קליבר (הסופרנוס)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קליבר
Cleaver
כרזת הסרט
כרזת הסרט
בימוי מורגן יאם
הופק בידי כריסטופר מולטיסנטי
קרמיין לופרטאזי ג'וניור
תסריט ג'יי.טי. דולן
על פי סיפור מאת כריסטופר מולטיסנטי
שחקנים ראשיים ג'ונתן לה'פגליה
דניאל בולדווין
ג'ורג' פוגטסיה
לני ליגוטי
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
שפת הסרט אנגלית
סוגה סרט פשע
סרט אימה
דף הסרט ב־IMDb

קליבראנגלית: Cleaver) הוא סרט קולנוע מטא-בדיוני בתוך סדרת טלוויזיה המשמש כמרכיב חשוב בעלילת העונה האחרונה של סדרת הדרמה "הסופרנוס" של HBO. על אף שחלק קטן בלבד מתוך הסרט מוצג בסדרה, התכנון והפיתוח של הסרט נדון בהרחבה, לאורך מספר עונות. המידה שבה דמותו של כריסטופר מולטיסנטי מערבת מידע סודי ואישי על משפחת הפשע בראשות טוני סופרנו אל תוך עלילת הסרט "קליבר" היא מוקד חשוב במהלך פיתוח הסרט. לאחר שהפרויקט יוצא אל הפועל, בסופו של דבר, "קליבר" יכול להיות מסווג כסרט פשע-אימה שהופץ ישירות ל-DVD; מתואר לסירוגין כ-"המסור פוגש את הסנדק 2", "הסנדק פוגש את הצלצול" ו-"סיפור על בחור צעיר שמאבד את העשתונות ומתפרק, ואז מצליח להתחבר מחדש".[1] למספר דמויות מהסדרה "הסופרנוס" יש קרדיט בסרט, בשל מעורבותן בפרויקט. התסריט נכתב על ידי ג'יי.טי. דולן, על פי סיפור מאת כריסטופר מולטיסנטי, בבימויו של מורגן יאם והופק על ידי קרמיין לופרטאזי ג'וניור ומולטיסנטי. בסרט מככב ג'ונתן לה'פגליה בתפקיד "מייקל הקליבר" ודניאל בולדווין בתפקיד בוס המאפיה סלווטורה ("סאלי בוי"). את יועציו של סאלי-בוי מגלמים ג'ורג' פוגטסיה בתפקיד פרנקי, ולני ליגוטי בתפקיד ניקי. בתחילה, מולטיסנטי ולופרטאזי ניסו לגייס את בן קינגסלי למלא את התפקיד של דון המאפיה, אבל קינגסלי דחה את התפקיד.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

דמות הפרוטגוניסט בסרט "קליבר" ("Cleaver") - במקור "רוצח האיטליז" ("Pork Store Killer") - הוא מייקל (התייחסות לשחקן מייקל אימפריולי), המכונה "הקצב". כאשר כריסטופר מתאר את העלילה לתסריטאי ג'יי.טי. דולן, הוא מתאר את הסרט כסרט על "מאפיונר צעיר שנבגד על ידי חבריו. הם מחסלים אותו, משאירים חלקי גופתו בפחי אשפה שונים ברחבי העיר. הוא מצליח להתחבר מחדש, על ידי מדע או משהו על-טבעי, ויוצא למסע נקמה כנגד כל בי שבגד בו, לרבות ארוסתו, שבגדה בו עם הבוס של המשפחה בלילה שבו הוא נרצח".

מספר סיטואציות בסרט לקוחות מתוך עלילותיו של מולטיסנטי עצמו, כמאפיונר השייך למשפחת הפשע בראשות טוני סופרנו, לרבות אירוע שפורש לא נכון, וגרר שמועות מוגזמות, בנוגע לרומן פוטנציאלי בין טוני לבין ארוסתו של כריסטופר, אדריאנה לה סרבה. הסרט מסתיים בשוט של קרוסיפיקס וקמע, המייצגים את הניגודיות שבין קודש וחול.

שחקנים ודמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

שם השחקן שם הדמות כינוי הדמות אודות הדמות
ג'ונתן לה'פגליה מייקל "הקליבר"
דניאל בולדווין סלווטורה "סאלי-בוי" ראש משפחת הפשע
ג'ורג' פוגטסיה פרנקי
לני ליגוטי ניקי

פיתוח[עריכת קוד מקור | עריכה]

מולטיסנטי פגש לראשונה את התסריטאי ג'יי.טי. דולן כאשר השניים היו במכון לגמילה מהתמכרות להרואין. השניים התיידדו, ודולן הפך לחונך של מולטיסנטי בתוכנית ה-"AA". מערכת היחסים בין השניים הסתבכה, כאשר מולטיסנטי הפגיש את דולן עם משחקי פוקר בסכומים גבוהים של העולם התחתון, ובכך איפשר לדולן, בטעות, למצוא מוצא עבור נטיית ההתמכרות שלו. תוך זמן קצר, דולן מצא עצמו בחובות של 60 אלף דולר, ומאושפז שוב במכון גמילה, בעידודו מולטיסנטי.

כאשר מולטיסנטי החליט שהוא רוצה לנסות שוב להיכנס אל תעשיית הקולנוע, הוא הציע לדולן דרך למחוק את כל חובותיו: לכתוב עבורו תסריט לסרט אימה המבוסס על סיפור שהגה מולטיסנטי (תסריט שמספר שנים קודם לכן הוא ניסה לכתוב בעצמו, אך התייאש לאחר 19 עמודים והשליך הכל לפח; בהמשך אף ניסה לפתח שוב את הרעיון, בעזרתו של במאי הקולנוע ג'ון פאברו).

בהמשך, מולטיסנטי דן בדמיון שבין דמותו של "סאלי-בוי" לבין דמותו של טוני סופרנו, תוך שהוא מציין כי מדובר בשני גברים שחושבים שהכל שייך להם - רעיון מגובש שמוצג על ידי "סאלי-בוי" בסצנת הסיום של "קליבר", כשהוא אומר למייקל: "כל מה שיש לך - שייך לי", כי "כל מה ששלי - שלי; כל מה ששלך - שלי".

מוקומנטרי[עריכת קוד מקור | עריכה]

בתאריך ה-15 באפריל 2007, התקיימה הקרנת הבכורה של "Stage 5", הפרק ה-14 של עונה 6 של "הסופרנוס". בד בבד עם הקרנת הפרק, HBO שידרה סרט מוקומנטרי באורך 7 דקות, בשם "Making Cleaver", המתאר בפירוט את תהליך הפקת הסרט. הסרט כולל ראיונות עם דמויותיהם של מולטיסנטי, לופרטאזי, יאם, בולדווין, לה'פגליה, ואמן האפקטים המיוחדים והאיפור סטיב קלי. ההצצה אל המייקינג אוף מחולקת לארבעה חלקים: "קונספט", "החיזור אחר קינגסלי", "שחקנים ואנשי צוות" ו"הפקה 'משפחתית'". המוקומנטרי כלול במארזי ה-DVD הכוללים את עונה 6 של הסדרה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • "קליבר", במסד הנתונים הקולנועיים IMDb (באנגלית)

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Lupertazzi's description of the movie at the premiere in "Stage 5"