קוורת'ון

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קוורת'ון
Quorthon
לידה 17 בפברואר 1966
סטוקהולם, שוודיה עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 3 ביוני 2004 (בגיל 38)
סטוקהולם, שוודיה עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה סקוגשירקוגורדן עריכת הנתון בוויקינתונים
מוקד פעילות שוודיה עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות 1984–2004 (כ־20 שנה) עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה רוק, בלאק מטאל, ויקינג מטאל עריכת הנתון בוויקינתונים
שפה מועדפת שוודית עריכת הנתון בוויקינתונים
כלי נגינה גיטרה חשמלית עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת תקליטים בלאק מארק הפקות עריכת הנתון בוויקינתונים
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

תומאס בריה פורשברג (Tomas Börje Forsberg;‏ 17 בפברואר 19667 ביוני 2004), הידוע בשם-הבמה קוורת'ון (Quorthon), היה המקים והיוצר המרכזי של להקת הבלאק מטאל השוודית המשפיעה באת'ורי. לקוורת'ון מיוחסת יצירת התת-ז'אנר ויקינג מטאל, ומעריציו רואים בו גם את מייסד הבלאק מטאל והאב הרוחני של הסגנון. הוא כתב את המילים והלחנים בכל אלבומיה של להקתו באת'ורי.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קוורת'ון הקים את באת'ורי בהיותו בן 18. את הכינוי 'קוורת'ון' הוא שאל בצורה אקראית מרשימה של כינויי שדים. עקב בעיות כספיות את אלבומה הראשון של הלהקה הוא הקליט עם מגבר יחיד ששימש כיחידת ההגברה גם לגיטרה החשמלית וגם לגיטרת הבאס.

במקרה הזה, ובשאר אלבומיה של באת'ורי, ניכרת איכות הסאונד הגרועה שנבעה עקב בעיות כספיות; ולמרות זאת, איכות הסאונד הגרועה, יצרה סאונד ייחודי, שלהקות רבות מסצנת הבלאק מטאל שהושפעו מבאת'ורי חיקו. בעיות כלכליות אילצו את קוורת'ון להוציא מכיסו הפרטי כסף שיממן את הקלטת הסרט שמלווה את השיר המפורסם של באת'ורי "One Rode To Asa Bay", סרטון שהופיע בתוכנית המטאל של ערוץ הMTV, "האדבנגרס בול" ("Headbangers Ball").

החל מהאלבום "Hammerheart" (אלבום הוויקינג מטאל הראשון) שיצא בשנת 1990, קוורת'ון החליט שלא להופיע יותר בהופעות חיות, ולהשקיע את זמנו בכתיבה ובהקלטת מוזיקה, כשבדרך כלל הוא נעזר במוזיקאים זמניים. כמעט בכל אלבומיה של הלהקה קוורת'ון ניגן גם בגיטרה החשמלית וגם בגיטרת הבאס, כשהוא נעזר במתופף מזדמן או במכונת תופים.

לקוורת'ון היה פרויקט רוק צדדי, פרויקט שמושפע בעיקר מלהקות רוקנרול ורוק קלאסי. שמו של הפרויקט נשא את כינויו "קוורת'ון". לאלבום הראשון שיצא בשנת 1994 הוא קרא בפשטות "Album". את אלבום ה"סולו" השני שלו "Purity of Essence" (טהרת התמציתיות) הוא הוציא בשנת 1997. קוורת'ון אמר במספר ראיונות שהפרויקט הצדדי שסולד מהסגנון המסורתי של באת'ורי, עזר לו לקבל השראה לקראת אלבומיה הבאים של באת'ורי. גם בפרויקט הצד וגם בבאת'ורי (ברוב האלבומים) קוורת'ון הוא זה שניגן על כל הכלים, הלחין את המוזיקה וכתב את המילים.

באשר לבאת'ורי באותן השנים - ב-19941995 הוציא ההרכב שני אלבומי ת'ראש מטאל בסגנון של ת'ראש אזור המפרץ שהיה נפוץ בשנות השמונים. בשנת 1996 הוציא קוורת'ון את אלבום הקונספט "Blood On Ice" שעוסק במיתוס נורדי. האלבום במקור נכתב והוקלט בשנת 1989 אך קוורת'ון לא הוציאו לאור אותו מכיוון שהוא חשב שהוא עדיין לא הושלם סופית. האלבום מהווה חזרה לסגנון הוויקינג מטאל שקוורת'ון יצר עם האלבום "Hammerheart". גם האלבומים הבאים של קוורת'ון עסקו בסאגות הנורדיות ובסיפורים הנורדים והתאפיינו באטסמוספירה של אלבומי הוויקינג מטאל הקודמים להם. בשנים 2002 ו-2003 הוציאה באת'ורי שני אלבומים שנחשבים בעיני רבים כיצירות מופת, ואף מזוהים בעיני רבים יותר מכל אלבום אחר עם המוזיקה של קוורת'ון, שניהם נושאים את השם "Nordland" כאשר הראשון יצא בשנת 2002 ואילו החלק השני יצא בשנת 2003. במקור היו אמורים להיות עוד שני חלקים, שלא יצאו בסופו של דבר.

ב-3 ביוני 2004 נמצא קוורת'ון מת בדירתו, כנראה עקב אי ספיקת לב. הוא היה בן 38 במותו, והיה ידוע כי הוא סבל מבעיות לב.

אביו של קוורת'ון, ביירה "בוס" פורשברג, בעליה של חברת התקליטים "Black Mark Records" (חברת תקליטים עצמאית שקוורת'ון הקים), הוציא בשנת 2006 מארז כולל של 3 דיסקים עם שירים נבחרים מאלבומיה של באת'ורי ומהפרויקט "קוורת'ון".

דיסקוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

באת'ורי[עריכת קוד מקור | עריכה]

אלבום שנה
Bathory 1984
The Return 1985
Under The Sign Of The Black Mark 1987
Blood Fire Death 1988
Hammerheart 1990
Twilight Of The Gods 1991
Requiem 1994
Octagon 1995
Blood On Ice 1996
Destroyer of Worlds 2001
Nordland I 2002
Nordland II 2003

כקוורת'ון[עריכת קוד מקור | עריכה]

אלבום שנה
Album 1994
Purity of Essence 1997

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]