קארי (סרט)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קארי
Carrie
כרזת הסרט הרשמית
כרזת הסרט הרשמית
מבוסס על "קארי" מאת סטיבן קינג
בימוי בריאן דה פלמה עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי בריאן דה פלמה, פול מונש עריכת הנתון בוויקינתונים
תסריט לורנס די. כהן
עריכה פול הירש עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים ראשיים סיסי ספייסק
ג'ון טרבולטה
פייפר לורי
מוזיקה פינו דונגיו עריכת הנתון בוויקינתונים
צילום מריו טוסי עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת הפקה יונייטד ארטיסטס עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה יונייטד ארטיסטס
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 3 בנובמבר 1976
משך הקרנה 98 דקות
שפת הסרט אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה סרט אימה, psychological thriller film, סרט מבוסס יצירה ספרותית, סיפור התבגרות, סרט נעורים, סרט מותחן, סרט דרמה עריכת הנתון בוויקינתונים
תקציב 1,800,000‏$
הכנסות [1]$33,800,000
הכנסות באתר מוג'ו carrie
פרסים פרס איגוד המבקרים האמריקאי לשחקנית הטובה ביותר (סיסי ספייסק) עריכת הנתון בוויקינתונים
סרט הבא הזעם: קארי 2
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

קאריאנגלית: Carrie) הוא סרט אימה משנת 1976 שבוים על ידי בריאן דה פלמה ונכתב על ידי לורנס די. כהן המבוסס על ספר בעל אותו שם של סטיבן קינג. זה היה הראשון מספריו של סטיבן קינג להפוך לסרט, כמו גם ספרו הראשון שכתב.

הסרט היה הצלחה גדולה עבור יונייטד ארטיסטס, כשהרוויח 33 מיליון דולר בארצות הברית, בתקציב של 1.8 מיליון דולר. הסרט קיבל ביקורות חיוביות ממבקרי הקולנוע.[2] במהלך סקר שנערך באוקטובר 2008, התגלה כי "קארי" נחשב לאחד הסרטים הפופולריים ביותר על בני נוער שצפו בליל כל הקדושים.[3]

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קארי וייט היא נערה ביישנית וחסרת חברים, שמרגרט וייט אמה הפונדמנטליסטית והלא יציבה מתעללת בה. הבנות בבית הספר התיכון בייטס גם כן מטרידות את קארי, בייחוד כריס הרגנסן האכזרית במיוחד.

קארי חווה את המחזור הראשון שלה בזמן מקלחת אחרי שיעור ספורט, ובגלל החיים המגוננים שלה, הופכת להיסטרית, במחשבה שהיא גוססת. התלמידה הפופולרית סו סנל מבחינה באימה של קארי, המוביל את הבנות האחרות לזרוק עליה טמפונים ותחבושות היגייניות לפני שגברת קולינס מתערבת. כשקארי הופכת לנואשת יותר, נורה מתפוצצת לפני שגברת קולינס אומרת לבנות האחרות לעזוב. גברת קולינס מביאה את קארי למשרדו של המנהל מורטון. בעודו מנחם אותה, המנהל מורטון קורא שוב ושוב לקארי "קאסי", שלא בכוונה מדגיש עד כמה שקופה היא. כאשר קארי מתקנת את המנהל וצועקת, "זה קארי!", מאפרה משולחן המנהל מועפת לרצפה. בעוד קארי הולכת הביתה, ילד בשכונה מקניט אותה ונופל מאופניו ברגע שהיא בוהה בו.

מרגרט, שעוברת מדלת לדלת "להפיץ את בשורת הגאולה באמצעות הדם של ישו", מקבלת שיחת טלפון מגברת קולינס על התקרית בחדר ההלבשה ואומרת לקארי כי "קללת הדם" שלה הוא עונש על חטא. היא נועלת את קארי בארון ומאלצת אותה להתפלל. בחדר השינה שלה באותו לילה, קארי האומללה מביטה במראה שלה עד שהיא מתנפצת.

למחרת, המורה לאנגלית מר פרום קורא שיר לכיתה שנכתב על ידי החבר האתלטי של סו, טומי רוס. פרום מזמין את הכיתה לבקר את עבודתו של טומי, אבל לועג לקארי כשהיא מכנה אותו "יפהפה", וטומי מתרגז ומגן על קארי. סו, המרגישה אשמה על ההקנטות כלפי קארי, משכנעת את טומי לקחת את קארי לנשף.

קארי חושדת שאולי יש לה את מתנת הטלקינזיס, ומחפשת על זה בספרייה. טומי שואל את קארי בנוגע לנשף הסיום, אבל היא בורחת, מחשש לעוד טריק. לאחר שיחת עידוד ממיס קולינס, קארי מקבלת את ההזמנה של טומי, כאשר הוא בא לביתה. קארי אומרת לאמה שהיא הולכת לנשף, ומרגרט מצהירה שהנשף הוא הזדמנות לחטא, ומסרבת לתת לה להשתתף. עם זאת, קארי גורמת לחלונות הבית להיטרק, וחושפת את הטלקינזיס שלה. מרגרט מאמינה שזהו כוחו של השטן, אבל קארי מתעקשת ללכת לנשף ומרגרט בחוסר רצון מאפשרת לה.

גברת קולינס נוזפת בבנות שהפגינו בריונות כלפי קארי, מעמידה אותן באימוני ספורט במשך שבוע ומאיימת עליהן עם השעיה מבית הספר והנשף. כל הבנות מראות חרטה מלבד כריס. אחרי שכריס זורקת העלבה, גברת קולינס סוטרת לה בפנים ומסלקת אותה מהנשף. כריס אומרת לחבר העבריין שלה, בילי נולן, כי היא רוצה לנקום בקארי ובגברת קולינס, והולכת עם בילי וילדים אחרים לחווה, שם בילי רוצח חזיר. לאחר ניקוז הדם של החזיר לתוך דלי, ממקם בילי את הדלי מעל הבמה של בית הספר.

כריס עושה עסקה עם חברתה נורמה ווטסון וחברו של בילי פרדי לחבל בבחירות למלך ומלכת הנשף כך שטומי וקארי ינצחו. כשקארי מתכוננת לערב, אמא שלה אומרת לה שכולם יצחקו עליה. קארי מתנגדת לאמה, ועוזבת עם טומי. למרות העובדה שחבריה לכיתה מופתעים לראות את קארי בנשף הסיום, הם מתייחסים אליה כאל שווה. סו, שלא יכלה להשתתף בהיותה ללא בן זוג, מתגנבת אל נשף הסיום כדי להבטיח שהכל הולך טוב לקארי.

להפתעתה של קארי, היא וטומי נבחרים למלך ולמלכה של הנשף. כשהזוג מתקרב לבמה כדי להיות מוכתר, סו מגלה את כריס מסתתרת מאחורי הבמה אוחזת בחבל המחובר לדלי של דם החזירים. גברת קולינס מכריחה את סו לצאת החוצה, במחשבה שהיא באה להזיק. כשהכתר מונח על ראשה של קארי, כריס מושכת את החבל וקארי נספגת בדם חזירים. כשהקהל צופה בדממה, טומי נחבל מהדלי ומאבד את ההכרה וקארי רואה את כל הקהל צוחק ולועג לה, כאשר נרמז כי רק כמה חברים של כריס עושים זאת בפועל, בעוד כל האחרים מזועזעים. כוחות הטלקינזיס של קארי משתלטים, סוגרים את הדלתות לאולם ההתעמלות ומפעילים צינור לכיבוי אש. נורמה מעולפת על ידי צינור האש יחד עם רבים אחרים, וקארי הורגת את גברת קולינס עם קורה נופלת. המנהל מורטון ומר פרום מתחשמלים ושריפה פורצת באולם ההתעמלות. קארי משאירה את בני כיתתה בתוך אולם ההתעמלות כשהוא נשרף, והולכת הביתה מכוסה בדם. כריס ובילי, אשר היו כבר מחוץ לאולם ההתעמלות אבל חזו במה שקרה דרך חלון הבניין, נוסעים במכונית של בילי במהירות במטרה לדרוס את קארי בדרכה הביתה, אבל קארי משתמשת בכוחותיה כשהיא הופכת את המכונית ומעלה אותה באש כשהם בתוכה.

בבית, קארי נשברת בזרועות אמה לאחר שהיא עושה אמבטיה לניקוי דם החזירים מגופה. באמונה שהשטן השתלט על קארי, מרגרט מביאה את קארי על ברכיה ודוקרת אותה בגב, וקארי נופלת במדרגות ונדחקת אל הקיר במטבח על ידי אמה, אבל שולחת לעברה שבעה סכיני מטבח מעופפים, והורגת אותה. עם רגשות אשמה וצער הגוברים, גוברים גם כוחות הטלקינזיס של קארי למוטט את הבית עליה ועל אמה.

זמן מה לאחר מכן, סו, הניצולה היחידה של הנשף, חולמת שהיא מבקרת את החלקה שבה עמד הבית של קארי. כשהיא שמה פרחים על האדמה, ידה העקובה מדם של קארי מושיטה את ידה ואוחזת בפרק כף היד של סו, וסו מתעוררת בצרחות בזרועות אמה.

צוות שחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

עיבודים קולנועיים וסרטי המשך[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט שנחשב במהלך השנים לאחד מסרטי האימה הפופולריים ביותר באמריקה, הוליד סרט המשך בשנת 1999 בשם "הזעם: קארי 2". היחידה מהקאסט המקורי משנת 1976 שהשתתפה בסרט הייתה איימי אירווינג ששבה לגלם את דמותה הבוגרת של סו סנל, היחידה ששרדה את מאורעות הסרט הראשון. הסרט זכה להצלחה מעטה בהרבה מן הסרט המקורי שהוקרן בקולנוע.

בשנת 2002 הפיקה חברת MGM רימייק טלוויזיוני של הסרט. בין שחקני הסרט ניתן למנות את אנג'לה בטיס בתפקיד קארי, פטרישה קלארקסון בתפקיד מרגרט וייט ואמילי דה רייבין בתפקיד כריס הרגנסן. העיבוד הטלוויזיוני זכה לשבחים מצד מבקרי הטלוויזיה ואף נטען כי העלילה נאמנה למקור הספרותי, הרבה יותר מהסרט המקורי.

ב-17 באוקטובר 2013 יצא לסרט עיבוד קולנועי חדש, בכיכובן של קלואי מורץ וג'וליאן מור וקיבל ביקורות מעורבות בעיקר.

"קארי" גרסת המחזמר[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1988 הופקה בברודוויי גרסת המחזמר לסרט. בטי באקלי ששיחקה את גברת קולינס בסרט המקורי, השתתפה במחזמר הפעם בתפקיד מרגרט וייט, אמה של קארי. המחזמר זכה לביקורות גרועות ביותר והורד מהבמה לאחר חמש הצגות בלבד. עד ליום זה המחזמר נחשב לאחד הכשלונות הצורבים ביותר בהיסטוריית ברודוויי.

בשנת 2012 הועלתה גרסת המחזמר באוף ברודוויי בעיבוד מחודש ושונה מהמקור שכללה שירים חדשים לצד שירים מההפקה המקורית ועיבודים חדשים לשירים הישנים מ-1988. העיבוד שהיה צנוע וקטן יותר מהמקור, זכה דווקא לביקורות לא רעות מן המבקרים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "Carrie, Box Office Information". Box Office Mojo. נבדק ב-23 בינואר 2012. {{cite web}}: (עזרה)
  2. ^ Carrie at Rotten Tomatoes; last accessed 2007-05-27
  3. ^ Blogcritics Review: Carrie