קוברה טבעתית

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןקוברה טבעתית
מצב שימור
conservation status: least concernנכחדנכחד בטבעסכנת הכחדה חמורהסכנת הכחדהפגיעקרוב לסיכוןללא חשש
conservation status: least concern
ללא חשש (LC)‏[1]
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: זוחלים
סדרה: קשקשאים
תת־סדרה: נחשים
משפחה: פתניים
סוג: קוברה טבעתית
מין: קוברה טבעתית
שם מדעי
Hemachatus haemachatus
בונאטר, 1790
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

קוברה טבעתית (שם מדעי: Hemachatus haemachatus) היא מין של נחש יורק גדולה ממשפחת הפתניים, החיה בדרומה של אפריקה. אף על פי ששמה הוא קוברה, היא שייכת לסוג יחידאי נפרד.

מאפיינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

זהו נחש גדול המגיע לאורך 110-90 ס"מ וצבעו שחור כהה בדרך כלל עם בטן אפורה ועל הצוואר שתיים שלוש רצועות פסים לבנות שנתנו לקוברה את שמה. הקשקשים פחות נוקשים ובולטים משאר סוגי הקוברה.

הקוברה היא מין מדברי החי באזור הכף של דרום אפריקה ובלסוטו, בטרנסקאי, בקוואזולו-נטאל, בחאוטנג, במערב סווזילנד ובמערב מוזמביק וזימבבואה.

הקוברה היא אוכלת בשר והיא ניזונה בעיקר מקרפדות שונות. היא תאכל גם יונקים קטנים, דו-חיים נוספים וזוחלים אחרים כולל נחשים ואף קוברות אחרות.

לקוברה הבוגרת מעט מאוד אויבים בטבע, ביניהם ישנם עופות דורסים, נמיות, לטאות כוח ונחשים גדולים יותר. הקוברה מקשיחה את צווארה כלפי מעלה ופורשת את רצועות העור ופולטת יריקה מבהילה כדי להבריח את התוקף שעלולה לגרום לעיוורון אם היא פוגעת. אם זה לא עובד היא נמלטת אל בין הסלעים.

לקוברה הטבעתית יש יכולת להעמיד פני מת, ואז לתקוף אם הוא מופרע, תכונה ההופכת אותו לנחש מתעתע ומסוכן ביותר. הנחש נחשב למאוד ארסי והוא יכול לירוק את הארס למרחק של 3 מ' עד לעיני התוקף ולגרום לעיוורון זמני וכאבים עזים. לעור היריקה לא עושה הרבה נזק. עם זאת אם הקוברה נושכת הנשיכה ארסית ויכולה להרוג במהירות אנשים שהבהילו אותה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא קוברה טבעתית בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ קוברה טבעתית באתר הרשימה האדומה של IUCN