קורס הכנה ללידה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דולה מדריכה אשה בהריון כיצד להתמודד עם צירי הלידה

קורס הכנה ללידה הוא קורס המועבר לאישה בהיריון (ובדרך כלל לבן זוגה, או מלווה אחרת ללידה הצפויה) בדרך כלל בתחילת הטרימסטר השלישי של ההיריון, ובו מלמדים מה צפוי ליולדת לקראת הלידה, ובלידה עצמה, טכניקות להקלה על כאב ולצמצם סיכון לעובר. הקורס מסייע גם במקרה של לידת בית (מתוכננת או לא צפויה) או לידת חירום. את הקורס אפשר לעשות דרך קופות החולים, דרך בתי החולים (ואז הקורס בדרך כלל מלווה גם בסיור בחדרי הלידה עצמם) וגורמים עצמאיים נוספים (כמו דולות). בתי החולים מציעים את הקורס חינם לנשים המתכננות ללדת באותו בית החולים.

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערכים מורחבים – לידה, שמירת הריון

לידה הוא תהליך בו מסתיים ההריון האנושי ויוצא העובר לאוויר העולם. תהליך הלידה הוא תהליך לא פשוט: הוא עשוי להיות כרוך בכאב (בעקבות התכווצות שרירי הרחם ומעבר היילוד דרך צוואר הרחם), וקשיים פיזיים ורגשיים כאחד. אחד מהקשיים שיש (במיוחד לקראת לידה ראשונה) הוא חוסר הוודאות. היולדות לא יודעת בדיוק מתי, ואיך תהיה הלידה. הן יודעות כי הדבר יהיה כרוך בכאב, אבל לא בדיוק כמה ואיך זה ירגיש. הן לא יודעות בדיוק מתי לצאת לבית החולים או איך יתמודדו עם הצירים בבית. הלידה (גם אם מבוצעת בבית חולים) כרוכה בסיכונים שונים ובהם זיהומים, מצוקה עוברית, אפשרות לניתוח קיסרי, לידת עכוז, שליית פתח ודמם שלאחר לידה. מטרת הקורס הכנה ללידה הוא לספק הסברים, עד כמה שניתן כדי להקטין את חוסר הוודאות, ולתת ליולדות תחושה של שליטה וידע.

הקורס[עריכת קוד מקור | עריכה]

היקף הקורס הוא מספר שעות (בדרך כלל כ-10 שעות לקורס המלא או 5 שעות לקורס המקוצר). יש קורסים מרוכזים האורכים יום, ויש קורסים שנמשכים מספר פגישות. את הקורס מעבירות מיילדות בעלות ניסיון ולפעמים גם בהשתתפות דולות. לעיתים קרובות מביאים אנשים המומחים בתחומם כדי להסביר על חלקם בתהליך הלידה (כמו רופאים מרדימים, מדברים על מתן אפידורל, או יועצת הנקה מסבירה על הנקה) הסדנה מועברת במהלך שבועות 28–33 של ההיריון ולרוב בהצטרפות של המלווה בלידה.

בקורס נסקרים בין השאר התחומים הבאים:

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]