קיונארד ליין

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף קונארד ליין)
קונארד ליין
Cunard Line
נתונים כלליים
מייסדים 1840 - סמיואל קיונארד, רוברט נפייר
תקופת הפעילות 1840 - בשם "British and North American Royal Mail Steam-Packet Company" – הווה
חברת אם קבוצת קרניבל עריכת הנתון בוויקינתונים
מיקום המטה סאות'המפטון, בריטניה
בעלות קבוצת קרניבל
ענפי תעשייה ספנות
 
www.cunard.com
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

קונארד לייןאנגלית: Cunard Line) היא חברת ספנות בריטית-אמריקאית. מאז 1998 בבעלות קבוצת קרניבל[1]. קונארד ליין היא החברה היחידה המפעילה קו נוסעים סדיר בין אירופה לצפון אמריקה. ספינת הדגל שלה היא הקווין מרי 2[2].

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

החברה נוסדה בשנת 1839 על ידי סמיואל קיונארד מאי הנסיך אדוארד (כיום בקנדה) שזכה במכרז לאספקת שירות דואר טרנס-אטלנטי מהיר באמצעות ספינות קיטור. ב-1840 נרשמה החברה בשם British and North American Royal Mail Steam-Packet Company. במהלך רוב 30 השנים שלאחר מכן החזיקו ספינות החברה בעיטור "הסרט הכחול" למהירות שיא של קו טרנס-אטלנטי סדיר. עקב ההסכם של החברה עם הדואר המלכותי הבריטי, אוניותיה חויבו לשמש כספנות דואר ובתמורה הוכרו כאוניית דואר מלכותי (RMS) וסמלן עוטר בסמל הכתר.

בשנות ה-70 של המאה ה-19 החלה החברה לפגר אחר חברת וייט סטאר ליין וב-1879 הוקמה מחדש בשם קונארד ליין (Cunard Steamship Company, Ltd). בראשית המאה ה-20 קיבלה החברה סובסידיה מממשלת בריטניה על מנת לבנות ולהפעיל ארבע ספינות אמינות ומהירות. ה"מאוריטניה", שהושקה ב-1906 זכתה בסרט הכחול והחזיקה בו מ-1909 ועד 1929. הספינה-האחות שלה, לוסיטניה, טובעה ב-1915 על ידי צוללת גרמנית במהלך מלחמת העולם הראשונה וטביעתה הייתה מהסיבות לכניסת ארצות הברית למלחמת העולם הראשונה.

ב-1934 שבה ממשלת בריטניה וסייעה לחברה לבנות את ספינת הנוסעים המפוארת קווין מרי, והבטיחה לסייע במימון ספינה נוספת, קווין אליזבת (QE - RMS Queen Elizabeth) אם קונארד ליין תתאחד עם וייט סטאר. כך מוזגו שתי החברות לחברת ספנות בריטית אחת, שיועדה לשלוט בתנועה הימית באוקיינוס האטלנטי, Cunard-White Star Ltd. קונארד (שהיוותה שני-שלישים מהחברה המאוחדת) רכשה את חלקה של וייט סטאר ב-1947 והחזירה את שמה של החברה לקונארד ליין.

עם תום מלחמת העולם השנייה הייתה קונארד ליין חברת ספנות הנוסעים הגדולה ביותר באוקיינוס האטלנטי והפעילה 12 ספינות בקו בריטניה-אמריקה (ארצות הברית וקנדה). אולם בשנת 1958 הפכה הפעלת קווי נוסעים סדירים בים לבלתי כלכלית והחברה החלה לצמצם את קווי השירות, עד שבשנת 1968 הפסיקה לנוע לאורך השנה בקווים סדירים ועברה לשיט תענוגות (קרוז). ב-1969 הושקה הקווין אליזבת 2 (QE2 - Queen Elizabeth 2), כספינה בעלת שימוש דואלי, הן כספינת קו לנוסעים והן לשיט תענוגות.

החברה נרכשה על ידי קבוצת קרניבל ב-1998.

אוניות החברה[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • "קווין מרי 2" - הושקה ב-2003 והיא אוניית הנוסעים האוקיינית הגדולה ביותר והיחידה בעולם. היא היורשת של האונייה "קווין מרי", שמתפקדת כמלון צף.
  • "קווין ויקטוריה" - הושקה ב-2007, היא אוניית תענוגות רגילה ולא אוניית נוסעים אוקיינית כמו ה"קווין מרי 2".
  • "קווין אליזבת" - הושקה ב-2010, היא אונייה תענוגות תאומה של ה"קווין ויקטוריה".

ב-2019 הכריזה קונארד שאוניית תענוגות חדשה תושק ב-2022 וחשפה את העיצוב, שיהיה דומה לעיצובן החיצוני של ה"קווין אליזבת" וה"קווין ויקטוריה".

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא קיונארד ליין בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]