צנטרוזאורוס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף צנטרוזאור)
קריאת טבלת מיוןצנטרוזאורוס

תקופה
קרטיקון עליון, 76.5–75.5 מיליון שנה לפני זמננו
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: זוחלים
על־סדרה: דינוזאוריה
סדרה: בעלי אגן דמוי עוף
תת־סדרה: צרטופים
משפחה: צרטופסיים
סוג: צנטרוזאורוס
מינים

C. apertus

שם מדעי
Centrosaurus
לם, 1904
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
בהשוואה לאדם

צנטרוזאורוס (שם מדעי: Centrosaurus; מילולית: "לטאה מחודדת") הוא סוג של דינוזאור ממשפחת הצרטופסיים - הדינוזאורים בעלי הקרניים. הצנטרוזאורוס חי באמריקה הצפונית בקרטיקון העליון. שרידיו נתגלו בפארק הפרובינציאלי דינוזאור שבאלברטה, קנדה. שמו מתייחס לקרניים או הזיזים שבלטו מעטרתו. על שמו נקראת תת-המשפחה צנטרוזאורים.

תיאור ומאפיינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הצנטרוזאורוס היה דינוזאור ממשפחת הצרטופסיים. הוא היה בעל אגן דמוי עוף והלך על כל ארבע רגליו. ראשו היה גדול ועוטר בעטרה (frill) בעלת חלונות בעצם שמקצהה העליון בלטו שני זיזים קצרים שהזדקרו כלפי מעלה ושני זיזים ארוכים יותר שהתעקלו כלפי מטה. לצנטרוזאורוס היו קרני גבה מנוונת אך קרן אף ארוכה יחסית, שלעיתים הייתה מעוקלת (או קדימה או אחורה).

אורכו היה כ-6 מטר ומשקלו כ-3 טון.

הצנטרוזאורוס היה צמחוני וניזון מצמחייה נמוכה. פיו המצויד במקור חזק וסוללת שיניים חותכות יכול היה לטפל גם בצמחייה קשה. הצנטרוזאורוס חי בעדרים ובאחד המקרים מצאו הפלאונטולוגים עדר שלם שנקבר והתאבן, כנראה כאשר ניסה לחצות נהר שלבסוף הציף אותם וגרם להם לטבוע. אף שקרן האף הייתה יכולה לשמש כהגנה כנגד טורפים, נראה שעיקר שימושיה ושימוש העטרה היה לצרכים חברתיים בתוך העדר, כגון זיהוי בין-מיני או כדי לחזר אחרי בנות זוג.

בין המאובנים של צנטרוזאורוס נמצאה גם טביעת עור, כלומר: מעין "הדפס" או "תגליף" שהשאיר העור באבן וחושף את המרקם של העור. מממצא זה, שציונו הוא AMNH 5427, עולה שלצרטופסיים, ולצנטרוזאורוס בפרט, היה עור מכוסה קשקשים האופייני לזוחלים.

גילוי[עריכת קוד מקור | עריכה]

המאובנים הראשונים של צנטרוזאורוס נתגלו לראשונה על ידי הפלאונטולוג לורנס למבה במצע שנחשף בנהר רד דיר שבאלברטה, קנדה. מאוחר יותר נמצא מצע עצמות ענק בפארק הפרובינציאלי דינוזאור (גם באלברטה) ובו אלפי עצמות של מספר רב של פרטים, במצבי שימור שונים, שאף כללו שלדים שלמים. המדענים שיערו שריכוז כזה של עצמות מעיד שהצנטרוזאורוס חי בעדרים גדולים ושמצע העצמות הענק נוצר כאשר עדר כזה ניסה לחצות נהר שהוצף והטביע כמעט את כולם. מאוחר יותר נתגלה מצע עצמות גדול יותר, וכנראה הגדול ביותר שנתגלה אי-פעם, ליד העיר הילדה שבאלברטה.

ב-2012 הועבר המין Centrosaurus brinkmani לסוג טקסונומי חדש קורונוזאורוס Coronosaurus brinkmani.

בתרבות[עריכת קוד מקור | עריכה]

גלריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא צנטרוזאורוס בוויקישיתוף