קלריסה מונגר באדגר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קלריסה מונגר באדגר
Clarissa Munger Badger
לידה 20 במאי 1806
Madison, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 14 בדצמבר 1889 (בגיל 83)
Madison, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
יצירות ידועות Floral belles from the green-house and garden עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג Milton Badger עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

קלריסה מונגר באדגראנגלית:Clarissa Munger Badger‏: 20 במאי 180614 בדצמבר 1889) הייתה מאיירת בוטנית אמריקאית באמצע המאה ה-19 הידועה בעיקר בשלושה כרכים של ציורי פרחים בליווי שירה. היא ציירה גם על טקסטיל.[1]

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

משפחה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קלריסה מונגר נולדה במזרח גוילפורד, קונטיקט, בשנת 1806 לג'ורג' מונגר, צייר וחרט דיוקנאות, ופרנל קלסי מונגר.[2] קלריסה, אחיה הבכור ג'ורג' ואחותה הצעירה קרוליין הפכו כולם לאמנים, כאשר קרוליין מתמחתה בפורטרטים כמו אביה וקלריסה באמנות בוטנית.[3]

בשנת 1828 נישאה לכומר מילטון באדגר, כומר הכנסייה הדרומית באנדובר, מסצ'וסטס ומאוחר יותר מונה למזכיר של אגודת המיסיונרים האמריקאית, עבודה שחייבת אותו לבלות במערב ארצות הברית. היו להם חמישה ילדים, מתוכם שניים שרדו עד הבגרות, שניהם הפכו לרופאים. [6] מילטון חלה והזוג חזר למדיסון שבקונטיקט, שם הוא נפטר בשנת 1873.[4]

יצירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1848, קלריסה מונגר באדגר פרסמה באופן פרטי ספר: "פרחי הטבע עם שירה נבחרת". זה היה מאסף של שירה מאת ויליאם קאלן בראיינט, לידיה סיגורני, מרי האוויט ואחרים שאוירו ב-13 מציורי הפרחים שלה. ייתכן שהכרך הזה סיפק מודל לספרה מ-1859 פרחי בר משורטטים מהטבע[5] (הידוע באופן לא רשמי בשם "פרחי הבר של אמריקה"), שאויר עם 22 לוחות של פרחים בודדים.[3] הוא כלל גם שירים, שנכתבו על ידי קלריסה באדגר עצמה, יחד עם שיר מבוא מאת סיגורני. הלוחות שוכפלו באותה תקופה באופן נרחב, ותרמו למוניטין של באדגר כאמנית בוטנית ממדרגה ראשונה.

בספרה משנת 1859 בשיריה היא מגלמת את הפרחים. היא כתבה בגוף ראשון, וגרמה לכך שהפרח ששורטט בעמוד הבא "מספר" לקורא את קורות חייו.

ספרה השלישי של קלריסה, "פרחי הבית והגן", ראה אור בשנת 1867 עם 16 לוחות ליטוגרפיות בצביעת יד, המציגות בדרך כלל שניים או שלושה פרחים באשכולות או זרי פרחים. כמו בספרה הראשון, ציורי הפרחים לוו בשירה, במקרה זה שירים על הפרחים המתוארים.

הסגנון שלה היה שונה מעמיתיה הגברים. חלק מהיצירות שלה מתמקדות בפרח יחיד, אך פעמים רבות היא הייתה כוללת פרחים רבים יחדיו. הדבר נעשה לעיתים רחוקות שכן רבים מציורי התקופה נועדו לחקר צמח בודד ולא כקבוצה.

היאתיארה כל צמח בכמות גדולה של פרטים ונשארה נאמנה לדמות בטבע ככל שיכלה. היא השתמשה בצללים ובצבעים כדי ליצור ניגודים ולגרום לפרחים להיראות כמו חיים.

באדגר ציירה את פרחיה גם על טקסטיל. אלה, כמו האיורים שלה, דומים מאוד למראם בחיים.

גלריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא קלריסה מונגר באדגר בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Clarissa Munger Badger (1806-1889) - Find A Grave..., www.findagrave.com (באנגלית)
  2. ^ Bowman, Mira Chittenden, and Marjorie Lee Chittenden. "The Munger Sisters". Philip S. Platt, ed., Madison's Heritage. Madison, CT: Madison Historical Society, 1964.
  3. ^ 1 2 The Art of Gilbert Munger (1837-1903): User Guide, gilbertmunger.org
  4. ^ Coe, D.B. "Milton Badger". The Congregational Quarterly, vol. 17, no. 1 (January 1875), pp. 11-12.
  5. ^ Harvard Mirador Viewer, iiif.lib.harvard.edu