צטיוזאוריסקוס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןצטיוזאוריסקוס
שלד של צטיוזאוריסקוסשלד של צטיוזאוריסקוס

צטיוזאוריסקוס בהשוואה לאדם

צטיוזאוריסקוס בהשוואה לאדם
תקופה
יורה תיכון 168–163 מיליון שנה לפני זמננו
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: זוחלים
סדרה: בעלי אגן דמוי לטאה
תת־סדרה: דמויי זאורופודים
סוג: צטיוזאוריסקוס
מינים

Cetiosauriscus stewarti

שם מדעי
Cetiosauriscus
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

צטיוזאוריסקוס (שם מדעי: Cetiosauriscus; מילולית: "דמוי-צטיוזאורוס") הוא סוג של דינוזאור זאורופוד חי באירופה במשך היורה התיכון שלפני 168 עד 163 מיליון שנה מזמננו.

מאפיינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

דינוזאור זה היה ידוע כבר ממאובנים שנמצאו בקיימברידג'שייר, אנגליה ב-1842 ובתחילה הוא נחשב לצטיוזאורוס, כשבמשך שנים חוקרים רבים ראו בו מין של האחרון. עם זאת מבנה הגפיים והזנב היו מעט שונים והוחלט לראות בו קרוב לאורניתופסיס (שנכלל בו לזמן מה אך בהמשך בוטל מספק). ממצאים נוספים מתצורת וסקס (אנ') הראו שהאורניתופסיס התקיים במשך הקרטיקון, והיה קרוב לקבוצה מקרונריה, כך שהסוגים הופרדו. בהמשך הניחו שהוא קרוב של הדיפלודוקיים או הממנצ'יזאוריים עקב זנבו הארוך והחוליות הדומות, כך חשב למשל החוקר עותניאל צ'ארלס מארש שראה בו מין של דיפלודוקוס, בעוד חוקרים נוספים ראו בו סוג מקביל להפלוקנטוזאורוס. עם זאת מבנה הכפות השטוח ובעל האצבעות הארוכות יחסית, דמו יותר לצטיוזאורוס והניחו שהוא סוג מעבר בין הדיפלודוקיים לצטיוזאוריים. הסוג עצמו הוגדר ב-1980 בידי החוקר פרידריך פון הינה (אנ').

דינוזאור זה היה בינוני ביחס לזאורופוד והגיע לאורך של 15 או 16 מטרים ולמשקל של 10 טונות בקירוב, קטן יותר מהצטיוזאורוס. הוא היה בעל זנב ארוך יחסית לגודלו וכן בעל שוקיים ארוכות ורחבות. הוא ניזון מעלי מחטניים וציקסיים שלעס מהצמרות.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא צטיוזאוריסקוס בוויקישיתוף