קיאקו סא'אקי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קיאקו סא'אקי
佐伯 伽椰子
קיאקו סא'אקי מגולמת על ידי השחקנית טאקאקו פוג'י
קיאקו סא'אקי מגולמת על ידי השחקנית טאקאקו פוג'י
שם סרט
הופעה ראשונה קאטאסומי ו-4444444444
הופעה אחרונה הטינה (2020)
מספר הופעות 14
יוצרים טאקאשי שימיזו
גילום הדמות
  • טקאקו פוג'י (אנ') (סדרת "ג'ו-און" היפנית, הטינה, הטינה 2)
  • אייקו הוריוצ'י (אנ') (הטינה 3)
  • יינקו ביילי (הטינה 2020)
  • מיסאקי סאיסו (ג'ו-און: תחילתו של הסוף, ג'ו-און: הקללה האחרונה)
  • רונה אנדו (סאדאקו נגד קיאקו)
מידע
סטטוס
  • ג'ו-און: נולדה מחדש לאחר שהשתלטה על עוברה של אישה הריונית.
  • הטינה: נולדה מחדש בגופה של רוז.
  • תחילתו של הסוף והקללה האחרונה: רוח נקמנית.
  • סאדאקו נגד קיאקו: התמזגה עם רוחה של סאדאקו יאמאמורה והפכה לרוח בשם "סאדאקיה".
גיל 28 (ג'ו-און)
30 (הטינה)
תאריך לידה 1966 (ג'ו-און)
1971 (הטינה)
מקום לידה יפן
גזע בת אדם (לשעבר)
רוח נקמנית (אנ') (הווה)
מין נקבה
מקצוע עקרת בית
נטייה אנטגוניסטית
כוחות
  • השתלטות על גופות.
  • התחזות לאנשים אחרים.
  • שינוי מרחב הזמן והחלל.
  • לקיחת בני אדם לעולם הרוחות.
אזרחות יפנית
מקום מגורים
תאריך פטירה 1994 (ג'ו-און)
2001 (הטינה)
מקום פטירה טוקיו, יפן
סיבת המוות נרצחה על ידי בעלה.
דמויות קשורות
משפחה
  • טאקאו סא'אקי (אנ') (בעל)
  • טושיו סא'אקי (אנ') (בן)
  • טושיו יאמאגה (רוח שנולדה מחדש כבנה של קיאקו, אתחול)
  • נאקאגאווה קאוואמטה (אמא, בסרטים האמריקאיים)
  • נאוקו קאוואמטה (אחות, בסרטים האמריקאיים)
אויבים

קיאקו סא'אקייפנית: 佐伯 伽椰子) היא דמות האנטגוניסט בסדרת סרטי "ג'ו-און" היפנית וסדרת "הטינה" האמריקאית.

בעברה עקרת בית הנשואה לגבר בשם טאקאו סא'אקי ואם לבן בשם טושיו, קיאקו נרצחה על ידי בעלה הקנאי לאחר שהוא גילה שיש לה רגשות כלפי גבר אחר. הרצח מוליד קללה בשם "ג'ו-און" בבית המשפחה הגורם לקיאקו להופיע כרוח נקמנית (אונריו בפולקלור היפני) ולהרוג את כל מי שנכנס לבית המשפחה או כאלו שהיו בקרבת אדם ששהה בבית.

בסדרת סרטי "ג'ו-און" ובסרטים "הטינה" ו-"הטינה 2" קיאקו מגולמת על ידי השחקנית טקאקו פוג'י (אנ')

בסרט "הטינה 3" קיאקו מגולמת על ידי השחקנית אייקו הוריוצ'י (אנ')

בסרט "הטינה" משנת 2020 קיאקו מגולמת על ידי השחקנית יינקו ביילי.

בסרטים "ג'ו-און: תחילתו של הסוף" ו-"ג'ו-און: הקללה האחרונה" שמשמשים כאתחול לסיפורה של משפחת סא'אקי, קיאקו מגולמת על ידי השחקנית מיסאקי סאיסו.

בסרט "סאדאקו נגד קיאקו" המהווה קרוסאובר בין סרטי "ג'ו-און" לסרטי "רינגו", קיאקו מגולמת על ידי השחקנית רונה אנדו.

דמותה של האונריו (רוח נקמנית בפולקלור היפני) מצד שמאל לבושה בקימונו לבן.

ביוגרפיה בדיונית[עריכת קוד מקור | עריכה]

סדרת סרטי "ג'ו-און"[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערכים מורחבים – ג'ו-און: הקללה, ג'ו-און: הקללה 2, ג'ו-און: הטינה, ג'ו-און: הטינה 2

קיאקו סא'אקי היא עקרת בית החיה בטוקיו שביפן ביחד עם בעלה המאייר טאקאו, בנם הצעיר טושיו וחתול המשפחה מר. בצעירותה, כאשר למדה במכללה, היא פיתחה רגשות רומנטיים כלפי סטודנט שלמד איתה בשם שינזוקה קוביאשי והחלה לכתוב על רגשותיה כלפיו ביומנה האישי. שינזוקה לעומת זאת, התחתן עם אישה בשם מנאמי (שגם למדה איתו ועם קיאקו במכללה) והשניים תיארו את קיאקו כמוזרה.

באחד הימים, מוצא בעלה טאקאו את היומן וקורא בו על רגשותיה כלפי שינזוקה (שבזמן הזה עובד בתור המורה של בנם הצעיר בבית הספר). תחת התקף זעם שנבע מקנאה, רוצח טאקאו את קיאקו על ידי שבירת המפרקת שלה. לאחר מכן הוא הורג את חתול המשפחה בעזרת כליאתו בתוך מיקרוגל דולק. לאחר הרצח, טאקאו עוזב את טושיו לבד בבית והורג את אשתו ההריונית של שינזוקה, מנאמי בביתה (ובכך יוצר קללה שנייה על בית משפחת קוביאשי).

בעקבות הרצח, קללה בשם "ג'ו-און" נולדה בבית המשפחה וגורמת לקיאקו להופיע מחדש כרוח נקמנית בשם "אונריו". לאחר הפיכתה לרוח, קיאקו הורגת את טושיו.

לאחר מכן, שינזוקה מגיע אל בית המשפחה בכדי לבדוק אם טושיו בסדר (לאחר שהאחרון לא הופיע בבית הספר) ונהרג על ידי רוחה של קיאקו. בהמשך אותו היום, קיאקו הורגת את טאקאו בעלה באמצע הרחוב.

בית המשפחה נמכר למשפחת מורקאמי: אם המשפחה נוריקו ושני ילדיה: קאנה וטסויושי. הקללה הורגת את כל בני המשפחה. לאחר מכן, הבית נמכר למשפחת קיטאדה שגם הם נהרגים על ידי הקללה. בנוסף, סוכן הנדל"ן שמכר להם את הבית ומשפחתו מתים גם הם מקללות משפחת סא'אקי ומשפחת קוביאשי. בלשי משטרה שחוקרים את הרציחות בבית המקולל גם מוצאים את מותם בעקבות הקללה.

לאחר אירועים אלו, הבית נמכר למשפחת טוקונאגה: הזוג הנשוי קאטסויה וקאזומי, אמו של קאטסויה - סאצ'י. בנוסף אליהם, היטומי, אחותו של קאטסויה גם נדבקת בקללה לאחר שביקרה בבית, אך בעצמה גרה בדירה אחרת בטוקיו. לאחר שרוב בני המשפחה מתו, עובדת סיעודית בשם ריקה נישינה מגיעה לבית כדי לטפל בסאצ'י הזקנה. לאחר מפגש עם הרוחות, ריקה מנסה לחזור ולחיות חיים נורמטיביים, אך נהרגת על ידי רוחו של טאקאו סא'אקי והופכת לאונריו בעצמה.

זמן מה לאחר מותה של ריקה, בלש משטרה בשם טויאמה (שבעצמו מקולל) מנסה לשרוף את הבית, אך נכשל ולאחר מכן מת על ידי הקללה. שנים לאחר מכן, איזומי, בתו של טויאמה מגיעה לבקר בבית עם חברות, אך הן נהרגות בגלל הקללה ואיזומי נשארת השורדת היחידה. איזומי מאבדת את שפיותה בהדרגה ולבסוף גם היא נהרגת על ידי הקללה.

בסרט "ג'ו-און: הטינה 2" בית המשפחה משמש כאתר צילום לסרט אימה העוסק בעל טבעי. השחקנית הראשית, קיוקו היא בהיריון ובמהלך נסיעה שגרתית עם בעלה הם מאבדים שליטה על רכבם ולכאורה היא מאבדת את העובר, אך מתגלה שרוחותיהם של קיאקו וטושיו השתלטו על העובר במטרה להיוולד מחדש. לאחר שכל שחקני הסדרה נהרגו על ידי הקללה, קיאקו מצליחה להיוולד מחדש כילדה קטנה דרך קיוקו. לבסוף, קיאקו האנושית הורגת את קיוקו ונעלמת לעתיד לא ידוע.

תחילתו של הסוף והקללה האחרונה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערכים מורחבים – ג'ו-און: תחילתו של הסוף, ג'ו-און: הקללה האחרונה

צמד הסרטים משמש מעין אתחול לדמויותיהם של קיאקו, טושיו וטאקאו ומספרים מחדש את היווצרותה של הקללה. בניגוד לשאר סרטי הסדרה, דמותו של טושיו היא האנטגוניסטית המרכזית בסרט ולא קיאקו.

באתחול זה, קיאקו היא אישה מעורערת בנפשה הנשואה לאיש העסקים טאקאו סא'אקי. השניים מתגוררים בבית שבו ללא ידיעתם, שנים קודם לכן ילד בשם טושיו יאמאגה נרצח ובכך מוטלת קללה על הבית. קיאקו הבודדה רוצה להיות אם, אך בעלה נעדר רבות מהבית בעקבות עבודתו והיא כותבת על תסכוליה ביומנה. באחד הלילות, רוחו של טושיו מבקרת את קיאקו, קורא לה "אמא" ונכנס אל רחמה. קיאקו נכנסת להיריון ומבטיחה שהיא תשמור על המפגש עם הרוח בסוד מבעלה. הילד, ששמו הוא טושיו נולד ומראה סימנים של ריחוק מטאקאו. טאקאו המתוסכל שואל את קיאקו בזעם מי הוא אביו של הילד, אך קיאקו לועגת לו, אומרת לו שהילד הוא רק שלה והוא בתגובה רוצח אותה ואת טושיו, בכך הקללה שכבר התקיימה בבית מתחזקת וקיאקו הופכת לרוח נקמנית יחד עם בנה.

כמה זמן לאחר מכן, מר קונישי, המורה של טושיו מגיע לבקר בבית (טושיו נעדר מבית הספר) ופוגש בקיאקו, שאומרת לו שטושיו לא חש בטוב ונח. לאחר שקונישי נהרג על ידי הקללה, מורה מחליפה בשם יוי מבקרת גם היא בבית. קיאקו אומרת לה שאביו של טושיו לקח אותו איתו ויוי חוקרת את הקומה העליונה של הבית, אך מותקפת על ידי קיאקו. בן זוגה של יוי, נאוטו מגלה את היומן של יוי ואת ציורה של קיאקו, מבין שיוי בסכנה, אך נהרג על ידי קיאקו. יוי עצמה נהרגת על ידי גופתו של נאוטו ועל ידי רוחו של טושיו.

בסרט השני, מאי, אחותה של יוי מנסה להתעמת עם הקללה שהרגה את אחותה. יחד עם בן זוגה סוטה, היא מנסה למצוא דרך לעצור את הקללה, אך נכשלת ונהרגת בסוף הסרט על ידי קיאקו.

סאדאקו נגד קיאקו[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – סאדאקו נגד קיאקו

סרט זה הוא סרט קרוסאובר בין סדרת סרטי "ג'ו-און" לבין סרטי "רינגו".

בסרט זה, קיאקו וטושיו עדיין רודפים את בית משפחתם שבטוקיו (טאקאו לא מופיע או מוזכר בסרט זה). תלמידת תיכון בשם סוזוקה טאקאגי עוברת לגור עם משפחתה בשכנות לבית משפחת סא'אקי ומקוללת בקללה השוררת בבית. בעזרת סיוע מאדם בעל כוחות טלקינטיים בשם קאיזו וסטודנטית בשם יורי, היא מנסה לגרום לרוחה של קיאקו להילחם ברוחה של סאדאקו (דמות האנטגוניסט בסרטי "רינגו") במטרה שהם יביסו אחת את השנייה. התכנית נכשלת והרוחות מתמזגות לרוח עצמתית בשם "סאדאקיה" התוקפת את סוזוקה, אך לא ידוע מה עלה בגורלה.

סדרת סרטי "הטינה"[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערכים מורחבים – הטינה, הטינה 1.5, הטינה 2, הטינה 3

בילדותה, קיאקו קוואמטה נאלצה לקחת חלק בטקסי גירוש שדים יחד עם אמה שהייתה איטאקו (מגרשת שדים יפנית), מה שתרם בהמשך להיווצרות הקללה.

בבגרותה, קיאקו היא עקרת בית החיה בטוקיו שביפן ביחד עם בעלה המאייר טאקאו סא'אקי, בנם הצעיר טושיו וחתול המשפחה מר.

נרמז בסרטים שבעברה למדה באוניברסיטת טוקיו אצל הפרופסור פיטר קירק, אליו פיתחה רגשות רומנטיים וכתבה על כך ביומנה.

באחד הימים, טאקאו בעלה מוצא את היומן וקורא בו על רגשותיו כלפי פיטר קירק. תחת התקף זעם שנבע מקנאה, טאקאו רוצח את קיאקו על ידי שבירת המפרקת שלה, ואת טושיו ומר החתול הוא מטביע באמבטיה.

בעקבות הרצח, קללה בשם "ג'ו-און" נולדה בבית המשפחה וגורמת לקיאקו להופיע מחדש כרוח נקמנית בשם "אונריו". לאחר חזרתה, קיאקו הורגת את טאקאו.

יום לאחר הרצח, פיטר קירק (שקיבל מקיאקו מכתבי אהבה) בא לבקר בבית משפחת סא'אקי ולאחר שהוא מוצא את גופותיהם של קיאקו וטאקאו הוא מתאבד בקפיצה ממרפסת ביתו.

כמה שנים לאחר מכן, בית המשפחה נמכר למשפחת ויליאמס האמריקאית: מת'יו, אשתו ג'ניפר ואמו אמה. בנוסף, אחותו של מת'יו, סוזן גם נדבקת בקללה לאחר שהיא באה לביקור בבית (אף על פי שהיא גרה בדירה אחרת בטוקיו). פיונה לנדרס, מטפלת אמריקאית שהגיעה לטוקיו כדי לטפל באמה מתפטרת לאחר ימים ספורים בעקבות הקללה ולוקחת איתה את הקללה לביתה שבפנסילבניה, שם היא רוצחת את בעלה ובתה ובכך יוצרת קללה על בית משפחתה.

לאחר שהקללה הורגת את מת'יו, ג'ניפר, סוזן ומטפלת סיעודית נוספת בשם יוקו, סטודנטית אמריקאית לסיעוד בשם קרן דייוויס נשלחת לטפל באמה. קרן חוזה בקיאקו הורגת את אמה וחווה טראומה נפשית. במהלך חקירתה את הקללה, קרן נפגשת עם הבלש נאקאגאווה שבעצמו קולל ואיבד את חבריו הבלשים לקללה. נאקאגאווה מחליט לשרוף את בית משפחת סא'אקי, אך נהרג על ידי רוחו של טאקאו. קרן חוזרת לבית בעקבות בן זוגה דאג שהלך לחפש אחריה שם ומנסה לשרוף את הבית בעצמה. הניסיון נכשל וקרן ניצלת על ידי עיתונאי סיני בשם איסון, שעבר מהונג קונג ליפן במטרה לחקור על המיתות בבית משפחת סא'אקי.

כמה ימים לאחר השריפה, אוברי, אחותה הצעירה של קרן מגיעה לטוקיו בכדי להחזיר את קרן הביתה. קרן נהרגת על ידי קיאקו בגג בית החולים ואוברי מצתוותת לאיסון במטרה לגלות מה הרג את אחותה. השניים מגלים שאמה של קיאקו הייתה איטאקו (מגרשת שדים יפנית) ולאחר שאיסון נהרג על ידי הקללה, אוברי הולכת לבקר את אמה של קיאקו לבדה. במהלך הביקור מבינה אודרי שאין דרך לעצור את הקללה ושהיא נוצרה כיוון שטאקאו רצח את קיאקו.

אוברי מחליטה להתעמת עם קיאקו, אך נהרגת על ידי רוחו של טאקאו והופכת לאונריו בעצמה.

שנתיים לאחר מכן, תלמידת תיכון ביפן בשם אליסון פלמינג מבקרת בבית המקולל יחד עם שתי בנות בשם ונסה ומיוקי. בתוך הבית, אליסון מותקפת על ידי רוחה של אוברי והיא, ונסה ומיוקי מקוללות בקללה. בהמשך, ונסה, מיוקי ומנהלת בית הספר שבו הן לומדות מוצאות את מותן בגלל הקללה ואליסון הטראומתית חוזרת לבית הוריה בשיקגו שבארצות הברית. הקללה עוקבת אחר אליסון מטוקיו שביפן לשיקגו ומשתכנת בבניין הדירות שבו משפחתה של אליסון גרה, שם היא מוצאת קורבנות חדשים בדמות הוריה של אליסון והמשפחה שגרה בשכנות להם: משפחת קימבל. הקללה "נולדת מחדש" בבניין הדירות בשיקגו והקורבנות הראשונים הם בני משפחת קימבל, מלבד הבן צעיר ג'ייק שמצליח להתנגד לקללה למשך זמן רב ופוגש באליסון, אך קיאקו הורגת את אליסון למול ג'ייק ההמום. בעקבות האירוע, ג'ייק מתאשפז בבית חולים פסיכיאטרי (לאחר שסיפר על הקללה ולא האמינו לו), אך קיאקו הורגת אותו שם.

לאחר שרוב דיירי הבניין נהרגו על ידי הקללה או עזבו, אחותה של קיאקו, נאוקו מגיעה לשיקגו במטרה לבצע טקס גירוש שדים ולעצור את הקללה. במקביל, רוחו של טאקאו משתלטת על מקס, אב הבית בבניין וגורמת לו להפוך לאגרסיבי. בסיוע שתי אחיות בשם ליסה ורוז הגרות בבניין, נאוקו מתחילה את הטקס, אך הוא נקטע כאשר מקס (תחת שליטתו של טאקאו) הורג את נאוקו ויוצר קללה חדשה על הבניין. נאוקו חוזרת בתור רוח נקמנית בעצמה והורגת את מקס. בסוף הטקס, רוחותיהם של קיאקו, טושיו וטאקאו נכלאות בתוך גופה של רוז הצעירה, אחת ממשתתפות הטקס. נרמז שבעתיד כשרוז תגדל, קיאקו תשתלט על גופה.

במדיות נוספות[עריכת קוד מקור | עריכה]

משחק וידאו[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – הטינה (משחק וידאו)

קיאקו היא דמות האנטגוניסט הראשית (יחד עם בנה טושיו) במשחק הווידאו "ג'ו-און: הטינה" שפותח עבור קונסולת ה-Wii ומבוסס על סדרת הסרטים. במשחק, משפחת יאמאדה עוברת לגור בבית משפחת סא'אקי ומקוללת בקללה. על השחקן לעזור לבני המשפחה לשרוד את הקללה ובכל שלב להתעמת עם קיאקו וטושיו.

הופעות קמע[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – הטינה (סרט, 2020)

בסרט "הטינה" משנת 2020, המתרחש במקביל לאירועי הסרט הראשון והשני בסדרה האמריקאית, דמותה של קיאקו מופיעה בהופעת קמע בתחילת הסרט.

ערכים מורחבים – ג'ו-און: רוח שחורה, ג'ו-און: רוח לבנה

צמד הסרטים "ג'ו-און: רוח שחורה" ו-"ג'ו-און: רוח לבנה" מציגים קללה בעלת מאפיינים דומים לקללת משפחת סא'אקי, אך קיאקו לא מופיעה בסרטים אלו (טושיו עצמו מופיע בשניהם בהופעת קמע).

סדרת טלוויזיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – הטינה: בראשית (סדרת טלוויזיה)

סדרת הטלוויזיה "הטינה: בראשית" עוקבת אחר קללה בעלת מאפיינים דומים לקללת משפחת סא'אקי, אך קיאקו, טושיו וטאקאו לא מופיעים או מוזכרים בסדרה.

מאפיינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בסרטים היפניים והאמריקאיים מאפייני הדמות זהים: קיאקו היא רוח נקמנית בעלת עור לבן כסיד הלבושה בכותונת לילה לבנה. מפיה בוקעים חרחורי גסיסה (מכיוון שטאקאו שבר לה את המפרקת) ולרוב היא נראית כשהיא זוחלת על ארבע או משתמשת בשיערה הארוך כדי לתקוף את קורבנותיה. לבושה של קיאקו מזכיר את האונריו מהפולקלור היפני (שד הדומה לאישה הלבושה בקימונו לבן).

למרות שמפרקתה שבורה, בסרטים היפניים קיאקו מסוגלת לדבר ומתקשרת עם בנה טושיו ועם חלק מקורבנות הקללה (בין אם בדרך ישירה או על ידי השתלטות על אדם אחר). אך בסרטים האמריקאים קולה נשמע רק בסרט "הטינה" בפלאשבק שבו היא מקריאה מתוך יומנה.

כוחותיה של קיאקו כוללים בין היתר יכולת טלפורטציה, שינוי צורה, הארכת שיערה וחניקת בני אדם בעזרתו, לקיחת בני אדם לעולם הרוחות, שינוי מרחב הזמן (שתי דמויות משני קווי זמן שונים נפגשות אחת עם השנייה בגלל הקללה), יכולת התחזות לאנשים אחרים (היא התחזתה לקאטסויה טוקונאגה ולמת'יו ויליאמס).

טריוויה[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • דמותה של קיאקו נוצרה בהשראת הדמות "איווה" שלפי הפולקלור היפני נרצחה על ידי בעלה בגלל התקף קנאה[1].
  • השחקנית טאקאקו פוג'י היא השחקנית שגילמה את קיאקו ברוב סרטי הסדרה, אולם היא החליטה לפרוש מהתפקיד לאחר "הטינה 2". כמו כן, השחקנית ציינה בטוויטר מספר פעמים שהיא לא תחזור לגלם את הדמות[2].
  • השם שניתן לקללה, "ג'ו-און" הוזכר רק פעמיים בסרטים האמריקאים: בטינה 3 על ידי נאוקו ובטינה משנת 2020 על ידי הבלש וילסון. בסרט "הטינה" משנת 2004, הבלש נאקאגאווה מסביר לקרן על הקללה, אבל לא מציין את שמה.
  • למרות שלבושה של קיאקו מאפיין את האונריו מהפולקלור היפני, האונריו של נאוקו (אחותה של קיאקו) הרבה יותר מזכירה אותה[3].
  • בסרטי ג'ו-און מוסבר שהקללה נוצרה בגלל טאקאו, בעוד בסרטי "הטינה" הקללה נוצרה בגלל טקסי גירוש שדים שקיאקו הייתה מעורבת בהם בתור ילדה.
  • השחקנית קריסטן ויג גילמה גרסה פרודית של קיאקו במערכון עבור התכנית "Saturday Night Live"[4].
  • הסרט "הטינה" היה אחד מהסרטים שזכו לפרודיה בסרט "מת לצעוק 4", אך רק טושיו הופיע בו ולא קיאקו[5]. כמו כן, באותו הסרט השחקן ביל פולמן (שגילם את פיטר קירק בסרט "הטינה") מגלם גרסה פרודית של פיטר קירק.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • מידע על הדמות באתר הויקי של "ג'ו-און" (באנגלית)

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Amber McCrudden, The Myths Behind The Film: Ju-On The Grudge, Horror Obsessive, ‏2021-08-05 (באנגלית אמריקאית)
  2. ^ https://twitter.com/fujitakako_2015/status/726304084890804224, Twitter
  3. ^ Naoko Kawamata, Ju-On Wiki (באנגלית)
  4. ^ New Disney Show - Saturday Night Live, נבדק ב-2022-08-25
  5. ^ Scary Movie 4 (2006), IMDb (באנגלית אמריקאית)