קווירינוס הקדוש מסיסאק

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קווירינוס הקדוש
Sveti Kvirin Sisački
פסל קווירינוס הקדוש בהולנד
פסל קווירינוס הקדוש בהולנד
לידה ?
סיסאק, פאנוניה, האימפריה הרומית
הוצאה להורג 309
סומבטהי, האימפריה הרומית
קדוש עבור הכנסייה הקתולית
מקום פולחן עיקרי סיסאק, טיבולי
חג 4 ביוני

קווירינוס הקדוש מסיסאק (קרואטית Sveti Kvirin Sisački; איטלקית San Quirino di Siscia) הוא קדוש נוצרי שהיה בישוף בעיר סיסאק אשר בפרובינקיית פאנוניה שבאימפריה הרומית (בימינו בקרואטיה), ומת בשל אמונתו בשנת 309 בסומבטהיי אשר בהונגריה המודרנית.

תבליט של קווירינוס הקדוש מסיסאק על אגן הטבילה בבשקה שבאי קרק

לפי אחד המקורות, הוא נאסר ונתפס לאחר שניסה להימלט מכלאו. הוא הצליח לנצר את סוהריו, אך לאחר שלושה ימים נלקח לסומבטהיי, וחויב לוותר על אמונתו. משסירב, נזרק אל מי הסאווה כשאבן מיל כרוכה על צווארו.

לפי גרסה אחרת, הצליח להשתחרר ולהימלט, והמשיך להפיץ את הנצרות.

לפי הגרסה המקובלת, קברו נוצרים מקומיים את גופתו, ובתחילת המאה ה-5 לקחו אותה תושבי המקום אשר נמלטו מפני פלישת הברברים, והביאוה לרומא. הוא נקבר מאחורי האפסיס של בזיליקת סבסטיאן הקדוש מחוץ לחומות (Basilica di San Sebastiano fuori le mura) הסמוכה לוויה אפיה, וקברו מכונה "פלטוניקה" (Platonica). לפי מקורות אחרים, הועברו שרידיו ממקום למקום, ובין היתר שכנו זמן מה בטיבולי, דבר העשוי להסביר את חשיבותו של קדוש בשם זה בעיירה.

התאולוגיה הנוצרית מזכירה מספר קדושים שונים בשם קווירינוס, וקווירינוס הקדוש מסיסאק הוא אחד הידועים שבהם. באמנות מופיע קווירינוס הקדוש מסיסאק באופן מסורתי בבגדי בישוף.

יום חגו נקבע ל-4 ביוני, ומאחר שביום זה בשנת 1543 ניצלה סן מרינו מניסיון כיבוש, הוכר קווירינוס הקדוש כאחד הקדושים המגנים של המדינה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]