קולד מאונטן (ספר)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קולד מאונטן
Cold Mountain
כריכת הספר
כריכת הספר
מידע כללי
מאת צ'ארלס פרייזר
שפת המקור אנגלית
סוגה רומן
נושא מלחמת האזרחים האמריקנית עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום התרחשות הרי האפלצ'ים עריכת הנתון בוויקינתונים
הוצאה
הוצאה Grove Atlantic, Atlantic Monthly Press עריכת הנתון בוויקינתונים
תאריך הוצאה 1997
מספר עמודים 467
הוצאה בעברית
הוצאה עם-עובד
תאריך 1999
תרגום ליה נירגד
קישורים חיצוניים
הספרייה הלאומית 002365728, 001834325
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

קולד מאונטןאנגלית: Cold Mountain), רומן הביכורים של הסופר האמריקאי צ'ארלס פרייזר שיצא לאור ב-1997. ב-2003 עובד הרומן לסרט קולנוע באותו שם על ידי הבמאי אנתוני מינגלה בכיכובם של ג'וד לאו וניקול קידמן.

אינמאן, חייל בצבא הקונפדרציה בשלהי מלחמת האזרחים האמריקנית, בורח מבית החולים בו הוא שוכב פצוע, ומנסה להגיע אל ביתו בקולד מאונטן ואל אהובתו אדה המחכה לו. במהלך המסע הוא פוגש דמויות שונות, חיילים משני הצבאות, עבדים, עריקים ולוכדי עריקים.

סיפורה של אדה מסופר במקביל לתיאור מסעו של אינמאן. אדה מונרו הגיעה לעיירה קולד מאונטן עם אביה הכומר מהעיר, היא רגילה למותרות ולחיי בטלה. כאשר מת אביה היא נשארת בחווה לבדה ללא מקור מחיה, ונאלצת לדאוג לעצמה. לעזרתה באה רובי, אישה צעירה ועצמאית, אשר עוזרת לאדה לשקם את החווה ומלמדת אותה לשרוד באמצעות עבודה בשדה וטיפול בחיות המשק.

הספר תורגם לעברית בשם "בחזרה אל קולד מאונטן" על ידי ליה נירגד והופיע בסדרת ספריה לעם של הוצאת עם-עובד ב-1999.

תקציר עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הרומן נפתח בבית חולים צבאי של צבא הקונפדרציה קרוב לראלי בקרוליינה הצפונית, שם מחלים אינמאן מפצעיו שנפצע במהלך קרב במלחמת האזרחים האמריקאית. אינמאן עייף מלהילחם עבור מטרה שאינה שלו, בעקבות עצה שקיבל מרוכל עיוור ומות החייל ששכב במיטה לידו, הוא מחליט לצאת לילה אחד מבית החולים ולחזור לביתו ב'קולד מאונטן'.

בעיירה 'קולד מאונטן' אחרי מות אביה אדה נשארת לבדה בחווה בלאק קוב, ובהיותה עירונית חסרת כישורים חקלאיים, היא מזניחה את הטיפול בחווה. בואה של רובי, אשה צעירה חסרת בית אך רבת תושייה, מציל את אדה ממחסור. שתיהן מנקות את המקום ומחזירות את החווה לפעילות תקינה. רובי מלמדת את אדה איך לשרוד בזמנים קשים אלה.

אינמאן מגלה שאנשי משמר העורף לוכדים עריקים מצבא הקונפדרציה. הוא פוגש מטיף בשם ויזי, שמנסה להרוג את אהובתו ההרה. אינמאן מניא אותו מלעשות זאת, מאוחר יותר ויזי מצטרף אליו במסעו. הם מבתרים לחלקים פרה מתה, ונופלים לתוך מלכודת. בעל הפרה, ג'וניור, מסגיר אותך למשמר העורף. הם צועדים במשך ימים כשידיהם כבולות יחד עם אסירים נוספים, לבסוף אנשי המשמר מחליטים להוציא אותם להורג, כי הם "בעייתיים מדי". ויזי צעד קדימה כדי לעצור אותם אך הוא נורה ונהרג. אינמאן ניצל כי הכדור שפגע בו עבר קודם דרך כתפו של ויזי והשומרים חשבו אותו למת. הם חופרים קבר אחים רדוד ואינמאן מחלץ את עצמו מתוכו, כשהוא נעזר בחזיר בר שהגיעו מהיער. אינמאן אינו יכול לכרות קבר עבור ויזי והוא רק הופך אותו כשפניו כלפי מטה. אחר כך הוא ממשיך בדרכו.

מסעו של אינמאן מלא תלאות. הוא עומד בפני רעב ובפני שוד מזוין בבית מרזח כפרי, על אף שהוא נושא איתו רובה מסוג לה-מאט. לעיתים אזרחים שאינם מתעניינים במלחמה עוזרים לו ונותנים לו מחסה. הוא מצליח ברוב תושייה להחזיר לאישה צעירה חזיר, מקור המזון היחיד שלה לחורף, שלקחו ממנה חיילי האיחוד. אישה זקנה שמגדלת עיזים מטפלת בפצעיו ונותנת לו משחת מרפא.

אביה של רובי, סטוברוד, נתפס כשהוא מנסה לגנוב תירס מהחווה של אדה. רובי מגלה שאביה התעלל בה והזניח אותה כשהייתה ילדה קטנה. גם הוא ערק מצבא הקונפדרציה. רובי נגד רצונה נותנת לו מזון. זמן מה אחר כך הוא חוזר עם בחור רפה שכל בשם פאנגל. השניים מבדרים את החבורה בנגינה בכינור ובבאנג'ו. משמר העורף בראשות טיג הסאדיסט מצליחים בסופו של דבר לאתר את העריקים ויורים בהם. חבר שלישי, המכונה ג'ורג'יה, מצליח להימלט ומודיע לאדה ולרובי על מות סטוברוד. שתי הנשים רוכבות למקום שבו הוא מוטל, הן מוצאות את סטובורד פצוע קשה אבל עדיין בחיים. אדה ורובי מביאות אותו למחנה שבו יוכל להחלים.

כשאינמאן מגיע לבלאק קוב ולא מוצא שם את אדה, הוא יוצא בעקבותיה אל ההרים. עד מהרה הוא נתקל באדה כשהיא צדה תרנגולי הודו. שניהם השתנו במראם ובהתנהגותם בשנים שחלפו באופן משמעותי כל כך, שעובר זמן מה עד שהם מזהים זה את זה. אינמאן מצטרף למחנה שלהם. רובי מודאגת מכך שאחרי שאדה תתחתן, היא לא תרצה שתישאר איתה. אך אדה מבטיחה לרובי שהיא זקוקה לה כידידה ותרצה להיעזר בה גם בעתיד. רובי נותנת לזוג את ברכתה. אדה ואינמאן מתעלסים, והם מתחילים לדמיין לעצמם את חייהם המשותפים בבלאק קוב, ומתכננים תוכניות לעתיד.

בדרכם לחווה, מגלים אותם אנשי משמר העורף. מתנהל קרב יריות ואינמאן מצליח להרוג את כל אנשי המשמר פרט לבחור בן 17, ברץ' בן חסותו המרושע של טיג. לבסוף אינמאן מצליח לתפוס את הנער, אך נמנע מלהרוג אותו בדם קר. אינמאן אינו מצליח לשכנע את ברץ' להניח את נשקו, והנער יורה באינמאן והורג אותו.

אדה יולדת את בתו של אינמאן ומגדלת אותה בבלאק קוב. היא מתגוררת במקום עם רובי וסטוברוד. רובי התחתנה עם הבחור מג'ורג'יה ולזוג נולדו שלושה ילדים.

פרסים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הספר 'קולד מאונטן' זכה בפרסים הבאים:

  • National Book Award
  • W.D. Weatherford Award בשנת 1997
  • Boeke Prize בשנת 1998

עיבודים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-2003 עובד הרומן לסרט קולנוע באותו שם. בתפקידים הראשיים בסרט מופיעים ג'וד לאו בתפקיד אינמאן, ניקול קידמן בתפקיד אדה מונרו ורנה זלווגר בתפקיד רובי. בתפקידי משנה משתתפים בסרט ברנדן גליסון, דונלד סאת'רלנד, נטלי פורטמן, ג'ובאני ריביסי ופיליפ סימור הופמן. הסרט היה מועמד לשבעה פרסי אוסקר כולל פרס השחקן הטוב ביותר לג'וד לאו. רנה זלוויגר זכתה בפרס שחקנית המשנה הטובה ביותר על תפקידה בסרט.

הרומן עובד לאופרה בשם "קולד מאונטן" (אנ') שתעלה בקיץ 2015 באופרה של סנטה פה בשיתוף האופרה של פילדלפיה והאופרה של מינסוטה. המלחינה של האופרה היא ג'ניפר היגדון (אנ') ואת הליברית כתב ג'ין שיר (אנ').

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]