קונרד סונדלו

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קונרד סונדלו
Konrad Sundlo
סונדלו (שני משמאל), במהלך פגישה של הנאשונל סמלינג ב-1940
סונדלו (שני משמאל), במהלך פגישה של הנאשונל סמלינג ב-1940
לידה 1 בינואר 1881
קריסטיאנסנד, האיחוד השוודי-נורווגי האיחוד השוודי-נורווגיהאיחוד השוודי-נורווגי
פטירה 25 במאי 1965 (בגיל 84)
ניסוייה, נורווגיה נורווגיהנורווגיה
מדינה נורווגיה עריכת הנתון בוויקינתונים
השכלה האקדמיה הצבאית הנורווגית עריכת הנתון בוויקינתונים
השתייכות צבא נורווגיה צבא נורווגיה
תקופת הפעילות 19021945 (כ־43 שנים)
דרגה אוברסט
תפקידים בשירות
מפקד הרגימנט ה-15
פעולות ומבצעים
מלחמת העולם השנייה
תפקידים אזרחיים
מושל מחוז אוסלו
מושל מחוז אקשהוס
מושל מחוז סון או פיורנה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

קונרד סונדלונורווגית: Konrad Sundlo‏; 1 בינואר 188125 במאי 1965) היה איש צבא ופוליטיקאי נורווגי. שימש כמפקד הרגימנט ה-15 בתחילת המערכה בנורווגיה במלחמת העולם השנייה, ולאחר מכן מילא תפקידים ממשלתיים בממשלת וידקון קוויזלינג. לאחר המלחמה הואשם בשיתוף פעולה עם הנאצים ונידון למאסר עולם, אולם שוחרר ב-1952.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

סונדלו נולד ב-1 בינואר 1881 בעיר קריסטיאנסנד. ב-1902 נרשם ללימודים באקדמיה הצבאית הנורווגית ולאחר מכן התגייס לצבא נורווגיה. ב-1933 מונה למפקד הרגימנט ה-15, ובמקביל החל בפעילות פוליטית והצטרף למפלגת נאשונל סמלינג הלאומנית. ב-1939 הוא הועלה לדרגת אוברסט ומונה למפקד הכוחות בנרוויק. באותה שנה ביקר מנהיג נאשונל סמלינג וידקון קוויזלינג בברלין, וסיפר להיטלר על סונדלו ועל תמיכתו ברעיונות לאומניים. בעקבות כך, התרשמו הגרמנים שסונדלו לא יתנגד אם נרוויק תותקף בידי הוורמאכט. לא ידוע אם סונדלו היה מודע לכך שקוויזלינג הזכיר את שמו בפני הגרמנים.

עם תחילת הפלישה הגרמנית לנורווגיה ב-1940 הותקפה נרוויק בידי הקריגסמרינה. השערתם של הגרמנים אושרה כאשר סונדלו הורה לאנשיו לא להתנגד, והגרמנים השלימו את ההשתלטות על העיר תוך 25 דקות. מפקדו של סונדלו, קרל גוסטב פליישר האשים אותו בבגידה. לאחר סיום כיבוש הארץ בידי הגרמנים, והקמתה של ממשלת בובות בראשותו של קוויזלינג, מונה סונדלו למפקד בכיר בהירדן – המקבילה הנורווגית של האס אס. ב-1943 הועבר לשמש כמושל מחוז אוסלו, ובהמשך כמושל מחוז אקשהוס ואחר כך סון או פיורנה.

עם סיום המלחמה נידון סונדלו בפני בית המשפט הנורווגי. בית המשפט קבע שכניעתו בנרוויק לא נבעה מבגידה אלא מרשלנות, אולם הוא הואשם בשיתוף פעולה עם הנאצים על התנהגותו לאחר כיבוש הארץ. שלושה מתוך שמונת השופטים המליצו להוציאו להורג, אולם דעת הרוב התקבלה ונגזר עליו מאסר עולם. עם זאת, ב-1952 הוא שוחרר מהמאסר.

אחיו הלפדן סונדלו, היה גם כן איש צבא ששיתף פעולה עם הנאצים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא קונרד סונדלו בוויקישיתוף