צנינית היפוס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןצנינית היפוס
צנינית היפוס
צנינית היפוס
מצב שימור
conservation status: least concernנכחדנכחד בטבעסכנת הכחדה חמורהסכנת הכחדהפגיעקרוב לסיכוןללא חשש
conservation status: least concern
ללא חשש (LC)‏[1]
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: מקריני סנפיר
מחלקה: מקריני סנפיר
סדרה: דקראים
תת־סדרה: דמויי-דקר
משפחה: צניניתיים
סוג: Caranx
מין: צנינית היפוס
שם מדעי
Caranx hippos
ליניאוס, 1766
תחום תפוצה
מפת תפוצה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

צנינית היפוס (שם מדעי: Caranx hippos) היא מין של דג ים ממשפחת הצניניתיים, אשר מצוי במי האוקיינוס האטלנטי במים טרופיים וממוזגים, אך פרטים המצויים באזורים צפוניים יחסית נודדים דרומה בחורף כדי שלא ללקות בהיפותרמיה.

ניתן למצוא צנינית זו מפורטוגל עד אנגולה במערב האוקיינוס האטלנטי ומנובה סקוטיה עד אורוגוואי במערבו. היא מצויה גם בים התיכון והים השחור. לרוב ניתן למצוא אותה עד לעומק 350 מטר, בקרבת החופים במי לגונות, שוניות או אף שפכי נהרות.

לצנינית ראש שטוח ומוגבה ולסתות חזקות מעוגלות המותאמות לתזונה מטרף וסנפירים חזה ושת ארוכים ושריריים וכן בעלת סנפיר גבי גבוה וזנב בעל אונות חזקות, מאפיינים המותאמים לתאוצה אחרי טרף. אורכה הממוצע מגיע ל-60 סנטימטרים, אך הפרטים הגדולים ביותר מגיעים לאורך 124 סנטימטרים ולמשקל 32 קילוגרם. הפרטים המבוגרים ביותר הגיעו לגיל 17 שנה. צבע הצנינית הוא אפור-כסוף עם זנבות וסנפירים צהובים.

המזון העיקרי של הצנינית - לעיתים מעל 94% ממזונם, הוא דגים אחרים, בייחוד דגים מתקהלים כמו סרדיניים, ספרוסיים או רצועניים ואף מיני צניניתיים קטנים ממנה. היא ניזונה לעיתים רחוקות יותר גם מקרילאים, פראונים, דיונונים ושאר יצורי ים קטנים.

היא עצמה נטרפת בידי מפרשניים וכרישים וכן עופות ים. הביצים של הצניניות מושכות טורפים כמו כריש לווייתני או מנטות, הבולעים רבות מהן בבת אחת. בנוסף הצנינית היא דג מאכל משובח הנידוג ברשתות רחבות לאורך האוקיינוס האטלנטי, בשל טעם בשרה המשובח.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא צנינית היפוס בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ צנינית היפוס באתר הרשימה האדומה של IUCN