קלסיציזם סטליניסטי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הבניין הראשי והמפורסם של אוניברסיטת מוסקבה שהיה אחד מגורדי השחקים הגבוהים ביותר באירופה כאשר הוקם

קלסיציזם סטליניסטי (נקרא גם אדריכלות סטליניסטית, קלסיציזם סוציאליסטי) הוא סגנון אדריכלות שהתפתח ורווח בעיקר בברית המועצות משנות ה-30 עד אמצע שנות ה-50 של המאה ה-20[1], כאשר הוקע רשמית על ידי ניקיטה חרושצ'וב.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מפת שבע האחיות במוסקבה לפי התכנון של סטלין ביחד עם "כבישי הטבעות" ועם שאר בנייני "עוגות החתונה"

סגנון הקלסיציזם הסטליניסטי אמור היה לפאר את רוסיה הסובייטית, את רוסיה החדשה, הקומוניסטית. ביולי 1932 כל ארגוני האדריכלות הפרטיים נסגרו ובמקומם הקימה ברית המועצות את "איגוד הארכיטקטים הסובייטים", ארגון ממשלתי שהצנזורה פיקחה עליו. ב-1933 הוקמה "האקדמיה הסובייטית לאדריכלות". כיוון שהוראות המדינה לאדריכלים לא היו ברורות כמו לסופרים, לציירים, לפסלים ולאנשי מקצוע אחרים, השנים הראשונות היו קשות לאדריכלים. כתוצאה מכך במקום לתכנן מבנים בסגנון קונסטרוקטיבי, שרווח לאחר המהפכה הבולשביקית, האדריכלים קבלו השראה מהתקופות העתיקות. האדריכלות המודרניסטית הוקעה על ידי המדינה כ"בורגנית" ו"מנוונת", ובמקומה השתלט הקלסיציזם הסוציאליסטי שקיבל את השראתו מסגנונות כגון נאו-קלסיציזם, נאו-רנסאנס ונאו-גותיקה.

במהלך מלחמת העולם השנייה נעצרה הבנייה כדי להפנות יותר משאבים למלחמה, אך לאחר שזו הסתיימה (בניצחון ברית המועצות), הגיע סגנון הקלסיציזם הסטליניסטי לשיאו עם השלמת בנייתם של בניינים רבים בסגנון זה. בין הדוגמאות המרשימות ביותר של הסגנון ניתן למנות את הביתנים של מרכז התערוכה של כל רוסיה שחלקם הוקם בסגנון "עוגות החתונה", חלק מהתחנות של מטרו מוסקבה, מלון מוסקבה, עוגות החתונה של סטלין וארמון הסובייטים שלא הושלם מעולם. בכל כיכר בעיר סובייטית הוצבו פסלים של לנין, סטלין וקרל מרקס.

אחד הפסלים המפורסמים ביותר בתקופת ברית המועצות היה פסל "הפועל ואשת הקולחוז" שעמד מעל הביתן הסובייטי של היריד העולמי בפריז - 1937 מול "הביתן הנאצי" וגם שהופיע תמיד בפתיח של סרטים סובייטיים, בנוסף הוקמו אנדרטאות ענק כגון אתר ההנצחה המרכזי לזכר אנשי החלל הרוסי במוסקבה שבו נמצאים: אנדרטת כובשי החלל ומתחתיה מוזיאון החלל הרוסי יחד עם שדרת הקוסמונאוטים המובילה אליו.

בדרך כלל היה נהוג להקים גורדי שחקים דומים במרחק רב אחד מן השני. בשנות ה-50 נבנו במוסקבה על ידי יוסיף סטלין 7 גורדי שחקים שנקראו בשם "שבע האחיות של סטלין". כמן כן ישנם מבנים סובייטים שהוקמו ועוצבו בצורה של "הכוכב הסובייטי האדום", כגון: "תיאטרון הצבא האדום" במוסקבה, ותחנת רכבת התחתית "ארבטסקייה" במוסקבה, זאת בנוסף לסמלים סובייטיים שהיו על הבניינים כגון תבליטים שונים ומחט ענקית שמעליה הכוכב הסובייטי האדום.

הבית הלבן של רוסיה במוסקבה המשמש בתור בניין הממשלה הרוסי הוקם בסגנון עוגת החתונה ונבנה בין השנים 1965 עד 1981.

גורדי שחקים בסגנון אדריכלי זה אף התאפיינו בחצר פנימית שהיא חצי סגורה וחצי פתוחה בצורה של האות ר' או ח' בעברית.

הקלסיציזם הסטליניסטי במקומות אחרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

סגנון הקלסיציזם הסטליניסטי הותיר את חותמו גם בחלק ממדינות הגוש הקומוניסטי לשעבר ובסין בתקופה שלאחר מלחמת העולם השנייה. בין הדוגמאות המרשימות ניתן למנות את שדרת קרל מרקס בברלין וארמון התרבות והמדע שבוורשה. ובנוסף גם בקוריאה הצפונית וגם בסין, כגון מרכז התערוכות של בייג'ינג שהוקם בסגנון סיני-סובייטי בסופה של תקופת הסגנון הסטליניסטי.

נאו-קלסיציזם סטליניסטי[עריכת קוד מקור | עריכה]

ברוסיה ישנה התרפקות על תקופת הפריחה של ברית המועצות וכך גם על סגנון הקלסיציזם הסוציאליסטי. מאז נפילת הגוש הסובייטי, נבנים מבנים ברוסיה שיש בהם מן הסגנון הזה. אחד מן המבנים הוא ארמון הניצחון (נפתח ב-2006), שמחקה במדויק סגנון זה. ארמון הניצחון לעיתים נקרא גם המגדל השמיני, בגלל הדמיון שלו ל"עוגות החתונה של סטלין". זהו בניין בעל 57 קומות בגובה של 264 מטרים הכולל כ-1000 דירות יוקרה.

שבע האחיות של סטלין[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – שבע האחיות (מוסקבה)

"שבע האחיות" הם שבעה גורדי שחקים שהוקמו ברחבי מוסקבה מ-1947 ועד 1953. הם היוו השראה להקמתם של גורדי שחקים סובייטיים במספר ערי בירה נוספות של מדינות קומוניסטית (במיוחד ב-"גוש המזרחי" של מזרח אירופה, כגון "ארמון התרבות והמדע" של ורשה). מבנים אלו נועדו להראות את שליטתה של ברית המועצות על מדינות אלו ונועדו להוות תחליף לסגנון גורדי השחקים האמריקאיים שהיו מנוגדים לאידאולוגיה הקומוניסטית. גורד השחקים הראשון במוסקבה שממנו קיבל סטלין השראה לבנייתם של גורדי שחקים נוספים היה הבניין הראשי של אוניברסיטת מוסקבה, שהוקם בתחילת שנות ה-50. לאחריו הוקמו גורדי שחקים נוספים בסגנון זה של "עוגת חתונה", במוסקבה ובמדינות קומוניסטיות אחרות.

תמונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא קלסיציזם סטליניסטי בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]