קלאץ' (ספורט)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

קלאץ'אנגלית: Clutch או Clutch performance) הוא מונח בספורט ובפסיכולוגיה של הספורט, המשמש לתאר את הרגעים המכריעים בתחרות, שבהם נמצא הספורטאי תחת לחץ רב.

פירוש המונח[עריכת קוד מקור | עריכה]

קלאץ' הוא מונח המשמש לתיאור היכולת של שחקן או קבוצה לנפק הופעה טובה תחת לחץ, במיוחד ברגעי הסיום של המשחק או התחרות. זו איכות שלא תמיד ניתנת למדידה לפי הסטטיסטיקה היבשה, ושחקני הקלאץ' הם אלה שמספקים את הנדרש מהם גם כאשר הלחץ עליהם גבוה.

שחקן שהוא "שחקן קלאץ'" הוא לא שחקן שתמיד במיטבו, אלא שחקן שיש לו את היכולת לבצע את המיטב כשהדבר הכי חשוב. לדוגמה, שחקן כדורסל עלול להחמיץ מספר זריקות במהלך המשחק, אבל אם הוא קולע זריקה מנצחת במשחק בשניות האחרונות, הוא ייחשב לשחקן קלאץ'. באופן דומה, קבוצת כדורגל עשויה להיות נחותה מיריבתה במשך רוב המשחק, אבל אם היא תחזור ותנצח בדקות האחרונות, היא תיחשב כקבוצת קלאץ'.

בתום עונת 2022/2023 ב-NBA החליטה ליגת ה-NBA להעניק פרס חדש, בשם "פרס שחקן הקלאץ' של העונה ב-NBA", לשחקן "המצטיין מבין חבריו ברגעי הקלאץ' של העונה". הפרס נקרא על שם ג'רי ווסט, שחקנה של קבוצת לוס אנג'לס לייקרס, שנחשב לאחד משחקני הקלאץ' הגדולים בכל הזמנים.[1]

בספרות המקצועית[עריכת קוד מקור | עריכה]

חוק ירקיז-דודסון משנת 1908 קובע כי לחץ מגביר את הביצועים במידה מסוימת, אך יותר מדי לחץ יפגע בביצועים. החוק מנוסח כעקומת פעמון, והשחקנים החריגים בו הם שחקני קלאץ'.[2]

לכל שחקן יש טווח מסוים של חרדה לפני הופעה שמובילה לביצועים מיטביים.[3]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך זה הוא קצרמר בנושא ספורט. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.