צמצם (סרט, 2008)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
צמצם
Shutter
בימוי מאסאיוקי אוצ'יאיי עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי רוי לי עריכת הנתון בוויקינתונים
תסריט Luke Dawson עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים ראשיים ג'ושוע ג'קסון
ג'יימס קייסון לי
ג'ון הנזלי
Maya Hazen
דייוויד דנמן
Adrienne Pickering
Daisy Betts
רייצ'ל טיילור
מאגומי אוקינה עריכת הנתון בוויקינתונים
מוזיקה נתן בר עריכת הנתון בוויקינתונים
צילום קאטסומי יאנאגישימה עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת הפקה Regency Enterprises עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה פוקס המאה ה-20, נטפליקס עריכת הנתון בוויקינתונים
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 2008 עריכת הנתון בוויקינתונים
משך הקרנה 85 דק' עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת הסרט אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה סרט אימה, סרט בלשי, סרט אונס ונקמה עריכת הנתון בוויקינתונים
הכנסות באתר מוג'ו shutter
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

צמצם אנגלית: Shutter) הוא סרט אימה אמריקאי, שיצא לאקרנים בשנת 2008 ומהווה עיבוד אמריקאי לסרט תאילנדי בעל אותו השם משנת 2004.

הסרט בוים על ידי מסויוקי הוצ'אי והופץ על ידי אולפני "פוקס המאה ה-20". הסרט נכתב על ידי לוק דוסון ומככבים בו ג'ושוע ג'קסון, רייצ'ל טיילור ומאגומי אוקינה.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בן שו ואשתו החדשה ג'יין עוזבים את ניו-יורק ועוברים לטוקיו שביפן, היכן שבן עובד בתור צלם. בזמן נסיעתם בדרך ללא מוצא ג'יין מתנגשת בטעות באישה שעמדה באמצע הכביש והושלכה בעקבות הפגיעה. הזוג לא מוצא שום עדות לגופתה ומסיקים שהיא לא נפגעה והלכה משם וממשיכים בדרכם.

לאחר מכן הם מבחינים באורות מוזרים שמופיעים בתצלומים שלהם, מה שמזוהה כ"תמונות רדופות" (תמונות שצולמו בפלאש ומציגות רוחות רפאים) על ידי העוזרת של בן, סאיקו נאקמורה. ג'יין מתחילה לחלום חלומות מוזרים שבעקבותיהם היא חושבת שמישהו מנסה לומר לה משהו, ולאחר מכן מתחילה להרגיש בנוכחות שנמצאת איתם. בן מתחיל לחוות כאבי כתפיים וחבריו מציינים שהוא נראה שמוט ומכופף, אבל הרופא שבודק את בן לא מוצא שום הסבר לכך. סאיקו לוקחת את ג'יין אל בן הזוג שלה לשעבר, ריטסו שעובד במגזין שתפקידו הוא לפרסם תמונות רדופות. הוא מסביר לג'יין שהאורות בתמונות הם רוחות רפאים שמנסות להעביר מסרים לעולם החיים. בזמן נסיעתה ברכבת ג'יין הוזה את האישה שהיא דרסה, מה שגורם לה להאמין שהיא מתה. בן בעצמו חווה מפגש מצמרר עם הרוח לאחר מכן. השניים הולכים למתקשר שיסביר להם על התופעה העל טבעית. המתקשר לוקח את התצלומים של הזוג ומתחיל להסביר בהתלהבות, אך בן מסרב לתרגם וטוען שהוא בסך הכל זיוף ולא הדבר האמיתי.

אדם וברונו, חבריו של בן נרצחים על ידי הרוח שמתבררת כאישה בשם מאגומי. לאחר שהם עדים למותו של ברונו, בן רוצה לעזוב, אבל ג'יין מראה לבן את תמונות החתונה שלהם ומאגומי מופיעה בהם. הזוג מבין שמאגומי ליוותה אותם מרגע חתונתם והולכים לביתה, אך מוצאים את גופתה הנרקבת. היא התאבדה לפני תאונת הדרכים, מה שאומר שהזוג פגש ברוח שלה בזמן נסיעתם.

באותו הלילה, בן פוגש ברוחה של מאגומי וג'יין דורשת ממנה לעזוב אותם לנפשם, מאגומי עוצרת ובחיוך קל מניחה לבן ונעלמת. לאחר לווייתה של מאגומי, בן וג'יין חוזרים לניו-יורק במחשבה שהכל נגמר. ג'יין מגלה מעטפה ובתוכה תמונות של מאגומי ובעזרת רמזים מרוחה של מאגומי היא מוצאת מצלמה בתיבה ומעלה את התמונות ממנה למחשב מכרטיס הזיכרון. התמונות שצולמו על ידי בן, מציגות את אדם וברונו אונסים את מאגומי בביתה לפני שהיא התאבדה ובזמן הזה בן לא עושה כלום כדי לעצור אותם.

בן חוזר הביתה ומסביר לג'יין שמאגומי הייתה בת זוגו לשעבר שלא הרפתה ממנו לאחר שנפרדו. הוא החליט לשכר אותה ולצלם את התמונות במטרה לסחוט אותה וכך היא תניח לו לנפשו. התכנית במהרה התדרדרה לאונס, אך בן מצדיק את עצמו בטענה שהוא מעולם לא נגע בה. ג'יין מבינה למה מאגומי רצחה את אדם וברונו ולמה היא רודפת את בן. ג'יין מבינה שמאגומי ניסתה כל הזמן להזהיר אותה מפני בן ולאחר שהיא נגעלת ממעשיו היא טוענת שהיא לא יכולה להישאר עם אדם כמוהו ועוזבת את הדירה. בן מנסה לרדוף אחרי ג'יין, אך רוחה של מאגומי נועלת את הדלת ולא נותנת לו לצאת מהדירה.

בן משתגע בגלל מאגומי ומנסה לצלם אותה, אך ללא הצלחה. הוא זורק את המצלמה לקצה החדר והיא מצלמת אותו. בן מבחין בתמונה שיצאה ורואה את מאגומי יושבת על כתפיו. בן מבין שכתפיו כאבו וגבו היה מכופף בגלל משקלה של מאגומי ומבין שמאגומי הייתה איתו מאז התאבדותה ללא ידיעתו. מפוחד, בן מנסה להיפטר ממנה ומחשמל את עצמו. הוא הופך לקטטוני ונשלח לבית חולים לחולי נפש, שם הוא יושב מכופף על המיטה. בסצנה האחרונה רוחה של מאגומי נשענת על כתפיו.

שחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביקורות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט קיבל ביקורות שליליות ממבקרים. האתר "Rotten Tomatoes" נתן לסרט ביקורת חיובית של 9% על פי 65 ביקורות.

האתר "Metacritic" נתן לסרט ציון 37/100, לפי 12 ביקורות.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]