צלב הגבורה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
עיטור צלב הגבורה המקורי מ-1920

צלב הגבורהפולנית: Krzyż Walecznych) הוא עיטור צבאי פולני המוענק עבור "מעשי גבורה ואומץ לב בשדה הקרב". הוא מוענק בדרך כלל לקצינים, למש"קים או לחיילים פשוטים, ובמקרים נדירים לאזרחים המשתתפים בלחימה. הוא הוצג לראשונה על ידי מועצת ההגנה הלאומית ב-11 באוגוסט 1920. ניתן להעניק את העיטור לאותו אדם עד ארבע פעמים. העיטור ניתן רק בזמן מלחמה ועד חמש שנים לאחר סיומה.[1]

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

עיטור צלב הגבורה מ-1944

המלחמה הפולנית-סובייטית[עריכת קוד מקור | עריכה]

העיטור נוסד בשנת 1920 בעיצומה של המלחמה הפולנית-סובייטית, זמן קצר לפני שיאה בקרב על ורשה. בתחילה העיטור הוענק באופן אישי על ידי המפקד העליון של הצבא הפולני. בהמשך נוספה האפשרות להאציל את הענקת המדליה למפקדי חזית ואוגדות. עד 29 במאי 1923, הוענק צלב הגבורה עבור המלחמה הפולנית-סובייטית, לכ-60,000 חיילים.

מלבד אלה שהשתתפו במלחמה הפולנית-סובייטית, העיטור הוענק רטרואקטיבית גם לחלק מהחיילים של הלגיון הפולני (אנ'), של יחידות צבאיות במלחמת העולם הראשונה, למורדים בשלזיה עילית שהייתה חלק מרפובליקת ויימאר, לחיילים במרד בפולין גדול ב-1918–1919 (אנ'), ולחברי הארגון הצבאי הפולני (אנ'), שהוקם בזמן מלחמת העולם הראשונה על ידי יוזף פילסודסקי. העיטור הוענק גם לוותיקי מרד ינואר 1863 ולעיר פּלוצק.

עיטור הגבורה היה העיטור הצבאי הפולני היחידי שהוענק גם לזרים בין השנים 1921–1923. הוא הוענק למספר רב של צרפתים, ביניהם רמון פואנקרה, ז'ורז' קלמנסו, פרדיננד פוש ופיליפ פטן.

מלחמת העולם השנייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בינואר 1941 הוציא המפקד העליון הפולני, ולדיסלב סיקורסקי צו המחזיר את צלב הגבורה. בהכרזת נשיא פולין מ-20 בספטמבר צוין כי ניתן להעניק את העיטור ארבע פעמים ללא קשר למספר הפעמים שאותו אדם קיבל את העיטור בשנים 1918–1921. על כן היו אנשים שקיבלו את העיטור שמונה פעמים, ביניהם סטפן רובצקי והגנרל ולדיסלב אנדרס. אף על פי שרשמית הדבר לא היה אפשרי, הוענק העיטור חמש פעמים ללוחמת וסוכנת SOE אלזבייטה זבצקה (אנ') על פעולותיה בזמן מלחמת העולם השנייה, ויאן מזורקייביץ' (אנ') שהיה קצין במרד ורשה קיבל אותו 11 פעמים.

בשנים 1943–1989[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1943, לאחר קרב לנינו, העניק הגנרל זיגמונט ברלינג, מפקד הדיוויזיה הפולנית הראשונה, שנתמכה על ידי ברית המועצות, את צלב הגבורה למספר חיילים. המדליה עצמה אושרה כעיטור צבאי בהוראת מועצת ההגנה הלאומית ב-22 בדצמבר 1944.

קרוב ל -30,000 עיטורים הוענקו עד 1950, ובסך הכל בתקופת הרפובליקה העממית הפולנית הוענקו כ-40,000 עיטורים.

עיצוב הפסים על העיטור[עריכת קוד מקור | עריכה]

סוגי העיטורים של צלב הגבורה
עיצוב מקורי עבור כוחות פולין במערב
מאז 20 בספטמבר 1941
עיטור ראשון
עיטור שני
עיטור שלישי
עיטור רביעי

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא צלב הגבורה בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Ustanowienie Krzyża Walecznych, המוזיאון להיסטוריה פולנית (בפולנית)