ציון לשבח יחידתי נשיאותי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ציון לשבח יחידתי נשיאותי
Presidential Unit Citation


מספר גרסאות עיצוב של העיטור. מלמעלה למטה: גרסת הצבא, הצי, חיל האוויר, משמר החופים, שירות בריאות הציבור
עריכת הנתון בוויקינתונים
פרטים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
נוסד 1942 עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ציון לשבח יחידתי נשיאותיאנגלית: Presidential Unit Citation) הוא עיטור צבאי קולקטיבי, המוענק עבור הצטיינות בפעולה ליחידות של הכוחות המזוינים של ארצות הברית וכן ליחידות של צבאות מדינות בעלות ברית שלה.

העיטור הוענק לראשונה על פעולות שנעשו ממועד כניסת ארצות הברית למלחמת העולם השנייה ב-7 בדצמבר 1941. הוא הוענק ליחידות על פעולות במלחמת העולם השנייה, במלחמה הקרה, במלחמת קוריאה, במלחמת וייטנאם, במלחמות בעיראק ובמלחמה באפגניסטן.

הסמכות להעניק את העיטור היא בידי נשיא ארצות הברית, והוא הסמיך את מזכירי הצבא, הצי וחיל האוויר ואת מזכיר ביטחון המולדת לפעול בעניין זה בשמו.

תולדות העיטור[עריכת קוד מקור | עריכה]

העיטור נוסד במסגרת צו נשיאותי של נשיא ארצות הברית פרנקלין דלאנו רוזוולט ב-26 בפברואר 1942, שתוקפו נקבע למפרע ל-7 בדצמבר 1941. שמו המקורי היה Distinguished Unit Citation.

הענקת העיטור ליחידות של הצבא, חילות האוויר של הצבא, הצי וחיל הנחתים החלה ב-1942. העיטור מוענק ליחידות של חיל האוויר של ארצות הברית מאז שהפך לזרוע עצמאית ב-1947. הענקת העיטור ליחידות משמר החופים של ארצות הברית החלה בשנת 1957.

היחידות שעוטרו בעיטור במספר הרב ביותר של פעמים – תשע פעמים לכל אחת - היו דיוויזיית הנחתים הראשונה והצוללת Parche (אנ') (עבור משימות מודיעין בשנים 1979 עד 2004).

הזכאות לעיטור[עריכת קוד מקור | עריכה]

העיטור מוענק על גבורה יוצאת דופן בפעולה נגד אויב חמוש. על היחידה להפגין תעוזה ונחישות בהשלמת משימתה בתנאים קשים ומסוכנים, במידה המחריגה אותה מיחידות אחרות שהשתתפו באותה מערכה או קרב.

הפגנת הגבורה הקרבית נגד אויב חמוש על ידי היחידה המועמדת לעיטור נחשבת שקולה לזו שתצדיק את הענקת העיטורים האישיים לאיש צבא של צלב השירות המצוין, צלב חיל האוויר או צלב הצי. הענקת העיטור ליחידה איננה מונעת את הענקתם של עיטורים אישיים לחיילים של אותה יחידה עבור אותו קרב או מערכה.

העיטור הוענק בדרך כלל ליחידות בסדר גודל של גדוד, טייסת אווירית או כלי שיט, אך לעיתים הוא הוענק גם ליחידות קטנות או גדולות יותר - מגודל של מחלקה ועד לזרוע צבאית שלמה.

העיטור עוצב בגרסאות שונות עבור אנשי הזרועות השונות של הכוחות המזוינים של ארצות הברית. כל אנשיה של יחידה שעוטרה בעיטור רשאים לענוד אותו אם היו מוצבים בה בעת הפעולה שבשלה הוענק לה העיטור, אף אם לא השתתפו אישית בפעולה זו. אחרים שהוצבו ביחידה לאחר אותה פעולה רשאים לענוד את העיטור, אך רק במהלך תקופת שירותם בה.

העיטור נישא גם על דגל היחידה, וצורתו היא של סרט ארוך וצר (בעיצובים שונים).

הענקות של העיטור[עריכת קוד מקור | עריכה]

רשימה זו איננה מלאה:

הענקות ליחידות לא אמריקאיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ העיטור לכנף הברזילאית הוענק ב-1986.