משפחת עפיפי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף קבוצת עפיפי)

משפחת עפיפיערבית: عفيفي) היא משפחה ערבית-ישראלית בצפון ישראל, בעליה של חברת אחזקות מהגדולות במגזר הערבי בישראל, המכונה קבוצת עפיפי.

המשפחה משקיעה בעסקים מענפים מגוונים במשק הישראלי, אך עיסוקה המרכזי בראשית דרכה (שנות ה-30 וה-40 של המאה ה-20) וגם בעשורים הראשונים של המאה ה-21 היה ענף התחבורה הציבורית.

בקבוצת עפיפי פועלות 5 חברות בתחבורה ציבורית, חברת הנסיעות והתיירות נצרת, שירותי אוטובוסים מאוחדים נצרת, נתיב אקספרס, בית שמש אקספרס, וכבל אקספרס.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

דור ראשון[עריכת קוד מקור | עריכה]

משפחת עפיפי התגוררה בכפר ספוריה, שליד נצרת. ב-1927, בעקבות התרחבות פעילותה החקלאית של המשפחה וריבוי היבול וכוונת המשפחה לייצא תוצרת חקלאית אל מחוץ לישראל, רכשה המשפחה משאית לשם הובלת התוצרת החקלאית אל נמלי הארץ בחיפה וביפו.

תחילה הציעו בני משפחת עפיפי לחקלאים אחרים להשתמש בשירותיהם לתובלה; בהמשך הותקנו במשאית גם ספסלים, ובני המשפחה הציעו גם שירותי הסעה בתשלום. ב-1932 רכשה משפחת עפיפי את האוטומוביל הראשון שלה, הראשון במה שיהפוך ברבות הימים להיות "חברת הנסיעות והתיירות נצרת".

דור שני[עריכת קוד מקור | עריכה]

הדור השני של משפחת עפיפי, האחים תופיק וצלאח עפיפי, הפכו את "חברת הנסיעות" לחברת תחבורה ציבורית במלוא מובן המילה. קווי התחבורה המקומיים של החברה הובילו נוסעים בכל רחבי הגליל בשנות ה-40 של המאה ה-20 בין ריכוזי אוכלוסין ערביים, בקווים קבועים, דוגמת חיפה–טבריה וחיפה–נצרת. עד להקמת מדינת ישראל הפעילה החברה גם קווים מארץ ישראל אל מחוצה לה: ירדן, לבנון, סוריה ועיראק.

עם פרוץ מלחמת 1948 ברחו ראשי משפחת עפיפי ללבנון, אך הצליחו לחזור מבעוד מועד והתיישבו באירביד (צלאח ומשפחתו) ובנצרת (תופיק ומשפחתו). ברוב שנותיה של מדינת ישראל הייתה התחבורה הציבורית נתונה לידיהם של הקואופרטיבים אגד ודן ומשפחת עפיפי לא יכלה להמשיך לפעול בתחום הזה בצורה רשמית, אך פיתחה במקביל את עסקי המשפחה בשלל תחומים.

עם פתיחת התחבורה הציבורית לתחרות חופשית בראשית המאה ה-21, הקימו בני המשפחה את חברת "נתיב אקספרס" שבאמצעותה זכו בזיכיונות להפעלת תחבורה ציבורית ברחבי ישראל.

דור שלישי ורביעי[עריכת קוד מקור | עריכה]

תופיק עפיפי מת בשנת 2001. לאחר מותו מנהלים את קבוצת עפיפי חמשת בניו כשלצידם בדירקטוריון שלושה דירקטורים חיצוניים, כולם ערבים ישראלים. יו"ר הקבוצה הוא אחמד עפיפי, בנו הבכור של תופיק. ארבעת האחים האחרים, כולם חברי הדירקטוריון, הם: וליד, עאמר, עומר ועזמי.

בני הדור הרביעי השתלבו אף הם בהנהגת החברה: מנכ"ל הקבוצה הוא עפיף עפיפי, בנו של עומר עפיפי. ג'עפר עפיפי, בנו של עמאר הוא מנכ"ל חברת התיירות של קבוצת עפיפי, וגם תאופיק בנו של אחמד מנהל את אחת החטיבות בקבוצה.

אחזקות הקבוצה[עריכת קוד מקור | עריכה]

תחבורה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בתחום התחבורה והתחבורה הציבורית מחזיקה הקבוצה בחברת "נתיב אקספרס" ושותפה עם חברת קרסו מוטורס בחברת ייבוא הרכב למגזר הערבי "עפיפי-קרסו". כמו כן מחזיקה הקבוצה בחברות: "חברת הנסיעות והתיירות נצרת" הפעילה בחיפה וכרמיאל ויישובים רבים בגליל; "שרותי אוטובוסים מאוחדים נצרת" (UNBS) המפעילה קווי תחבורה בנצרת והסביבה; "נזרין אקספרס" חברת אוטובוסים לתיירים ולהסעת עובדים ותלמידים; "UBSI", הזכיינית הבלעדית של "סולאריס" הפולנית ושל "אוטוקאר" הטורקית לייבוא אוטובוסים לישראל; חברה של מרכזי שירות ומוסכים המשרתת את כל חברות האוטובוסים בישראל; חברה לייבוא חלקי חילוף לאוטובוסים; בית ספר לנהיגה; סוכנות ביטוח ייעודית לתחומי העיסוק של הקבוצה; ואף חברת דלק "אפסילון דלקים" שהלקוחות העיקריים שלה הן החברות השונות של הקבוצה.

נדל"ן[עריכת קוד מקור | עריכה]

בתחום הנדל"ן המניב, שותפה המשפחה בבעלות על מספר בנייני משרדים בנצרת עם משפחת עוואד. שתי המשפחות, יחד עם משפחת טנוס, שותפות לקבוצה המחזיקה ביחד עם חברת ביג בקניון "ביג פאשן נצרת".

מרכז הקניות "נצרת סיטי סנטר" אף הוא בבעלות המשפחה ובו ממוקם מטה הקבוצה.

תיירות ומלונאות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הקבוצה מחזיקה מלון בוטיק ליד העיר העתיקה בירושלים, וכן את מלון היוקרה "לגאסי" בנצרת. בעבר החזיקה בשותפות מלון בוטיק גם בחיפה, אך הוא נסגר.

חברת התיירות "נאזרין טורס" שנחשבה בעבר לחברת התיירות הגדולה במגזר הערבי בישראל, הוקמה בידי בני המשפחה כבר בשנות ה-70 של המאה ה-20 ומנוהלת בידי הדור הרביעי של המשפחה.

הייטק[עריכת קוד מקור | עריכה]

המשפחה משקיעה בקרנות הון סיכון בתחומי הטכנולוגיה הגבוהה, וגם ישירות בחברות הייטק ומכשור רפואי מתקדם.

כמו כן מחזיקה המשפחה בחברת "אפסילון דלתא" העוסקת בפיתוח פתרונות IT מתקדמים, שאותם היא מספקת בין היתר לחברות האוטובוסים של המשפחה ולעסקים נוספים של הקבוצה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]