צפרדע סוף מצויה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןצפרדע סוף מצויה
צפרדע סוף מצויה
צפרדע סוף מצויה
מצב שימור
conservation status: least concernנכחדנכחד בטבעסכנת הכחדה חמורהסכנת הכחדהפגיעקרוב לסיכוןללא חשש
conservation status: least concern
ללא חשש (LC)‏[1]
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: דו-חיים
סדרה: חסרי זנב
משפחה: היפרוליים
סוג: צפרדע סוף
מין: צפרדע סוף מצויה
שם מדעי
Hyperolius viridiflavus
ביברון, 1841
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

צפרדע סוף מצויה (שם מדעי: Hyperolius viridiflavus) היא מין של צפרדע קטנה שוכנת עצים ממשפחת ההיפרוליים החיה בטבע באפריקה הטרופית. היא מצויה בבורונדי, הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו, אתיופיה, קניה, רואנדה, סודאן, טנזניה, אוגנדה וככל הנראה גם בצ'אד, הרפובליקה המרכז אפריקאית ובאריתריאה ובעיקר באגן הקונגו. הצפרדעים מצויות במגוון בתי גידול: יערות גשם, יערות נוספים, בריכות, סוואנות לחות, ביצות, נהרות ועוד.

מאפיינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

צפרדע זו קטנה מאוד ואינה עולה על שלושה סנטימטרים. היא בעלת גפיים רזות וקצרות אך בעלות אחיזה חזקה. היא בעלת גוונים משתנים רבים, בעיקר בגווני חום כהה עד לבן ועליהם כתמים וטבעות רבות לאורך העור הרך. הצבעים יכולים להשתנות בין גוונים צהובים, ירוקים, שחורים, לבנים ואדמדמים ועליהם נקודות רבות גם הם בגוונים משתנים.

מאפיין חשוב אצל צפרדע זו הוא התנהגותה הדיכוגמית, בה הנקבות שניזונו וגדלו בהצלחה משנות את מינם לזכרים. דבר זה נגרם כאשר קבוצה גדולה של נקבות לא מוצאת זכרים פוריים לרבייה וכמה מהנקבות הגדולות נהפכות לזכרים. מאפיין זה נובע ממיני בעלי חיים היכולים להפוך מצד אחד (נקבה) לצד השני בשלב מסוים בחייהם, להבדיל מבעלי חיים הרמאפרודיטים סימולטנים, אשר מתפקדים בעת ובעונה אחת הן כזכרים והן כנקבות. עם זאת מאפיין זה נצפה רק פעם אחת בשבייה, ורק אצל מין זה בכל מחלקת הדו-חיים (ובכלל בקבוצת בעלי ארבע רגליים). המאפיין נפוץ יותר אצל יצורים פרימיטיביים יותר כמו דגים וחסרי חוליות.

צפרדע זו הוזכרה בסרט "פארק היורה" כמין ממנו שובט DNA לצורך יצירת הדינוזאורים ובזכות המאפיין הדיכוגמי שלהם הפכו הדינוזאורים מנקבות לזכרים לצורכי הזדווגות בפארק. האזכור גרם לאנשים רבים להאמין שדו-חיים יכולים להפוך את מינם לעיתים קרובות.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא צפרדע סוף מצויה בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ צפרדע סוף מצויה באתר הרשימה האדומה של IUCN