אווטאר: כשף האוויר האחרון – צפון ודרום

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אווטאר: כשף האוויר האחרון – צפון ודרום
Avatar: The Last Airbender – North and South
על גבי עטיפת הכרך הראשון נראים דמויותיהם של אנג, קטרה וסוקה על רקע ספינת אומת האש ההרוסה
על גבי עטיפת הכרך הראשון נראים דמויותיהם של אנג, קטרה וסוקה על רקע ספינת אומת האש ההרוסה
מידע כללי
מאת ג'ין לואן יאנג
איורים סטודיו גוריהירו (אנ')
שפת המקור אנגלית
סוגה פנטזיה
נושא המשך לעלילת סדרת הטלוויזיה "אווטאר: כשף האוויר האחרון"
הוצאה
הוצאה דארק הורס קומיקס
מקום הוצאה ארצות הברית
תאריך הוצאה 28 בספטמבר 2016 (חלק ראשון)
7 בפברואר 2017 (חלק שני)
26 באפריל 2017 (חלק שלישי)
הוצאה בעברית
הוצאה כנרת זמורה-ביתן דביר
תאריך 17 במאי 2023 (חלק ראשון)
תרגום אורנה כץ
סדרה
סדרת ספרים אווטאר: כשף האוויר האחרון (קומיקס)
ספר קודם אווטאר: כשף האוויר האחרון – צל וערפל
הספר הבא אווטאר: כשף האוויר האחרון – חוסר איזון
מספר ספרים 13
קישורים חיצוניים
מסת"ב מסת"ב 978-1-50670-195-0

אווטאר: כַּשָּף האוויר האחרון – צפון ודרוםאנגלית: Avatar: The Last Airbender – North and South) הוא רומן גרפי בעל שלושה חלקים מאת ג'ין לואן יאנג. הוא ספר הקומיקס החמישי בטרילוגיית הקומיקסים בזיכיון האמריקאי "אווטאר: כשף האוויר האחרון" ומהווה המשך ישיר לספר "אווטאר: כשף האוויר האחרון – צל וערפל" ולעלילת סדרת הטלוויזיה "אווטאר" של ניקלודיאון ומשמש כפריקוול לסדרה "האגדה של קורה". הספר מתמקד במצבם של שבט המים הדרומי לאחר סיום מלחמת מאה השנים.

החלק הראשון יצא לאור על ידי חברת ההוצאה דארק הורס קומיקס ב-14 בספטמבר 2016, החלק השני יצא ב-7 בפברואר 2017 וב-26 באפריל יצא לאור החלק השלישי והאחרון של הספר.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

עמוד ראשי
ראו גם – עולם האווטאר, אווטאר - דמויות

במהלך מלחמת מאה השנים[א] צבא אומת האש פגעו קשות בשבט המים הדרומי[ב] שנשאר לאחר המלחמה ללא כשפי מים מלבד קטרה.

חלק ראשון[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר שקטרה מתעוררת מחלום על אמה שמתה ולאחר שהיא מצילה קבוצה של ילדים מפועלי בניין, היא וסוקה מגיעים לראשונה מזה חודשים לכפר בו גדלו ומתפלאים לגלות שבזמן היעדרם כפרם התפתח והפך לעיר של ממש. הם פוגשים את סבתא קאנה שהתחתנה עם המורה פאקו[ג] לפני כמה שבועות. לאחר מכן הם פוגשים את האקודה אביהם, שהפך בינתיים מצ'יף הכפר לצ'יף של כל שבט המים הדרומי. האקודה מציג בפניהם את מאלינה ומליקה בתור אלו שנשלחו משבט המים הצפוני על מנת לסייע בפיתוח זה הדרומי[ד]. מלינה אומרת כי פועלי הבניין שפגשו מקודם הם פועלים לבניית ארמון להאקודה, רעיון שקטרה לא מחבבת משום שלטענתה אינו מתאים לאופיו הצנוע של אביהם.

הצפוניים תמיד ראו בנו פראיים... ואני מאמין שהמניעים שלהם רחוקים מלהיות נדיבותיים

– גילאק על מאלינה ומליקה

במהלך ארוחה משותפת חוטפים שני נערים את תיק התוכניות של מליקה מה שגורם לסוקה וקטרה לרדוף אחריהם, ולבסוף הם מובילים אותם לתוך ספינה נטושה של אומת האש[ה]. שם הם פוגשים בגילאק, שמציג את עצמו כמי שבעבר היה חברו לנשק של אביהם, אך כעת רואה בו כטועה באמונתו בשיתוף פעולה על פני צבירת כח. גילאק מצהיר כי שאר האומות מכבדים כוח וכבוד ומציג לאחים קבוצה של תומכים בו השוהים בספינה אשר מאמינים כי יש לגרש את אנשי שבט המים הצפוניים שהופכים אותם ל"חיקוי זול של השבט הצפוני". קטרה וסוקה מצליחים להימלט מהמקום ונכנסים לחדרו של אקודה שם הם רואים אותו לראשונה מתנשק עם מלינה[1][2].

חלק שני[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר שסוקה וקטרה דיווחו כי בספינה מסתתר צבא שלהם, יוצאים האקונה וצבאו למקום אך מגלים כי המקום ריק כשעל אחד הקירות נכתב: ”בקרוב אראה לך את האמת צ'יף”.

אנו נעזור לכם לשלוט במשאבים הטבעיים שלכם כך שתוכלו להשתלב בזירה העולמית

– מאלינה בנאומה לאנשי הדרום

בינתיים, מאלינה ומליקה מסבירים לסוקה וקטרה כי כחלק מפיתוח הדרום בכוונתם להפיק דלק ממאגר נפט שגילו מתחת לקרח, לטובת פיתוח התעשייה. מייד לאחר מכן, כחלק משיתוף הפעולה עם מפעל "אש האדמה"[ו] שבמושבות אומת האש מגיעה לשבט טוף בייפונג כנציגת המפעל. בלילה, במהלך פסטיבל שהתקיים לכבוד תחילתה של השותפות העסקית מביעה קטרה את חשדותיה כלפי מאלינה בפני אביה וחוששת כי הוא עיוור לרגשותיו. האקונה משיב: ”אהבה מהסוג האמיתי... לא מעוורת אותך, אלא היא אפילו עוזרת לך לראות”. תוך כדי שהם מדברים, מגיע אווטאר אנג, בן זוגה של קטרה. כשאקודה מברך את אנג, קטרה תוהה כי אולי הגיע הזמן שהיא תנהג כך גם לבת זוגו שלו.

בעת נאומה של מאלינה, יוצאים גילאק וחבריו מתוך האדמה בעזרת דחפור ענק, גילאק חושף בפני אנשי השבט כי במסמכים של מליקה שהגיעו לידיו ישנם הוכחות כי בכוונתו להעביר את הנפט שבדרום לבעלות צפונים. מאלינה מזעזעת אך מליקה מכריז כי זו אכן כוונתו משום שלטענתו הדרומיים אינם מבינים את חשיבות הנפט שברשותם. מיד מתפתח קרב בין אנשי הדרום לאנשי הצפון שרומסים את קטרה. בינתיים, לאחר שהאקונה מונע מגילאק להוציא את מאלינה להורג, הוא אומר לו כי הוא זוכר את עברם המשותף וכי הם כמו אחים, גילאק בתגובה דוקר אותו בליבו. הוא נלקח במהרה לטיפולם הרפואי של קאנה ופאקו, וקטרה מונעת ממאלינה להיפרד ממנו לפני גירושה מהשבט[3][4].

חלק שלישי[עריכת קוד מקור | עריכה]

פאקו מבקש את עזרת אנג וקטרה על מנת שיסייעו לו ללמד כשפות מים את שתי הילדות שאימץ. הילדות אומרות כי הוריהם נהגו להגיד כי אסור להן לספר את עובדת היותן כשפיות מחשש שמפלצות יחטפו אותן. בזמן שאנשי הכפר מפגינים ומכריזים "זרים החוצה", האקודה מכנס ועידה עם נציגים מכל האומות על מנת שידונו בשיתוף פעולה עם השבט הדרומי. ובעוד ששליט האש צוקו מסכים לסייע בפיתוח כלכלת השבט, מלך האדמה אומר כי יוכל לעשות זאת רק לאחר שהשבט יציג התקדמות ממשית. בינתיים, גילאק נמלט מהכלא ויחד עם חבריו הם מתפרצים לוועידה, ומתחיל עימות אלים בין הצדדים כשבסופו מלך האדמה קוי נלקח בשבי על ידי המורדים.

לא דמיינתי שככה יראה מסענו חזרה הביתה

– קטרה לאחיה סוקה

גילאק מוסר כי בתמורה להשבת מלך האדמה הוא מעוניין שהאקודה יחליפו כשבוי. כהקדמה לעסקה סוכם כי חוסמי הצ'י ינטרלו את יכולת הכשפות של צוות האווטאר[ז]. באמצע החילוף, כשמלך האדמה וצ'יף השבט נמצאים על גשר החבלים, מתכוון גילאק לחתוך את החבל אך נעצר בידי מאלינה. ומיד, צוות האווטאר גובר על חוסמי הצ'י שמגלים כי הם לבשו מגנים שניטרלו את החסימה האפקטיבית. גילאק רץ לגשר ושורף את החבל, אך אנג הצליח לתפוס בידי האקודה שאחז תחתיו במאלינה וגילאק. לאחר שגילאק נופל אומר אמר אנג כי הוא עדיין מתקשה להחזיק מעמד, מאלינה מפילה את עצמה ומקריבה את חייה למען האקודה אך חייה ניצלים על ידי קטרה. לאחר מכן, קטרה וסוקה מבקרים בקבר אמם, לאחר שאנג והילדות המאומצות מגיעים למקום, קטרה אומרת להן כי אמא שלהן, כמו שלה, ניסתה לשמור ולהגן על כוח הכשפות שלהן. והדבר משכנע אותן לראשונה לעשות כשפות מים.

משפחת קטרה וסוקה
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
פאקו
 
קאנה
 
לא ידוע
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
קאיה
 
האקודה
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
קטרה
 
סוקה
 
 
 
 
 
  – כשפי מים

בביתם של קאנה ופאקו מודה מלך האדמה כי הציוויליזציה בשבט היא הגבוהה ביותר שקיימת, שם הם מתיישבים לסעודה יחד עם צוות האווטאר והאקודה ומאלינה[5][6].

הפקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

כמו הקומיקסים הקודמים, הספר נכתב על ידי הקומיקסאי האמריקאי ג'ין לואן יאנג בשיתוף פעולה עם יוצרי הסדרה המקורית, מייקל דנטה דימרטינו ובריאן קונייצקו[7][8]. האיורים נוצרו על ידי סטודיו גוריהירו וב-9 ביוני 2017, חשף הסטודיו כי זוהי הייתה העבודה האחרונה שלהם עם יוצרי האווטאר[9], ואף כתבו כי הסיבה שבקומיקס מופיעות כל הדמויות מאווטאר הייתה בין השאר כדי לאפשר להם לצייר כל אחת ואחת מהן בפעם האחרונה[10].

עיצוב דמויות השבט ומנהגיהם מבוסס רבות על תרבות האסקימואים ובמיוחד האינואיטים[11]. בטיוטה הראשונית נכתבה דמותה של מאלינה כקודרת יותר אך על פי הכוונתו של מייקל דנטה שינה ג'ין לואן את אפיונה של הדמות כי שיהיה "בין חביב לבלתי חביב"[12]. בנוסף, ג'ין יאנג רצה כי הספר יתמקד בקטרה וסוקה משום שסבר כי "הגיע הזמן לתת לשני האחים את המגיע להם"[13].

היסטורית יציאות לאור[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-14 בספטמבר 2016 יצא לאור החלק הראשון של הספר לחנויות הקומיקס בארצות הברית על ידי דארק הורס קומיקס[14] וב-27 בספטמבר לשאר החנויות[15][16]. כמו כן, הספר השני יצא ב-25 בינואר 2017 לחנויות הקומיקס[17][18] וב-7 בפברואר לשאר החנויות[19][20]. ב-26 באפריל יצא החלק השלישי והאחרון של הספר לחנויות הקומיקס[21] וב-9 במאי לשאר החנויות[22][23].

ב-17 במאי 2023 יצא לאור תרגומו של החלק הראשון לעברית של המתרגמת אורנה כץ על ידי כנרת זמורה-ביתן דביר[24][25], וב-15 בפברואר יצא התרגום לחלק השני של הספר[26].

ב-25 באוקטובר 2017 הוציאו דארק הורס קומיקס מהדורת ספרייה המאגדת את שלושת חוברות הקומיקס בכריכה אחת יחד עם תוספת הערות מהסופר ג'ין לואן יאנג ומצוות המאיירים של סטודיו גוריהירו[27][28]. ב-22 בפברואר 2022 יצא הספר גם בכריכה רכה ללא ההערות[29].

קבלה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הגרפיקה עשתה צעד אדיר קדימה במהלך הכרכים האחרונים, והפרק הזה אינו יוצא מן הכלל. אמני גוריהירו התעלו על עצמם שוב.

– ג'ואל קורנה, Avatar: North and South – Part 1 Review, 16 באוקטובר 2016

עם יציאתו זכה הספר לשבחים רבים ממעריצי הסדרה וממבקרים ואף היו שתיארו אותו כספר הטוב ביותר בטרילוגיית האווטאר[8]. רבים שיבחו את הבחירה להתמקד בדמותה של קטרה לאחר שהספרים הקודמים התמקדו בעיקר באנג וצוקו[30] וכן שיבחו את העיצוב היצירתי באיורי הספר[27][31].

עם זאת, היו שהצביעו על האירוניה שהמורדים המתנגדים לקידמה הזרה נראו משתמשים בציוד טכנולוגי כמו אופנועי שלג ודחפור חשמלי[8]. כמו כן, היו שביקרו את יצירת דמותו של גילאק וטענו כי הוא לא הצליח להשתוות לנבלים האחרים מהזיכיון[31].

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביאורים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ להרחבה ראו אווטאר (סדרת טלוויזיה)
  2. ^ השבט הוא שבט אסקימואים השוכן בקוטב הדרומי לצד אחיהם השוכנים בקוטב הצפוני
  3. ^ החבורה פוגשים את פאקו לראשונה בסוף העונה הראשונה באווטאר (סדרת טלוויזיה)
  4. ^ השבט הצפוני נפגע בעוצמה פחותה במהלך המלחמה בזכות הביצורים שהקיפו אותו
  5. ^ אותה הספינה מוצגת גם בפרק הראשון בסדרה אווטאר (סדרת טלוויזיה)
  6. ^ להרחבה ראו אווטאר: כשף האוויר האחרון – הקרע
  7. ^ חוסמי צ'י - אנשים המיומנים בניטרול נקודות הצ'י של האדם, דבר שגורם לניטרול זמני של יכולת הכשפות

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ ג'ין לואן יאנג, Avatar: The Last Airbender – North and South, כרך ראשון, ארצות הברית: דארק הורס קומיקס, 14 בספטמבר 2016, ISBN 978-1-50670-022-9. (באנגלית)
  2. ^ Avatar "S4 - Returning Home!" - The Complete Story | Comicstorian, סרטון בערוץ "Comicstorian", באתר יוטיוב (אורך: 19:13)
  3. ^ ג'ין לואן יאנג, Avatar: The Last Airbender – North and South, כרך שני, ארצות הברית: דארק הורס קומיקס, 7 בפברואר 2017, ISBN 978-1-50670-129-5. (באנגלית)
  4. ^ Avatar "Season 4 - North Vs South..." - The Complete Story | Comicstorian, סרטון בערוץ "Comicstorian", באתר יוטיוב (אורך: 22:21)
  5. ^ ג'ין לואן יאנג, Avatar: The Last Airbender – North and South, כרך שלישי, ארצות הברית: דארק הורס קומיקס, 26 באפריל 2017, ISBN 978-1-50670-130-1. (באנגלית)
  6. ^ Avatar The Last Airbender "Season 4 - Nations United!" - The Complete Story | Comicstorian, סרטון בערוץ "Comicstorian", באתר יוטיוב (אורך: 20:08)
  7. ^ Christian Holub, Avatar: The Last Airbender comic gets new creators, new designs, EW.com, ‏4 בספטמבר 2017
  8. ^ 1 2 3 Avatar: The Last Airbender – North and South ~ Clash Of Cultures [Spoilery Comic Review - That Hashtag Show], That Hashtag Show, ‏4 בפברואר 2022
  9. ^ העמוד הרשמי של סטודיו גוריהירו, My last AVATAR work., טוויטר, ‏9 ביוני 2017
  10. ^ ג'ין לואן יאנג, Avatar: The Last Airbender – North and South, מהדורת הספרייה, ארצות הברית: דארק הורס קומיקס, 25 באוקטובר 2017, עמ' 90. (באנגלית)
  11. ^ ג'ין לואן יאנג, Avatar: The Last Airbender – North and South, מהדורת הספרייה, ארצות הברית: דארק הורס קומיקס, 25 באוקטובר 2017, עמ' 38. (באנגלית)
  12. ^ ג'ין לואן יאנג, Avatar: The Last Airbender – North and South, מהדורת הספרייה, ארצות הברית: דארק הורס קומיקס, 25 באוקטובר 2017, עמ' 34. (באנגלית)
  13. ^ ג'ין לואן יאנג, Avatar: The Last Airbender – North and South, מהדורת הספרייה, ארצות הברית: דארק הורס קומיקס, 25 באוקטובר 2017, עמ' 11. (באנגלית)
  14. ^ Avatar: The Last Airbender--North and South Part One TPB :: Profile :: Dark Horse Comics, דארק הורס קומיקס (באנגלית)
  15. ^ Avatar: The Last Airbender--North and South Part One, אמזון (באנגלית)
  16. ^ Buy Avatar: The Last Airbender--North and South Part One Online at Lowest Price in Mozambique. 1506700225, Ubuy Mozambique (באנגלית)
  17. ^ Avatar: The Last Airbender--North and South Part Two TPB :: Profile :: Dark Horse Comics, דארק הורס קומיקס (באנגלית)
  18. ^ Avatar (North and South, #2), www.goodreads.com (באנגלית)
  19. ^ Avatar: The Last Airbender: North and South, Part 2 (No…, Goodreads (באנגלית)
  20. ^ Avatar: The Last Airbender--North and South Part Two, אמזון (באנגלית)
  21. ^ Avatar: The Last Airbender--North and South Part Three TPB :: Profile :: Dark Horse Comics, דארק הורס קומיקס (באנגלית)
  22. ^ Avatar: The Last Airbender - North And South Part Three, www.probook.co.il (באנגלית)
  23. ^ North and South Just...Goes South - The Fandomentals, The Fandomentals, ‏1 באפריל 2017
  24. ^ אווטאר - כשף האוויר האחרון - צפון ודרום 1, באתר כנרת זמורה ביתן דביר
  25. ^ אווטאר צפון ודרום 1 כשף האוויר האחרון, באתר סטימצקי
  26. ^ אווטאר : הצפון והדרום 2 | ג'ין לואן יאנג, באתר כנרת זמורה
  27. ^ 1 2 Joel Cornah, Avatar: North and South - Part 1 Review, Sci-fi and Fantasy Network, ‏2016-10-16 (באנגלית)
  28. ^ Avatar: The Last Airbender--North and South Library Edition HC :: Profile :: Dark Horse Comics, דארק הורס קומיקס (באנגלית)
  29. ^ Avatar: The Last Airbender–North and South Omnibus, PenguinRandomhouse.com (באנגלית)
  30. ^ North and South Part 2 Muddies Politics, Bungles Morality - The Fandomentals, The Fandomentals, ‏1 בינואר 2017
  31. ^ 1 2 Review: Avatar- The Last Airbender: North and South - ComicBookWire, ComicBookWire, ‏3 ביוני 2020