קלנטן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף קלאנטאן)
קלנטן משכן האושר (מדינה)
Kelantan Darul Naim
کلنتن دار النّعيم
סמל קלנטן
סמל קלנטן
סמל קלנטן
דגל קלנטן
דגל קלנטן
דגל קלנטן
מדינה מלזיהמלזיה מלזיה
מושל מוחמד החמישי מקלנטן
בירת המדינה קוטה בהרו
שטח 15,099 קמ"ר
אוכלוסייה
 ‑ במדינה 1,792,500 (2020)
 ‑ צפיפות 97 נפש לקמ"ר (2010)
קואורדינטות 5°15′N 102°00′E / 5.25°N 102°E / 5.25; 102 
אזור זמן UTC +8
http://www.kelantan.gov.my

לחצו כדי להקטין חזרה

סראוואקלבואןסבהג'והורמלאקהנגרי סמבילןפוטרג'איהקואלה לומפורסלנגורפהנגטרנגנוקלנטןפרקפרליסקדהפננגתאילנדסינגפורברונייאינדונזיהאינדונזיהאינדונזיהאינדונזיהאינדונזיהאינדונזיהאינדונזיההפיליפיניםהפיליפינים
מפה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

קלנטןמלאית: Kelantan) היא מדינה במלזיה. בראש המדינה עומד סולטאן. קלנטן נמצאת בחלקה המערבי של מלזיה, בחצי האי המלאי, והיא גובלת בתאילנד בצפון-מערב, ים סין הדרומי בצפון-מזרח, טרנגנו במזרח, פהנג בדרום ופרק במערב. בירתה, המשמשת גם כבירה המלכותית שלה (מקום מושבו של הסולטאן), היא קוטה בהרו.

שמה המורחב של המדינה הוא קלנטן דרול נאים (במלאית: Kelantan Darul Naim, בג'אווי: كلنتن دار النّعيم).

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

עד המאה ה-15 קלנטן נשלטה על ידי אימפריות אזוריות שונות, כמו סריביג'איה (Srivijaya), מג'פהיט וסיאם. ב-1411 הרג'ה של קלנטן הכריז על עצמאותה מסיאם והיא נהפכה למרכז מסחרי חשוב באזור בהמשך המאה ה-15. ב-1499 היא הפכה למדינה וסאלית של סולטנות מלאקה.

ב-1511 סולטנות מלאקה הופלה על ידי פורטוגל וקלנטן התפרקה לשבטים קטנים ששילמו מס לממלכת פטני (Kerajaan Pattani). עד תחילת המאה ה-17 פטני הצליחה להשתלט לחלוטין על מרבית אזור קלנטן.

ב-1760 אזורי קלנטן אוחדו והיא הפכה להיות מדינת חסות של סולטנות טרנגנו. בשלב מסוים בסוף המאה ה-18 פרצה בקלנטן מלחמת אזרחים בין תומכי טרנגנו ובין המתנגדים לה אשר בסופה קלנטן הפכה לעצמאית וב-1800 הוכתר הסולטאן הראשון שלה. בהמשך קלנטן חתמה על ברית עם סיאם, אותה ניצלה האחרונה כדי להשתלט על קלנטן.

ב-1909 נחתם חוזה בין בריטניה וסיאם במסגרתו הועברו מספר שטחים סיאמיים, בהם קלנטן, לידי הבריטים. ב-1941, במהלך מלחמת העולם השנייה, קלנטן נכבשה כמו יתר חצי האי המלאי על ידי האימפריה היפנית. היפנים העבירו את קדה עם עוד מספר שטחים מלאים לבעלת בריתם תאילנד. ב-1945, עם סיום המלחמה, קלנטן הוחזרה לבריטניה.

ב-1946 קלנטן צורפה לאיחוד המלאי, שהפך ב-1948 לפדרציית מלאיה. ב-1957 פדרציית מלאיה קיבלה את עצמאותה והיא הייתה בין הישויות שהרכיבו את מלזיה ב-1963.

כלכלה[עריכת קוד מקור | עריכה]

כלכלת קלנטן מתבססת בעיקר על חקלאות, הכוללת בין היתר גידול אורז וטבק. בנוסף לחקלאות הכלכלה מסתמכת על דיג ותיירות.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא קלנטן בוויקישיתוף