קיסוסית רפואית

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןקיסוסית רפואית
איור של חלקי סימילקס אופיציניליס
מיון מדעי
ממלכה: צומח
מערכה: צמחים וסקולריים
סדרה: שושנאים
משפחה: קיסוסיתיים
סוג: קיסוסית
מין: קיסוסית רפואית
שם מדעי
Smilax officinalis
קונת
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

קיסוסית רפואית (שם מדעי: Smilax officinalis) היא מין של צמח מטפס שתחום תפוצתו באמריקה המרכזית וצפון-מערב אמריקה הדרומית, והשייך לסוג קיסוסית (Smilax) או סרספרילה במשפחת הקיסוסיתיים (Smilacaceae).

הטיפוס של מין זה נאסף על ידי אלכסנדר פון הומבולדט ואמה בונפלאן על הריו מגדלנה בקולומביה. המין הוגדר לראשונה על ידי הבוטנאי הגרמני קארל זיגיסמונד קונת (אנ').[1]

תיאור[עריכת קוד מקור | עריכה]

קיסוסית רפואית היא צמח מטפס רב שנתי שאורך גבעוליו המשתרגים מגיע לאורך רבים (עד 50 מטרים)[2] והם קוצניים, בעלי חתך ריבועי, נטולי פלומה עם זוג קנוקנות בפטוטרת.

העלים מסורגים, תמימים, חסרי פלומה על עוקץ הגבעולים הם תחילה דקים במידה בינונית ולאחר מכן דמויי עור. הטרף התמים סגלגל עד סגלגל-אזמלי, עם בסיס בצורת לב עד צורת חץ ובדרך כלל קצה מחודד. עוקצי העלים עם נדן העלים פחוסים ובטרף עוברים 5 עד 7 עורקים ראשיים שווים בערך דמויי כף יד. העורקים הצדדיים יוצרים רשת דקיקה באמצעות הסתעפויות מרובות שהחורים בה בצורת טרפז.

התפרחות הם מסוג סוכך עם כיסוי עלים קשקשים. הפרחים החד מיניים והלבנבנים הם בעלי עוקצים ארוכים עם עטיף פשוט. עלי העטיף ניצבים בשני מעגלים מעט שונים. הפרחים הזכריים מעט גדולים יותר, בפרחים הנקביים יש אבקנים עקרים.

הפרי הוא ענבה בגוון אדום עד כתום, בשרנית וחלקה.

שימושים[עריכת קוד מקור | עריכה]

שורשי קיסוסית רפואית שימשו באופן מסורתי ברפואה עממית אזורית.

קיסוסית רפואית הובאה גם לג'מייקה מאמריקה הדרומית ויחד עם שורשי החוטמית משמשים כחומר הבסיס ההומאופתי "סרספרילה של ג'מייקה" (Jamaica sarsaparilla).[3]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא קיסוסית רפואית בוויקישיתוף


הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Smilax officinalis Kunth
  2. ^ Smilax officinalis
  3. ^ King's American Dispensatory, 1898: Sarsaparilla (U. S. P.) in: Henriette Kress: Henriette's Herbal Homepage.