קו A של הרכבת התחתית של ניו יורק

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קו מהיר השדרה השמינית -A
A Eighth Avenue Express
מידע כללי
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
עיר ניו יורקניו יורק ניו יורק
שם המערכת הרכבת התחתית של ניו יורק
מפעיל רשות התחבורה העירונית בניו יורק עריכת הנתון בוויקינתונים
מידע על ההקמה
פתיחת הקו 1932 עריכת הנתון בוויקינתונים
מידע על הקו
רוחב המסילה 1435 מ"מ עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר התחנות 62
תרשים הקו
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

קו A או בשמו המלא קו מהיר השדרה השמיניתאנגלית: A Eighth Avenue Express) הוא קו רכבת תחתית באגף B של הרכבת התחתית של ניו יורק. סמל המסלול של הקו הוא בצבע כחול ופועלות בו 62 תחנות. הקו נקרא קו מהיר שכן הוא מדלג על תחנות רבות בשדרה השמינית במנהטן ובו בעת משלים את השירות של קווים אחרים בברונקס וברוקוואי פארק. קו A הוא הקו הארוך ביותר במערכת.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קו היה הקו הראשון שפעל על השדרה השמינית כאשר נפתח ב-10 בספטמבר 1932. מערכת חברת הרכבת התחתית עצמאית (IND) השתמשו למספור הקווים באותיות ולא במספרים כנהוג בחברות האחרות באותה העת. מסלול הקו היה אז בין רחוב 207 אל מרכז הסחר העולמי.

ב-30 בדצמבר 1946 וב-28 בנובמבר 1948, הורחב הקו אל ברודוויי שבמזרח ניו-יורק (כיום צומת ברודוויי) ולשדרת אאוקליד. ב-28 ביוני 1956 וב-28 ביוני 1956 נבנה קו הלונג איילנד (Rockway Line Road) לשעבר של לונג איילנד מחדש על מנת להקל את העומס על קווי הרכבת התחתית הקיימים. השירות הורחב שוב עם פתיחתו של קו E. ב-16 בספטמבר 1956 הורחב קו A לרוקוויס והחליף את השירות של קו E.

ב-2 בינואר 1973, הפך קו A למהיר לאורך רחוב פולטון והאינטרן הפך למאסף בשעות העומס. לבסוף, ב-30 באוגוסט 1976, הפך ה-C ברחוב פולטון למאסף בשעות העומס. בעקבות נזקים כבדים שאירעו בהגעתו של הוריקן סנדי הוחלט לשפץ את הקו. העבודות החלו בשנת 2012 והסתיימו רק בשנת 2018, אז הוארך גם הקו עד סמוך לנמל התעופה הבינלאומי ג'ון פ. קנדי.

מסלול הקו[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]