קדימה (סרט)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קדימה
Onward
כרזת הסרט
כרזת הסרט
כרזת הסרט
בימוי דן סקנלון עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי קורי רא
תסריט דן סקנלון עריכת הנתון בוויקינתונים
עריכה קת'רין אפל עריכת הנתון בוויקינתונים
מדבבים כריס פראט
טום הולנד
ג'וליה לואי-דרייפוס
אוקטביה ספנסר
מוזיקה מייקל דאנה, ג'ף דנה עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
חברת הפקה אולפני וולט דיסני
אולפני פיקאסר
חברה מפיצה סרטי אולפני וולט דיסני
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה, הפצה לאולמות הקולנוע עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה ארצות הבריתארצות הברית 6 במרץ 2020
ישראלישראל 5 במרץ 2020
משך הקרנה 103 דק' עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת הסרט אנגלית
סוגה אנימציה
הכנסות 141 מיליון $[1]
https://disney.co.uk/movies/onward האתר הרשמי
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

קדימהאנגלית: Onward) הוא סרט אנימציית מחשב של אולפני פיקסאר. הסרט יצא לאקרנים בשנת 2020. את הסרט ביים דן סקאנלון והפיקה אותו קורי רא. בסרט משתתפים כמדבבים כריס פראט, טום הולנד, ג'וליה לואי-דרייפוס ואוקטביה ספנסר.[2]

תקציר העלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

עלילת הסרט מתרחשת בכוכב אחר בעולם דמיוני בו בני אדם לא קיימים, ומאוכלס באלפים, טרולים, פיות וחדי קרן. בניגוד לרוב הסרטים על יצורים קסומים, פיקסאר מציגים עולם מתקדם טכנולוגית, כמו עולם בני האדם (עם מטוסים, מכוניות, כבישים ועוד.) אך במשך השנים עם התקדמות הטכנולוגיה, לא היה עוד צורך בקסם, והוא נעלם כמעט לגמרי. עדיין קיימים בעולם אנשים מיוחדים היכולים לשלוט בקסם, (מכשפים).

ברלי ואיאן (שני אחים אלפים) איבדו את אביהם בגיל צעיר. איאן כָּמֵהַּ לכל פיסת מידע על אביו שלא זכה להכיר בעוד ברלי המבוגר ממנו לא מתקבל בחיוב על ידי סביבתו, משום שהוא מנסה לשמר את הקסם בעולם שעובר מהפכה טכנולוגית. יום אחד אימם קוראת להם ונותנת להם חבילה שאבא שלהם ביקש שהיא תשמור היטב עד ששניהם יעברו את גיל 16. הם פותחים את החבילה ומוצאים בתוכה שרביט קסמים, אבן פיניקס והוראות כיצד לבצע כישוף שיחזיר את אביהם לחיים ליום אחד. רשלנות גוררת רשלנות והכישוף נכשל. שניהם מצליחים להחזיר רק את החצי התחתון של אביהם, ואבן הפיניקס שהשתמשו בה נהרסת. נותר להם יום אחד בלבד לזמן גם את שאר הגוף שלו, וכדי להצליח בכך עליהם להשיג אבן פיניקס נוספת. ברלי ואיאן יוצאים למסע רב תהפוכות, אחר אבן הפיניקס, בתקווה שיצליחו לפגוש את אביהם בפעם האחרונה.

לאחר הרפתקאות רבות יחד, מבין איאן שהוא מעולם לא היה לבדו, ומרוב שהיה עסוק בלהתגעגע לאביו המת, לא שם לב לאחיו החי שדאג לו ושמר עליו כל חייו. רגע לפני תום הזמן נלכד איאן ואינו יכול להשלים את הכישוף, אך הוא מחליט לאפשר לברלי להשלים אותו ולפגוש את אביו למספר דקות בודדות.

שחקנים ודמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

שם השחקן/ית שם שחקן בעברית שם הדמות אודות הדמות הערות
טום הולנד יהונתן מגון איאן לייטפוט [3]
כריס פראט אורי זלצמן ברלי לייטפוט אחיו הגדול של איאן [3]
ג'וליה לואי-דרייפוס תמי ברק לורל לייטפוט אמא של ברלי ואיאן [3]
אוקטביה ספנסר עדי ארד המנטיקורית [3]

הפקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביולי 2017 הכריזה פיקסאר בכנס ה-D23 אקספו על כוונתה להפיק סרט המציג "עולם פנטזיה פרברי". את הסרט יביים דן סקאנלון ותפיק קורי רא.[4] סקאנלון קיבל השראה לכתיבת הסרט ממחשבותיו על אביו שנפטר כאשר הוא היה בן שנה ואחיו היה בן שלוש. הוא אמר בכנס שהוא תמיד תהה מי היה אביו, והשאלה הזו הייתה למוקד של הסרט.[5] ב-12 בדצמבר 2018, הסרט קיבל את השם "קדימה" והשחקנים שנבחרו לדבב בו הם כריס פראט, טום הולנד, ג'וליה לואי-דרייפוס ואוקטביה ספנסר.[6] סי.אס. אנדרסון יכתוב את התסריט יחד עם סקאנלון.[7]

יציאה לאקרנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט יצא לאקרנים ב-6 במרץ 2020 בהפצת חברת וולט דיסני.[3]

חרם וצנזורה על רקע להט"בופוביה[עריכת קוד מקור | עריכה]

על הסרט הוטל חרם והוא נאסר להקרנה במספר מארצות ערב, בהן כווית, עומאן, קטר וערב הסעודית, זאת מכיוון שששורת דיאלוג אחת, שנאמרת על ידי דמות משנה של אישה-קיקלופ בשם ספקטר, מעידה על היותה לסבית. בסצנה המדוברת, סימולאקרה של השוטר קולט ברונקו מספרת לזוג שוטרות כי איאן ובארלי, שני בניה של בת זוגו, אינם רואים בו דמות אב ואינם מכבדים אותו. בתגובה, אומרת לו ספקטר (בדיבובה של לנה ווייט (אנ'), שחקנית לסבית גלויה): "זה לא קל להיות הורה חדש — הבת של בת-הזוג שלי גורמת לי לתלוש את השערות שלי, בסדר?" (באנגלית: "It's not easy being a new parent — my girlfriend's daughter got me pulling my hair out, okay?").‏[8][9][10]‏ התנהגות מינית להט"בית מהווה עבירה פלילית בארבע מדינות, מוסלמיות בעיקר, אם כי בכווית התנהגות מינית לסבית בין שתי נשים איננה עבירה. האיסור אינו אוניברסלי, והסרט הוקרן בבחריין, איחוד האמירויות הערביות, לבנון ומצרים, אם כי שורת הדיאלוג, בדיבוב לערבית, שונתה מ-"בת-זוגתי" ל-"בת אחותי".[11]

ברוסיה, בשל חקיקתו של החוק נגד תעמולה גאה הקובע כי הפצת תכנים להט"ביים בקרב קטינים מתחת לגיל 18 היא עבירה פלילית, החליטה חברת הדיבוב הבינלאומי של דיסני (אנ') לדבב את שורת הדיאלוג באופן הבא:"זה לא קל להיות הורה חדש — הבת של ההורים שלי גורמת לי לתלוש את השערות שלי, בסדר?". באופן כללי יותר, המדובב הרוסי נמנע מהתייחסויות לדמותה של ספקטר עם כינויי גוף ממוגדרים.[8][9][10] גם בפולין שונתה הסצנה.[12] בישראל, שורת הדיאלוג דובבה באופן הבא: "זה די קשה להיות פתאום הורה חדש — הבנות של חברה שלי גורמות לי למרוט שערות, או. קיי?".

צפייה ביתית[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעקבות התפשטות מגפת הקורונה וההגבלות על בתי הקולנוע הוקדם שחרור הסרט לקהל הביתי ב-22 במרץ 2020 דרך שירותי אמזון וב-3 באפריל 2020 דרך שירותי דיסני+. בשבוע הראשון בהוצאה לדיגיטל, הסרט היה השישי ברשימת הסרטים הנצפים באמזון והשני ברשימת הנצפים בiTunes.[13]

פרסים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא קדימה בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ הכנסות הסרט Onward מתוך אתר Box Office Mojo
  2. ^ "D23: Pixar Announces Untitled Quest Movie Set in 'Suburban Fantasy World'". Variety. 14 ביולי 2017. נבדק ב-21 ביולי 2017. {{cite news}}: (עזרה)
  3. ^ 1 2 3 4 5 McNary, Dave (12 בדצמבר 2018). "Chris Pratt, Tom Holland, Julia Louis-Dreyfus, Octavia Spencer to Voice Pixar's 'Onward'". נבדק ב-2018-12-12. {{cite web}}: (עזרה)
  4. ^ "D23: Pixar Announces Untitled Quest Movie Set in 'Suburban Fantasy World'". Variety. 14 ביולי 2017. נבדק ב-21 ביולי 2017. {{cite news}}: (עזרה)
  5. ^ Pixar's New 'Suburban Fantasy' Sounds Like A Real Tearjerker - MTV
  6. ^ Hipes, Patrick (12 בדצמבר 2018). "Pixar's 'Onward' To Star Chris Pratt, Tom Holland, Julia Louis-Dreyfus & Octavia Spencer". Deadline. נבדק ב-12 בדצמבר 2018. {{cite web}}: (עזרה)
  7. ^ Weiss, Josh (12 בדצמבר 2018). "Pixar Moves Forward with Suburban Fantasy Film 'Onward'; Cast Includes Chris Pratt, Tom Holland". Syfy. נבדק ב-12 בדצמבר 2018. {{cite web}}: (עזרה)
  8. ^ 1 2 Wiseman, Andreas (6 במרץ 2020). "Disney/Pixar's 'Onward' Banned In Multiple Middle East Countries Due To Lesbian Reference". Deadline Hollywood. ארכיון מ-7 במרץ 2020. נבדק ב-6 במרץ 2020. {{cite web}}: (עזרה)
  9. ^ 1 2 McNary, Dave (6 במרץ 2020). "'Onward' Banned in Several Middle East Countries Due to Lesbian Reference". Variety. ארכיון מ-7 במרץ 2020. נבדק ב-6 במרץ 2020. {{cite web}}: (עזרה)
  10. ^ 1 2 Lattanzio, Ryan (6 במרץ 2020). "'Onward' Banned in Multiple Middle Eastern Countries, Censored in Russia for Gay Reference". Indie Wire. ארכיון מ-19 במרץ 2020. נבדק ב-6 במרץ 2020. {{cite web}}: (עזרה)
  11. ^ "Onward / Arabic cast". CHARGUIGOU (בצרפתית). נבדק ב-2020-09-03.
  12. ^ "Bajka Pixara na cenzurowanym. Chodzi o postać policjantki-lesbijki". kultura.onet.pl. נבדק ב-2020-09-26.
  13. ^ Brueggemann, Tom (26 במרץ 2020). "'Farewell, Box Office: This Was the Week That Premium VOD Charts Took Flight". IndieWire. נבדק ב-27 במרץ 2020. {{cite web}}: (עזרה)
הקודם:
2019: אלאדין
פרס בחירת הקהל לסרט לכל המשפחה של השנה
2020: קדימה
הבא:
2021: לוקה