע, ובסופו של דבר מפתה אותה להגיע איתו לצור הדסים, שם הוא עוסק בעסקי נדל"ן. אילנה מוצאת עצמה בבוקר עירומה במיטתו של "מנשה", בקרוואן שלו בצור הדסים, שהוא המבנה היחיד במקום, ומשמש את "מנשה" למכירת קרקעות באזור. היא מטלפנת אל אדי שיבוא לחלץ אותה, והוא יוצא לבוש בהידור למשימה, ולוקח איתו את מזוודת הכופר, כדי להתגאות בפני אילנה במציאה הנפלאה.

אתי קובעת פגישה עם חברתה הקרובה טלי (דנה מודן) בתחנת הדלק, כדי שתסייע לה בטיפול בתינוק. לאחר שהשתיים נמות במכונית עם התינוק, לוקחת אתי בטעות את התרמיל של שאול במקום את תרמילהּ, ונכנסת למסעדה. שאול מגיע למסעדה ומנסה לקחת את תרמילו, אך טלי מציגה אותו כמי שמטריד אותה מינית, ושוטרים שהיו במסעדה גורמים להסתלקותו של שאול. שקיות סמים שנופלות מהתרמיל גורמות למעצרה של טלי וללקיחת התרמיל על ידי השוטרים. שאול הנואש רואה בטלוויזיה שידור על התינוק החטוף, מבין שזה התינוק שבידי אתי, ומחליט שזו ההזדמנות שלו למכה הגדולה. הוא קובע עם שמשון פגישה בתחנה המרכזית (שאינה קיימת) של צור הדסים, לשם עסקת כופר. הוא משכנע את אתי לבוא איתו לצור הדסים, בלי לספר לה על מטרת הנסיעה.

אדי מגיע אל אילנה בצור הדסים, ומראה לה את מזוודת הכופר. באותו זמן שאול לוקח את התינוק מאתי, וכשזו מתנגדת הוא דוחף אותה, והיא נופלת ומתעלפת. שאול עורך את עסקת הכופר עם שמשון, ומיד עם סיומה שוטרים שהסתתרו במקום יורים בשאול ולוכדים אותו. אדי נבהל מהיריות, וזורק את מזוודת הכופר דרך החלון. אתי מתעוררת מעלפונה, ומוצאת לידה את מזוודת הכופר. היא נוטלת את המזוודה, ומתחילה לעשות דרכה אל מחוץ לצור הדסים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ אברהם כרמלי, זהר שביט, קולנוע בישראל, סיכום פעילות שנתית 1999–2001, המרכז למידע ולמחקרי תרבות, ספטמבר 2003, עמ' 17
  2. ^ אברהם כרמלי, זהר שביט, קולנוע בישראל, סיכום פעילות שנתית 1999–2001, המרכז למידע ולמחקרי תרבות, ספטמבר 2003, עמ' 30