קורפוס אס אס הררי התשיעי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קורפוס אס אס הררי התשיעי
IX. Waffen-Gebirgs-Armeekorps der SS
פרטים
מדינה גרמניה הנאציתגרמניה הנאצית גרמניה הנאצית
שיוך אס אסאס אס ואפן אס אס
סוג קורפוס
אירועים ותאריכים
תקופת הפעילות 21 ביוני 194412 בפברואר 1945 (33 שבועות ו־6 ימים)
מלחמות מלחמת העולם השנייה
פיקוד
מפקדים מפקדים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

קורפוס אס אס הררי התשיעיגרמנית: IX. Waffen-Gebirgs-Armeekorps der SS) היה קורפוס הררי של הוואפן אס אס שלחם במלחמת העולם השנייה.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הקורפוס הוקם בהונגריה ב-21 ביוני 1944, וכמפקדו הראשון מונה קרל-גוסטב זאוברצווייג. הקורפוס כלל בשלב ראשוני את דיוויזיית אס אס הררית ה-13 "הנדשאר" ואת דיוויזיית אס אס הררית ה-23 "קאמא". הקורפוס נכלל במסגרת ארמיית הפאנצר השנייה, והשתתף בקרבות כנגד הפרטיזנים בקרואטיה. בהמשך השנה הועבר הקורפוס לאזור בודפשט שבהונגריה, ונכלל במסגרת הארמייה השישית. הוא כלל את דיוויזיית הפאנצר ה-13, דיוויזיית הפאנצר פלדהרנהאלה, דיוויזיית פרשים אס אס השמינית "פלוריאן גאייר" ודיוויזיית פרשים אס אס ה-22 "מריה תרזה". כל הדיוויזיות היו במצב קשה משום שלקחו חלק בקרב דברצן.

ב-24 בנובמבר נאלץ לסגת מדרכי הגישה לבודפשט, ובדצמבר החל הצבא האדום את המצור על בודפשט. קרל פפר-וילדנברוך קיבל פיקוד על הקורפוס, כמו גם על כל היחידות הגרמניות בבודפשט ובסביבותיה. ב-1 בינואר 1945, הארמייה השישית תחת פיקודו של הרמן באלק פתחה במבצע קונרד במטרה לשחרר את הקורפוס, כשהיא זוכה להצלחות ומתקדמת באופן מוצלח לשבירת האויב. התקדמות הכוח נבלמה לבסוף רק 28 ק"מ מהעיר, בהמשך החודש נעשו עוד שני ניסיונות לשבירת הצבא האדום וכיבוש בודפשט, אך למרות הצלחות נקודתיות נכשלו הכוחות הגרמנים. לקראת סוף ינואר כבר נדחסו הגרמנים וההונגרים בתוך כיס בגודל של קילומטר אחד. ב-11 בפברואר קיבל הקורפוס פקודה לנסות לפרוץ החוצה, אולם רק 170 מאנשי האס אס הצליחו להגיע אל הקווים הגרמניים. ב-12 בפברואר נכנע פפר-וילדנברוך לכוחות הסובייטים.

מפקדים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]