קוטקה (אביזר לבוש)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קוטקה

קוֹטֵקָה, הוֹרִים (horim) או דלעת פין הוא כיסוי פין מסורתי שלובשים זכרים ילידים בכמה שבטים בגינאה החדשה, במיוחד שבטי הרמה, כדי לכסות את איברי המין שלהם. כיסויי הקוטקה עשויים בדרך כלל מדלעת מיובשת, ומוחזקים במקומם בעזרת לולאת סיבים קטנה שנמתחת מבסיס הקוטקה ומלופפת סביב שק האשכים. לולאה משנית סובבת את החזה או הבטן, וקשורה לראש הקוטקה כדי להחזיק אותה מתנשאת במקומה.

מבנה ושימוש[עריכת קוד מקור | עריכה]

גברים בוחרים בקוטקות הדומות לאלה של גברים אחרים בקבוצה התרבותית שלהם. לדוגמה, אנשי יאלי מעדיפים קוטקה ארוכה ורזה, המסייעת להחזיק את חישוקי הקשת המרובים שסובבים את מותניהם. גברי שבט טיום לובשים דלעת כפולה, מוחזקת ברצועת בד, ומשתמשים בחלל שבין שתי הדלועים לנשיאת חפצים קטנים, כגון כסף וטבק[1].

הקוטקה הוא לבוש מסורתי בשבטי הרמה בגינאה החדשה. שבטים רבים מאופיינים בעזרת האופן שבו הם לובשים את הקוטקה. יש שעוטים אותה כשהיא מתוחה ישר לפנים, ואחרים עוטים אותה כשהיא מתנשאת בזווית, היישר למעלה או בכיוונים אחרים. קוטר הקוטקה משתנה גם הוא משבט לשבט.

אין קשר בין אורך הקוטקה או גודלה ובין הסטטוס החברתי של העוטה אותה. כיסויי קוטקה בגדלים שונים משמשים למטרות שונות: קוטקות קצרות נלבשות בזמן העבודה וארוכות יותר נלבשות באירועים חגיגיים.

הקוטקה עשויה מדלעת מיוחדת. משקולות אבן נקשרות לתחתית הדלעת כדי למתוח אותה כשהיא גדלה. עיקולים נוצרים באמצעות חוט שמגביל את צמיחתה רק לכיוון שהמגדל רוצה שהיא תגדל אליו. צורות הקוטקה עשויות להיות מעוצבות כך באופן די מתוחכם. כשהן נקטפות, הדלועים מרוקנות מתוכנן ומיובשות. לפעמים הן נמשחות בדונג, נצבעות או מעוטרות בנוצות וקישוטים אחרים.

באינדונזיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנים 1971 ו-1972, ממשלת אינדונזיה השיקה את "מבצע קוטקה", שנועד לנסות לעודד את הילידים ללבוש מכנסיים וחולצות, שנחשבו למודרניים יותר. אולם הילידים לא השיגו בגדים להחלפה, לא היה להם סבון, והם לא היו מודעים לאופן שבו יש לטפל בבגדים כאלה. הבגדים המודרניים לא כובסו, וגרמו להם למחלות עור. היו גם דיווחים על גברים שחבשו את המכנסיים ככובע, ונשים שהשתמשו בשמלות כשקי נשיאה. בסופו של דבר הקמפיין נזנח. ובכל זאת, ביגוד מודרני נדרש כדי להיכנס למשרדי ממשלה באזור, וילדים נדרשים ללבוש ביגוד מערבי בבתי הספר.

גבר לובש קוטקה

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא קוטקה בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך זה הוא קצרמר בנושא טקסטיל. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.