קפטן האדוק

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קפטן האדוק
Capitaine Archibald Haddock
הופעה ראשונה הסרטן בעל צבתות הזהב
הופעה אחרונה טינטין ואלף ארט
יוצרים הרז'ה
מידע
מין זכר
מקצוע ימאי
מקום מגורים אחוזת מרלינספייק
דמויות קשורות
משפחה François de Hadoque (אבי השושלת) עריכת הנתון בוויקינתונים
חברים טינטין, פרופסור קלקולוס
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

קפטן ארצ'יבלד האדוקצרפתית: Capitaine Archibald Haddock) הוא דמות בדיונית וגיבור מרכזי בסדרת הקומיקס "הרפתקאותיו של טינטין", מאת הקומיקסאי הבלגי הרז'ה. האדוק הוא חברו הטוב ביותר של טינטין. בחלק מהתרגומים העבריים שמו "קפטן חמור ים".

האדוק מופיע בפעם הראשונה בספר הסרטן בעל צבתות הזהב, שם הוא מופיע כדמות חלשה ואלכוהוליסטית, אך עם זאת הוא עוזר לטינטין ואף עומד בחקירה ולא מוסר לפושעים היכן טינטין נמצא. עם התפתחות הסדרה דמותו הופכת להירואית יותר, ואף על פי שהוא לא מפסיק לקלל קללות ימיות ולשתות אלכוהול (בעיקר ויסקי מסוג "לוך לומונד") הוא הופך לדמות מוערכת[1].

דמותו של הקפטן דורגה במקום ה-49 ברשימת דמויות הקומיקס הגדולות של כל הזמנים של מגזין אמפייר[2], ובסקרים בקרב אוהדי הסדרה הוא הדמות האהובה ביותר, באופן עקבי. בממוצע, 37% מהנסקרים דירגו אותו במקום הראשון[3].

טינטין, שלגי וקפטן האדוק בסצנה מתוך "פרשת קלקולוס", מצוירים על בית בבריסל, בלגיה

פיתוח הדמות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בזמן שהרז'ה חיפש שם לדמותו של הקפטן, הוא שאל את אשתו ז'רמיין מה בישלה לארוחת ערב. היא ענתה "דג אנגלי עצוב - האדוק" (Haddock - בקלה בצרפתית). הרז'ה חשב שתיאור זה הולם היטב את דמותו של הקפטן, והחליט לקרוא לו "קפטן האדוק"[4].

התנהגותו של הקפטן העמידה בעיה בפני הרז'ה. הוא היה אמור להשתמש באוצר מילים גס ומחוספס, אך הרז'ה לא היה יכול להשתמש בקללות כלשהן כי ידע שקהל היעד שלו כולל ילדים. לכן נקט בשימוש במילים משונות שאינן פוגעניות בפני עצמן, אך הקפטן היה מבטא אותן בכעס רב ובצעקות, מה ששיווה להן אפקט דומה לשל קללות[5] כגון מלפפוני ים, חזירים, ברברים, פושטקים, נוכלים, חסרי חוליות וכדומה. סגנון הדיבור הייחודי הזה הפך לסימן מזהה של הקפטן.

אופי[עריכת קוד מקור | עריכה]

קפטן האדוק הוא אלכוהוליסט מושבע ומעשן כבד. הוא מכיר בהשפעות המזיקות של האלכוהול ובמהלך הסדרה ניסה להיגמל מהשתייה מספר פעמים, אך בסופו של דבר תמיד חזר לסורו. דמותו של הקפטן מכילה ניגודים: אף על פי שהוא נראה מחוספס, הוא מפגין נאמנות ואהבה רבה לטינטין, לפרופסור קלקולוס, ולחברו הימאי הוותיק קפטן צ'סטר. דמותו המחוספסת והגסה-משהו של האדוק והסרקזם האנושי שלו משמשים כנקודת מוצא להבלטת גבורתו של טינטין בעלילות הסדרה.

הקפטן הוא חם מזג ונוח לכעוס, ולעיתים טינטין משמש בתפקיד "המבוגר האחראי" כשהוא מונע מהקפטן לעשות מעשים פזיזים מתוך כעס. רק לעיתים רחוקות דווקא הקפטן עוצר את טינטין מלעשות מעשים מסוכנים מתוך סערת רגשות.

דמותו של הקפטן משמשת כאתנחתא קומית כאשר הוא נוטה להתנגש בחפצים, להיקלע לקטטות, לשבור את המקטרת שלו, ליפול ולהסתבך. פעמים רבות הוא שואל: "מדוע הכל קורה לי?"

בגלל אופיו הכעסני והפזיז, יחסיו של הקפטן עם שאר הדמויות יודעים עליות ומורדות. אף על פי שבאופן כללי נראה בבירור שהוא וטינטין אוהבים מאוד זה את זה, לעיתים הקפטן כועס על טינטין או שטינטין מסרב לשתף פעולה עם הקפטן. אך בסופו של דבר מערכת היחסים חוזרת להיות חמה כאשר האדוק בדרך כלל מתנצל. להאדוק מערכת יחסים מסובכת במיוחד עם סניורה קסטאפיורה, זמרת אופרה מפורסמת שמאוהבת בו, כאשר הוא עצמו מבועת ממנה ומתייחס אליה בנימוס אך בקרירות.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא קפטן האדוק בוויקישיתוף
  • "קפטן האדוק" באתר הרשמי של טינטין (באנגלית)

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ M. Castillo, Tintin and colleagues go to the doctor, AJNR. American journal of neuroradiology
  2. ^ The 50 greatest comic-book characters, EMPIRE
  3. ^ Michael Farr, Tintin & Co., עמ' 33
  4. ^ Captain Haddock: Real life inspiration, Characters of Tintin. Herge official website, ‏3 במרץ 2014
  5. ^ Harry Tompson, Tintin: Hergé and his creation, 1991