קמהדע

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קמהדע
נתונים כלליים
סוג חברה ציבורית
בורסה הבורסה לניירות ערך בתל אביב
סימול קמדע
מייסדים ראלף האן, דוד צור
תקופת הפעילות 1990–הווה (כ־34 שנים)
משרד ראשי ישראלישראל נס ציונה, ישראל
ענפי תעשייה תרופות
מוצרים עיקריים Glassia, KamRAB, KamRho
שווי שוק 1.22 מיליארד ש"ח (18 במרץ 2024)
הכנסות 129 מיליון דולר (2022)[1]
רווח תפעולי 4.53 מיליון דולר (2022)[1]
רווח הפסד של 2.32 מיליון דולר (2022)[1]
הון עצמי 176 מיליון דולר (2022)[1]
סך המאזן 322 מיליון דולר (2022)[1]
יו"ר ליאון רקנאטי
מנכ"ל עמיר לונדון
עובדים 316 (2011)
 
www.kamada.com/heb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

קמהדע בע"מ היא חברת ביו-פרמצבטיקה המתמחה בפיתוח, ייצור ושיווק של תרופות באמצעות טכנולוגיה לטיהור והפרדת חלבונים. משרדיה הראשיים של החברה ומעבדותיה שוכנים בפארק המדע קריית ויצמן בנס ציונה מתקן הייצור ממוקם בקיבוץ בית קמה.

החברה מייצרת כ-10 תרופות הניתנות בהזרקה והמשווקות ביותר מ-15 מדינות. ייצור התרופות במפעל החברה מבוסס על טכנולוגיות של הפרדה וניקוי של חלבונים.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

חברת קמהדע נוסדה בשנת 1990 על ידי דוד צור, ראלף האן וחברת קמהפארם בע"מ, אשר הייתה בבעלות מלאה של קיבוץ בית קמה. קמהפארם עסקה עד אז בייצור אלבומין, ומתקני הייצור שלה נרכשו במלואם על ידי קמהדע. ב-1999 מכר קיבוץ בית קמה את מלוא מניותיו (35%) לחברה בבעלות ראלף האן ולמשקיע נוסף תמורת 2.5 מיליון דולר.[2] ראלף האן ודוד צור עמדו בראש החברה עד תחילת 2013. החברה השלימה הנפקה ציבורית ראשונה בשנת 2005 בבורסה לניירות ערך בתל אביב.

כיום מתמחה החברה בפיתוח, ייצור ושיווק של תרופות ייחודיות להצלת חיים, באמצעות טכנולוגיה ייחודית לטיהור והפרדת חלבונים. כמו כן, מתמחה קמהדע בפיתוח מוצרים לטיפול במחלות יתום (לדוגמה- אמפיזמה תורשתית). החברה מייצרת כ-10 תרופות הניתנות בהזרקה והמשווקות ביותר מ-15 מדינות ברחבי העולם.[3]

קמהדע נמנית עם מניות מדד ביומד בבורסה לני"ע בתל אביב, והחל מדצמבר 2012 נכללו מניותיה במדד תל אביב 100,[4] אך יצאו ממדד ת"א 100 בדצמבר 2014.[5] החל מ-2013 נסחרות מניותיה גם בבורסת נאסד"ק שבארצות הברית.

בשנת 2012 דורגה החברה במקום ה-456 מבין 500 החברות הצומחות ביותר באירופה על פי מדד Deloitte. דירוג החברות במדד זה נקבע על סמך ההכנסות בשנים 2007-2011.[6] על פי אותו מדד, דורגה החברה במקום ה-15 בישראל באותה שנה.

במאי 2014 הודיעה החברה כי לא עמדה ביעד שקבעה לניסוי בתרופה לנפחת תורשתית באינהלציה.[7] בעקבות כישלון הניסוי ירד שווי השוק של החברה תוך שנה מחצי מיליארד דולר ל-150 מיליון.[8]

מוצרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

אלפא-1 אנטי טריפסין לעירוי (AAT IV)[עריכת קוד מקור | עריכה]

עובד בחדרים הנקיים
עובד בחדרים הנקיים

מוצר הדגל של קמהדע הוא התרופה ®Glassia, שאושרה על ידי ה-FDA. המרכיב הפעיל בתרופה הוא חלבון אלפא-1 אנטיטריפסין (לטיפול בחוסר באלפא 1 אנטיטריפסין - AATD) הניתן בעירוי למטופלים הסובלים מחסר גנטי בחלבון. ®Glassia הוא תכשיר מוכן לשימוש בדרגת ניקיון גבוהה וללא חומרים משמרים. לקמהדע הסכם אסטרטגי עם חברת בקסטר לשיווק, הפצה ורישוי של התרופה בארצות הברית.

ייצור אימונוגלובולינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

לצד יכולותיה בייצור חלבונים ייחודים, פיתחה החברה פלטפורמה טכנולוגית לייצור אימונוגלובולינים ספציפיים (IgG's). בין היתר מייצרת החברה נוגדן ספציפי נגד נגיף הכלבת, ומוצר לטיפול ב-HDN - מחלה המוליטית של היילוד ‏ (Hemolytic Disease of the Newborn) - מחלה הנגרמת מ-Rh שלילי של האם מול Rh חיובי אצל העובר.

לחברה הסכם אסטרטגי עם חברת התרופות קדריון (KEDRIEON) לפיתוח ושיווק מוצר האימונוגלובולין נגד כלבת – KamRab- בארצות הברית.

לחברה שיתוף פעולה עם משרד הבריאות הישראלי, במסגרתו הקימה מתקן בתקן GMP לייצור נסיוב נגד ארס נחשים. קמהדע מייצרת את הנסיוב לטיפול בהכשות של צפע מצוי ואפעה מגוון, נחשים ארסיים שהכשתם עלולה להביא למוות. המוצר מופק מסרום של סוסים היפר אימוניים .[9] וניתן באמצעות עירוי[10]

תרופות בשלב ניסויים קליניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

אלפא-1 אנטיטריפסין[עריכת קוד מקור | עריכה]

מוצר "הדור הבא" של תכשיר ה-AAT למתן באינהלציה מצוי בשלב מתקדם של פיתוח קליני, במעמד תרופה יתומה של מינהל המזון והתרופות האמריקני ושל האיחוד האירופי, עבור מחלת חוסר בחלבון אלפא-1 אנטיטריפסין. החברה קיבלה שני דוחות ביניים המצביעים על הצלחה ומציגים פרופיל נתוני בטיחות וסבילות מצוינים עבור המוצר, אך במאי 2014 הודיעה החברה על קבלת תוצאות ראשוניות לפיהם המטרה המרכזית בניסוי לא הושגה. החברה הודיעה כי היא מחכה לתוצאות הסופיות ותמשיך בפיתוח עקב ההצלחה בשאר היעדים. בעקבות הנ"ל ערך המניה נחתך בעשרות אחוזים.

התוויות אפשריות אחרות ל-AAT (בעירוי או באינהלציה) כוללות ברונכיאקטזיס, מחלת ריאות חסימתית כרונית, וכן סיסטיק פיברוזיס וסוכרת מסוג 1, שבהן נמצאת החברה בניסויים קליניים (כל הנתונים נכונים לסוף 2012):

  • התרחבות הסימפונות (ברונכיאקטזיס): קמהדע השלימה את שלב 2 בניסוי הקליני עבור AAT-IH לטיפול בברונכיאקטזיס. כמו בניסוי עבור CF, גם תוצאותיו של ניסוי זה מציגות פרופיל בטיחות מצוין וכן את יכולתו של המוצר להביא לידי ירידה במדדי תהליכים דלקתיים ברקמת הריאות.
  • קמהדע השלימה ניסוי פיזור בריאות (Lung Deposition) של מוצר ה-AAT באינהלציה. תוצאות הניסוי מצביעות על כמות משמעותית של AAT המגיעה לאיבר המטרה (הריאות) בכל אוכלוסיות הניסוי.
  • סיסטיק פיברוזיס (CF): תוצאות הניסוי שלב 2 בסיסטיק פיברוזיס מעידות על פרופיל בטיחות מצוין ועל צמצום מדדי תהליכים דלקתיים בריאות. בדצמבר 2012 קיבלה החברה את אישור ה-FDA לביצוע ניסוי קליני מתקדם בארצות הברית בתרופת ה-AAT באינהלציה לטיפול במחלה.[11]
  • סוכרת מסוג 1: מחקרים קליניים מראים שלחלבון האלפא-1 אנטיטריפסין (AAT) יכולת לעכב או אף לעצור את הרס תאי הבטא המצויים בלבלב. מחקרים שנערכו לאחרונה הראו תוצאות טובות בבעלי חיים שטופלו ב-AAT. קמהדע הציגה תוצאות חיוביות של מדדי יעילות ובטיחות בניסוי ראשוני וייחודי מסוגו בילדים ונוער חולי סוכרת מסוג-1, עם חלבון אלפא-1 אנטיטריפסין הנמצא בתרופת הגלאסיה. מניתוח התוצאות של ניסוי שלב 1/2 בסוכרת מסוג-1 עולה כי חלבון ה-AAT שנמצא בתרופת הגלסיה של קמהדע עשוי לעצור את התקדמות מחלת הסוכרת, לאפשר המשך פעילות של תאי הביטא בלבלב המפרישים אינסולין ולאפשר איזון סוכרתי טוב יותר ובכך להוריד ואף למנוע סיבוכים קשים של המחלה בעתיד.[12]

נוגדן לקורונה[עריכת קוד מקור | עריכה]

החברה משתפת פעולה עם מרכז רפואי הדסה ומבצעת ניסויים קליניים בבתי חולים עם נסיוב חיסון חדש ל-COVID-19, כאשר הטיפול שניתן לחולים הופק מפלזמת מדם של חולי קורונה שהבריאו. בשונה מן הטיפול השגרתי, בקמהדע בודדו נוגדנים שנראים כיעילים בנטרול הנגיף, כשהתורמים שמהם נלקחה הפלזמה הם כאלה שפיתחו רמה גבוהה של נוגדנים.[13][14]

באוקטובר 2020 נחתם הסכם עם משרד הבריאות במסגרתו תייצר קמהדע נוגדנים אשר ישמשו לטיפול בחולים עוד בשלב הנסיוני טרם השלמת הניסוי המלא.[15]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא קמהדע בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 3 4 5 קמהדע: נתונים כספיים באתר מאי"ה.
  2. ^ מקור: תשקיף החברה TASE, דף הבית - מאיה – מערכת אינטרנט להודעות | הבורסה לניירות ערך, באתר מאיה
  3. ^ פרופיל חברת קמהדע (ארכיון)(הקישור אינו פעיל, 2.1.2021)
  4. ^ גיא בן סימון, לקראת עדכון המדדים באחד העם: קמהדע נכנסת לת"א 100 - קרסו בחוץ, באתר כלכליסט, 10 בדצמבר 2012
  5. ^ קובי ישעיהו, ‏עדכון המדדים: אילו מניות נכנסות ויוצאות מת"א 100?, באתר גלובס, 10 בדצמבר 2014
  6. ^ Deloitte Fast 500 Winners
  7. ^ ניר צליק, קמהדע לא עמדה ביעד המרכזי של הניסוי באינהלציה לחולי נפחת תורשתית, באתר כלכליסט, 16 במאי 2014
  8. ^ ניר צליק, "הערך הראוי לחברה כמו קמהדע הוא מיליארד דולר", באתר כלכליסט, 5 במאי 2015
  9. ^ שמחוסנים כנגד הארס
  10. ^ יורם גביזון, קמהדע תמכור למדינה נסיוב נגד ארס נחשים ב-35 מיליון שקל בעשור הקרוב, באתר TheMarker‏, 30 באוגוסט 2011
  11. ^ ניר צליק, קמהדע קיבלה את אישור לניסוי לטיפול במחלת הסיסטיק פיברוזיס, באתר כלכליסט, 24 בדצמבר 2012
  12. ^ הלל קורן, ‏תוצאות חיוביות לקמהדע בניסוי קליני בסוכרת נעורים, באתר גלובס, 18 בנובמבר 2012
  13. ^ ניצנים של תקווה: טיפול ניסיוני בקורונה בהדסה הניב תוצאות חיוביות
  14. ^ ערן סוקול, דיווח של בית חולים הדסה מזניק את מניית קמהדע, באתר ביזפורטל‏, 13 באוגוסט 2020
  15. ^ ערן סוקול, קמהדע: הסכם אספקה עם משרד הבריאות לטיפול של החברה לקורונה, באתר ביזפורטל‏, 19 באוקטובר 2020