צרעת ענק אסייתית

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןצרעת ענק אסייתית
צרעת ענק אסייתית
צרעת ענק אסייתית
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: פרוקי-רגליים
מחלקה: חרקים
סדרה: דבוראים
תת־סדרה: Apocrita
משפחה: צרעיים
סוג: וספה
מין: צרעת ענק אסייתית
שם מדעי
Vespa mandarinia
סמית', 1852
תחום תפוצה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

צרעת ענק אסייתית (שם מדעי: Vespa mandarinia) היא מין של צרעה מסדרת הדבוראים הנחשבת למין הצרעה הגדולה ביותר בעולם. היא נפוצה במזרח אסיה בטבע. מין דומה לה הוא Vespa velutina, אשר מכונה באותו השם.

צרעה זו שייכת לסוג של הצרעה המזרחית המכונה "דבור". היא גדולה יותר וגם תוקפנית ממנה עם גוף באורך 45 מילימטרים (4.5 סנטימטרים), מוטת כנפיים באורך 75 מילימטרים ועוקץ באורך 6 מילימטרים. הצרעה בעלת צבעים זהובים-שחורים בולטים, המשמשים כאזהרה לטורפים. היא בעלת לסתות חזקות מאוד ובטן צרה ושחורה שבקצה מצוי העוקץ. הזכרים קטנים מהנקבות וחסרי עוקץ.

צרעה זו חיה בטבע בהרים ויערות גבוהים ברחבי סין, טאיוואן, דרום רוסיה, הודו-סין, הודו, סרי לנקה ונפאל, והיא ידועה בעיקר ביפן, שם היא נחשבת מזיק משמעותי. במקרים רבים מוצאים שצרעות מסוג זה חיות במושבות תת-קרקעיות, לעיתים במחילות של בעל חיים אחר. הקן יכול להגיע לאורך 6–60 סנטימטרים וצורתו דמוית קערה.

הצרעות הן טורפות של חרקים שונים החיים סביבן, ופועלות יוצאות לשיחור מזון בסביבת הקן, כדי להאכיל את הצעירים. הן ניזונות מחרקים בינוניים עד גדולים לרבות מינים של דבורים, צרעות אחרות לרבות צרעות מאותו הסוג וגמלי שלמה, אשר בשרם נחשב למעדן עבור הזנת מלכות. הפועלות תופסות את טרפן עם לסתותיהן וקורעות ממנו חתיכות גדולות, אותן הן מעבירות לפגיות המתפתחות. כדי לחסל נחיל דבורים כמו דבורי דבש הן נעות בחבורות גדולות. כוחן העוצמתי עוזר להן לשדוד בקלות כוורות מלאות דבש ולהרוג את כל הדבורים במושבה, והן נחשבות למזיק מאיים ביותר על ייצור הדבש באזור חיותן. עם זאת מין של דבורה מזרחית - Apis cerana, מצליח להימנע מפשיטות באמצעות חיסול הפועלות המגיעות לקן באמצעות חום גוף חזק ביותר, הנוצר מלחץ. הפועלת המגיעה למושבה נהרגת בידי המון הדבורים המחמם אותם ביותר.

צרעות אלו נחשבות לתוקפניות מאוד ויתקפו גם ללא התגרות. העקיצה שלהן מכילה נוירוטוקסין חזק, ועקיצות רבות יכולות לגרום להלם אנפילקטי, אי-ספיקת כליות ואף לדום לב ולמוות. מספר המתים ביפן מהעקיצות של צרעות רבות מגיע ל-30–40 כל שנה. בסין המספרים גבוהים אף יותר. ב-2013 מתו במחוז שאאנשי בלבד 41 אנשים.[1]

ב-2020 התפרסמו דיווחים שצרעה זו הגיע (כמין פולש) לאמריקה הצפונית, שם נמצאו כמה פרטים שתקפו אלפי דבורי דבש.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא צרעת ענק אסייתית בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "China hornets kill 41 in north since July". BBC News. 3 באוקטובר 2013. ארכיון מ-9 באפריל 2018. {{cite news}}: (עזרה)