קארוי מאנדי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קארוי מאנדי
Mándy Károly
לידה 1817
זרניאנין, סרביה עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 4 ביוני 1871 (בגיל 54 בערך)
ניו יורק, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה הונגריה עריכת הנתון בוויקינתונים
דרגה בריגדיר גנרל עריכת הנתון בוויקינתונים
פעולות ומבצעים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

קארוי מאנדי, (במקור מאנדל, בהונגרית: Mándy Károly; באנגלית: Charles Mundee-Mándy; זרניאנין, 1817[1]ניו יורק, ניו יורק, ארצות הברית, 4 ביוני 1871) היה איש צבא יהודי-הונגרי, בריגדיר ג'נרל (גנרל כוכב אחד) (Brevet) של מלחמת האזרחים האמריקנית.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קארוי מאנדי נולד במשפחה יהודית, הוא היה סוחר, ואחר כך סגן ארטילריה במהפיכת 1848 בהונגריה שמכונה "מלחמת העצמאות ההונגרית", אחר כך הפך לשופט צבאי. לאחר כישלון מלחמת העצמאות הוא נאלץ להגר, והגר לארצות הברית, שם בחר לו את השם מנדי (Mundee). בשנת 1850 התיישב בקנזס בעיירה בשם Leavenworth. הוא השתלב בחיים הציבוריים של העיר, והפך להיות מזכיר העיר.

הקריירה הצבאית האמריקאית שלו הורכבה בעצם על ידי הונגרי בשם ינה פיבאן, על פי ההיסטוריון גזה קנדה. מאנדי התגייס לצבא בקנזס תחת דגל האיחוד. ב-24 באוגוסט 1861 קיבל דרגן קפטן (סרן). ב-16 באוגוסט 1862 קיבל דרגת מייג'ור (רב-סרן). הוא התבלט בגבורתו בקרבות ליד וינצ'סטר בווירג'יניה, פישר היל וסידר קריק (Fischer's Hill and Cedar Creek), ולכן הועלה לדרגת קולונל ב-19 באוקטובר 1864. הוא נלחם באומץ ליד פטרסבורג (וירג'יניה), ולכן באביב 1865 הוענק לו דרגת בריגדיר ג'נרל ((תא"ל-(Brevet)). הוא שוחרר משירות ב-15 בספטמבר 1866.

בנוגע לסגנון הלחימה של צ'ארלס מאנדי בקשר עם קרב פטרסבורג, כתב מ' ברבר, עוזר בריגדת ורמונט, את הדברים הבאים:

"על הפיקוד השתלט קולונל צ'ארלס מאנדי, שמילא אותו בגבורה הגדולה ביותר במהלך התנועות הצבא הבאות. כאילו היה בטוח לחלוטין שחייליו ילכו אחריו לאן שהוא ילך, הוא צעד עד תחילת קו החזית, תוך התעלמות מוחלטת מכל הסכנות. הדוגמה ההירואית שלו, כמו גם המיומנות בה הוביל את המאבק, העשירו מאוד את מעשי המלחמה המפוארים שביצעה חטיבת ורמונט באותו יום."

מנדי חזר לחיים אזרחיים לאחר מלחמת האזרחים ויחד עם משפחתו עבר למדינת פלורידה לטלהסי. הוא השתתף בקביעות בפגישות ותיקי מלחמת האזרחים. מאנדי נפטר בנסיבות מוזרות. הוא נסע מביתו לבוסטון, מסצ'וסטס, לפגישת ותיקי ארמיית הפוטומאק. הוא קטע את דרכו והגיע לניו יורק וקנה חלק בפאב, שידע זמנים טובים יותר, תמורת 250 דולר. הוא נעצר באשמת הונאת לקוח והועבר לכלא המרכזי בניו יורק, לטומס, שם נפטר בלילה של 4 ביוני 1871, מסיבה לא ידועה.

חייו הפרטיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-5 במאי 1851 במיזורי הוא נשא את אליס ראיין, אותה לקח עמו לעיירה ליוונוורת'. שם ונולדו להם שישה ילדים.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Lincoln's Hungarian heroes; the participation of Hungarians in the Civil War, 1861-1865 / by Edmund Vasvary. Washington D.C.; The Hungarian Reformed Federation of America, 1939. Mándy Károly lásd 68-69. és 145-146. p. (angolul) és (magyarul).
  • Kende Géza: Magyarok Amerikában . az amerikai magyarság története. I. köt. Cleveland, Ohio; Szabadság kiadása, 1927. Mundee Károly lásd 339. p.
  • Adatai a Petőfi Irodalmi Múzeum katalógusában
  • Vida István Kornél: Világostól Appomattoxig: magyarok az amerikai polgárháborúban. Budapest, Akadémiai Kiadó, 2011. Mándy (Mundee) Károly lásd 273-275. p.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא קארוי מאנדי בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Az amerikai forrásokban 1826, 1830 is szerepel születési dátumként, lásd Vida István Kornék forrásokban i.m.