כריסטופר פייק

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף קפטן פייק)
כריסטופר פייק
Christopher Pike
ג'פרי האנטר ככריסטופר פייק.
ג'פרי האנטר ככריסטופר פייק.
ג'פרי האנטר ככריסטופר פייק.
שם סרט "סטארטרק, האויב בתוכנו - סטארטרק"
הופעה ראשונה "The Cage", הפיילוט הראשון של סדרת הטלוויזיה "מסע בין כוכבים: הסדרה המקורית", שנוצר בשנת 1964 (אך לא הוקרן עד לשנת 1988).
הופעה אחרונה מסע בין כוכבים: מסעות קצרים (עדיין משודר)
יוצרים ג'ין רודנברי עריכת הנתון בוויקינתונים
גילום הדמות ג'פרי האנטר (בפרק "The Cage")
שון קני (בפרק הכפול "The Menagerie")
ברוס גרינווד (בסרטים "סטארטרק" ו- "האויב בתוכנו - סטארטרק")
אנסון מאונט ("מסע בין כוכבים: דיסקברי", "מסע בין כוכבים: מסעות קצרים" ו"מסע בין כוכבים: עולמות חדשים ומשונים")
מידע
גזע אנושי
מין זכר
מקצוע קצין בצי הכוכבים
שיוך צי הכוכבים
אזרחות פדרציית הכוכבים המאוחדת
מקום מגורים Bearcreek עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

כריסטופר פייקאנגלית: Christopher Pike) הוא דמות בדיונית ביקום הבדיוני של זיכיון "מסע בין כוכבים". הוא גולם לראשונה על ידי השחקן ג'פרי הנטר בפרק הפיילוט הראשון של "מסע בין כוכבים: הסדרה המקורית", ששמו "The Cage" (שנת 1964), כקפטן ספינת החלל אנטרפרייז. הפיילוט נדחה, ובמהלך התפתחותו של הפיילוט השני הדמות הושלכה, כאשר האנטר החליט שהוא לא רוצה להמשיך עם הסדרה.[1][2] שון קני מגלם את פייק בקטעים חדשים שצולמו עבור הפרק הכפול "The Menagerie" (שנת 1966), שגם עושה שימוש מחדש בחומר המקורי של "The Cage" בהשתתפותו של האנטר. בסרט הקולנוע "סטארטרק" (2009), בבימויו של ג'יי ג'יי אברהמס, ובסרט ההמשך האויב בתוכנו - סטארטרק (2013) גילם את דמותו ברוס גרינווד.[3] החל משנת 2019 מגלם את הדמות השחקן אנסון מאונט, תחילה בסדרות "מסע בין כוכבים: דיסקברי" ו"מסע בין כוכבים: מסעות קצרים", והחל משנת 2022 כדמות הראשית בסדרה "מסע בין כוכבים: עולמות חדשים ומשונים".[4]

תיאור הדמות[עריכת קוד מקור | עריכה]

מעט מאוד ידוע על חייו האישיים של כריסטופר פייק. על פי דיאלוג בפרק "The Cage", הוא מהעיר מוהאבי, קליפורניה שעל פני כדור הארץ וכי בעבר היה בבעלותו סוס "טנגו".

עד לשנת 2019 פייק היה הקפטן הידוע הראשון של ספינת החלל "USS אנטרפרייז NCC-1701" בקאנון של מסע בין כוכבים אשר נראה על המסך בסדרות הלייב אקשן. עם זאת, על פי "מסע בין כוכבים: סדרת האנימציה", קפטן רוברט אפריל קדם לפייק, כך גם על פי ספרים, וחומרים מודפסים אחרים, של "מסע בין כוכבים".[5][7] פייק התקבע בקאנון כקפטן השני בפרק Brother בסדרה "דיסקברי", כשבאחת הסצנות מופיע על מסך המחשב שמו של אפריל כקפטן הראשון של האנטרפרייז.

The Cage[עריכת קוד מקור | עריכה]

בתחילת הפרק "The Cage", פייק והצוות שלו מתאוששים ממשימתם אל רייגל 7, בה מספר מחברי חוליית הנחיתה נהרגו על ידי התושבים המקומיים.[8] האירוע ממלא את פייק עם כל כך הרבה רגשות אשם, והוא שוקל להתפטר ממשרתו.

בינתיים, האנטרפרייז נמצאת בדרכה אל מושבת וגה כדי להשאיר שם מספר אנשי צוות פצועים, כאשר היא מקבלת קריאת מצוקה מספינת החלל "קולומביה" (Columbia), אשר נחשבת לאבודה בחלל מזה כ-18 שנים. פייק מוביל את ספינתו אל כוכב הלכת טאלוס 4, על מנת להציל את השורדים.

פייק לומד במהרה כי כולם, מלבד אחד מהניצולים, הם אשליות שנוצרו על ידי הטאלוסיאנים כדי לפתות את אנשי צוות האנטרפרייז אל כוכבם טאלוס 4. הטאלוסיאנים עושים כל מאמץ על מנת לספק פנטזיות מיניות, אשר הם מקווים ימצאו חן בעייני פייק, תוך שהם משתמשים בווינה (Vina), ניצולת הקולומביה היחידה והאמיתית, כמושא תשוקה. זמן קצר לאחר שפייק מצליח להימלט מהכלא שלו, בעזרתם של הקצינה הראשונה שלו מספר אחת והשליש ג'יי.מ. קולט, הטאלוסיאנים חושפים בפני פייק את המראה האמיתי של וינה - כאישה מבוגרת ומעוותת. הטאלוסיאנים הצילו את חייה לאחר התרסקות הקולומביה, אך לא היה להם את המידע הנדרש על מנת לתקן את גוף האדם. פייק מבקש מהטאלוסיאנים לשחזר את אשליית היופי של וינה והאנטרפרייז עוזבת את טאלוס 4.

מסע בין כוכבים: דיסקברי[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – מסע בין כוכבים: דיסקברי
אנסון מאונט ככריסטופר פייק; מתוך "מסע בין כוכבים: דיסקברי", 2019.

בסדרה „מסע בין כוכבים: דיסקברי”, בפרק „בחר את כאבך” מופיע לראשונה שמו של פייק במסד הנתונים של הצי כאחד מהקפטנים המעוטרים ביותר נכון לשנה 2256, לצידם של ג׳ונתן ארצ׳ר, מת׳יו דקר, פיליפה ג׳ורג׳יו ורוברט אפריל. בסופו של הפרק „יד מושטת” ספינת החלל דיסקברי קולטת אות מצוקה מספינת החלל אנטרפרייז בפיקודו של קפטן פייק.

בעונה השנייה של הסדרה הופך פייק, בגילומו של אנסון מאונט לדמות ראשית בסדרה. פייק מגיע לספינת החלל דיסקברי בתור מפקד זמני בעוד האנטרפרייז נמצאת בתיקונים במטרה לקחת אותה למסע לאיתור סימני אנרגיה שהופיעו לפתע והמפוזרים ברחבי הגלקסיה. בהמשך הדרך משלב פייק כוחות עם מייקל ברנהאם במטרה לנסות יחדיו להבין מה קרה לספוק, אחיה המאומץ של ברנהאם וקצין המדע של האנטרפרייז תחת פיקודו של פייק. בהמשך העונה, בפרק "Through the Valley of Shadows", אוחז פייק בגביש זמן ונחשף לעתיד הצפון לו, כפי שנראה על המסך בפרק "The Menagerie" מהסדרה המקורית. אף על פי שהוא מקבל את ההזדמנות לוותר על הגביש, ובכך לאפשר לעצמו להימנע מהעתיד שנראה לו, הוא מחליט לקחת את הגביש במטרה להציל את הגלקסיה כולה, כשהוא מקבע בכך את גורלו.

מסע בין כוכבים: מסעות קצרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – מסע בין כוכבים: מסעות קצרים

בעונה השנייה של הסדרה "מסעות קצרים" הוקדשו שלושת הפרקים הראשונים (מתוך שישה בסך הכל בעונה) להרפתקותיהם של צוות ה"אנטרפרייז" בפיקודו של פייק.

בשני הפרקים הראשונים, "Q&A" ו-"The Trouble with Edward" הופיע פייק בתפקידים קטנים בסוף ובתחילת הפרק בהתאמה. בפרק השלישי, Ask Not מופיע פייק בתפקיד ראשי בפרק כולו, כאסיר של צוערת ששומרת עליו לאחר שהואשם במרד. בסוף הפרק מתברר שמדובר היה בבחינה פסיכולוגית שעברה הצוערת במטרה לבחון את נאמנותה לצי הכוכבים.

מסע בין כוכבים: עולמות חדשים ומשונים[עריכת קוד מקור | עריכה]

במהלך הסדרה "מסע בין כוכבים: עולמות חדשים ומשונים" מוצגת התקופה בה פיקד פייק על ה"אנטרפרייז" החל מעונתה השנייה של הסדרה "דיסקברי", כלומר, אחרי האירועים המתרחשים בפרק "The Cage", ולפני תקופת הסדרה המקורית, והאירועים המתרחשים בפרק "The Menagerie". בתקופה זו מפקד פייק על ה"אנטרפרייז" תוך שהוא מודע לעתידו העגום. בתחילת הסדרה מנסה פייק לפרוש מחייו כקפטן בצי הכוכבים, אך לבסוף מחליט לחזור ולפקד על ה"אנטרפרייז". במהלך עונתה הראשונה של הסדרה, ובעיקר לאחר ביקור מבן דמותו העתידי (בפרק העשירי בעונה, "A Quality of Mercy") הוא מבין שעליו לקבל את גורלו, כפי שנקבע מראש, ולא לנסות ולהציל את עצמו או את שני הילדים (לימים - צוערים) שלא יצליח להציל בתאונה שתתרחש, מאחר שהתוצאות במקרה כזה יהיו הרות אסון לגלקסיה כולה.

The Menagerie[עריכת קוד מקור | עריכה]

שון קני ככריסטופר פייק; מתוך "מסע בין כוכבים: הסדרה המקורית", 1966.

בנקודת זמן מסוימת, טרם האירועים המתרחשים בפרק "The Menagerie", פייק מקודם לתפקיד מפקד צי .[9] הוא נפצע באורח קשה, בזמן שהציל מספר צוערים במהלך אימון, וכתוצאה מחשיפה לקרינת דלתא נותר משותק, אילם ומצולק, תלוי בכסא גלגלים המופעל על ידי גלי המוח. האמצעי היחיד שלו לתקשורת הוא נורה המוצבת במרכז הכיסא שלו: הבהוב אחד משמעותו "כן", ושני הבהובים מציינים "לא".

בפרק "The Menagerie", האנטרפרייז, כעת תחת פיקודו של קפטן ג'יימס ט' קירק, מגיעה אל תחנת חלל 11. ספוק, ששירת תחת פיקודו של פייק במשך "11 שנים, 4 חודשים ו-5 ימים", עושה סידורים חשאיים על מנת לקחת את פייק בחזרה אל טאלוס 4, אף על פי שהגעה לכוכב זה היא עבירה פלילית, היחידה בצי הכוכבים שהעונש עליה הוא מוות. ספוק מועמד למשפט צבאי, כאשר הראיות המוצגות במהלך ההליכים כוללת קטעים מצולמים מתוך הפרק "The Cage". בסיומו של הפרק הכפול, פייק מתאחד עם וינה, כאשר שניהם תחת האשליה שבריאותם מושלמת.

אזכורים נוספים[עריכת קוד מקור | עריכה]

פייק מוזכר בפרק "Mirror, Mirror": על פי דיווחים, גרסת יקום המראה של קפטן קירק התנקשה בחייו של פייק, על מנת שקירק יקודם לתפקיד קפטן האנטרפרייז.

התייחסות קצרה לפייק מתרחשת בסדרה "מסע בין כוכבים: חלל עמוק 9", בפרק "Tears of the Prophets", בו לקפטן בנג'מין סיסקו מוענקת "מדליית גבורה על שם כריסטופר פייק" על מעשיו והישגיו במהלך מלחמת הפדרציה-דומיניון.[10]

בסדרה "מסע בין כוכבים: הדור הבא", בפרק "The Most Toys", השם "פייק" נראה בקצרה על צידה של מעבורת חלל, אותה לוטננט-קומנדר דאטה מתכוון להטיס, בתחילת הפרק.

בציר זמן קלווין[עריכת קוד מקור | עריכה]

סטארטרק (2009)[עריכת קוד מקור | עריכה]

ברוס גרינווד ככריסטופר פייק ; מתוך "סטארטרק", 2009.
ערך מורחב – סטארטרק

דמותו של קפטן פייק משתתפת בסרט הקולנוע "סטארטרק" משנת 2009, הפעם בגילומו של ברוס גרינווד.

בסרט אתחול זה, שמתקיים בציר זמן קלווין, ולא בציר הזמן הראשי של הזיכיון, פייק מעודד את ג'יימס ט' קירק הצעיר (כריס פיין) ללכת בדרכו של אביו, ומאתגר אותו להתגייס לצי הכוכבים.[11] פייק הוא הקפטן הראשון של האנטרפרייז, עם קירק על הסיפון. פייק נלקח בשבי על ידי נירו, קפטן רומולאני, ועונה לצורך הגשת מידע על מערכות ההגנה של כדור הארץ. מאוחר יותר הוא מחולץ על ידי קירק וספוק. בסוף הסרט, פייק מקודם לדרגת אדמירל. בסצנת הסיום של הסרט הוא מופיע בכיסא גלגלים. במציאות החלופית המופיעה בסדרת סרטים זו הוא מסוגל לדבר ולהשתמש בפלג גופו העליון, בניגוד למוצג בפרק "The Menagerie", ופייק מוותר בגאווה על פיקוד האנטרפרייז לטובת קפטן קירק, בזמן שהוא מתאושש מהפציעה.

גרינווד חזר לגלם את תפקידו של פייק בשנת 2013, בסרט "האויב בתוכנו - סטארטרק".[12]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ David Alexander, Star Trek Creator: The Authorized Biography of Gene Roddenberry, p. 244. Letter from Gene Roddenberry to Jeffrey Hunter, April 5, 1965:
    I am told you have decided not to go ahead with "Star Trek". This has to be your own decision, of course, and I must respect it. You may be certain I hold no grudge or ill feelings and expect to continue to reflect publicly and privately the high regard I learned for you during the production of our pilot.
  2. ^ Herbert F. Solow and Robert H. Justman, Inside Star Trek, p. 63.
  3. ^ Hollywood Reporter Star Trek announcement
  4. ^ Star Trek Pike Update, Roddenberry Confirms New Series?, Dec 7, 2019, Ketwolski Youtube Channel
  5. ^ Carey, Diane (1995). Best Destiny. Pocket Books. ISBN 0-517-13905-7.
  6. ^ Okuda, Mike; Denise, Okuda; Mirek, Debbie (1999). The Star Trek Encyclopedia. Pocket Books. ISBN 0-671-53609-5.
  7. ^ [6]
  8. ^ "The Cage". Star Trek.
  9. ^ "The Menagerie". Star Trek.
  10. ^ "Tears of the Prophets". Star Trek: Deep Space Nine.
  11. ^ RadioFree.com: Star Trek film clip
  12. ^ Room for Greenwood in Star Trek XII « TrekToday