קרא לי בשמך (ספר)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קרא לי בשמך
Call Me by Your Name
מידע כללי
מאת אנדרה אסימן
שפת המקור אנגלית
סוגה רומן עריכת הנתון בוויקינתונים
נושא אהבה, אהבה נכזבת, התבגרות, ביסקסואליות עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום התרחשות הריביירה האיטלקית עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת התרחשות שנות ה-80 של המאה ה-20 עריכת הנתון בוויקינתונים
הוצאה
הוצאה פראר, סטראוס וג'ירו עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום הוצאה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
תאריך הוצאה 2007
הוצאה בעברית
הוצאה כנרת זמורה דביר[1]
תאריך אפריל 2019[1]
תרגום נעמה תורן[1]
מספר עמודים 240[1]
סדרה
הספר הבא מצא אותי עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

קרא לי בשמך הוא רומן משנת 2007 מאת הסופר היהודי-אמריקאי אנדרה אסימן (אנ'), שמוקדו הוא מערכת היחסים הפורחת בין נער אמריקאי-איטלקי יהודי אינטלקטואל בשם אליו פרלמן וצעיר יהודי אמריקאי בן 24 בשם אוליבר. העלילה מתרחשת בשנות ה-80 באיטליה. הרומן מתעד את מערכת היחסים הקיצית הרומנטית שלהם ועשרים השנים שלאחריה. ספר המשך שנקרא "מצא אותי", יצא לאור באוקטובר 2019.

סיכום העלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

המספר, אליו פרלמן, נזכר באירועי קיץ 1987, כאשר היה בן 17 והתגורר עם משפחתו באיטליה. כול קיץ, הוריו היו מזמינים סטודנט לביתם כאורח למשך 6 שבועות (חופשת הקיץ), אשר יעזור לכתוב ספר לאבא שלו ובניירת. אליו מתנגד למסורת מכיוון שהיא דורשת ממנו לפנות את חדרו כך שהאורח יוכל לשהות שם למשך אירוחו.

אוליבר, האורח של הקיץ הזה, הוא אדם חופשי ומשוחרר. אליו בחר באוליבר כאורח מכיוון שציפה יתפתח ביניהם קשר והוא ישמש לו כמדריך, ניסיונותיו של אליו להרשים את אוליבר בדרך כלל לא עבדו. כאשר אוליבר אוחז בידו של אליו לאחר משחק כדורעף, אליו מתנגד בפחד. אליו מכיר בנטייה הביסקסואלית שלו, ובמשיכה שלו לאוליבר - הוא מתרגש במיוחד כאשר הוא מגלה שאוליבר יהודי, הוא רואה את זה כמכנה משותף בינם - הוא מהרהר על כך שאוליבר מרגיש כמוהו.

יום אחד, אליו נכנס לחדרו של אוליבר, ומאונן במהלך שהוא לובש את בגד הים של אוליבר. מאוחר יותר, אליו מתוודה במשיכתו לאוליבר, והם מתנשקים במקום שבו קלוד מונה צייר כמה מהציורים שלו. כאשר אליו נוגע באיבר מינו של אוליבר דרך בגדיו, אוליבר דוחף אותו.

אוליבר ואליו התרחקו בימים שלאחר מכן. אליו מתחיל במערכת יחסים עם מרציה, נערה מקומית בגילו. אליו מבקש להתפייס עם אוליבר ומשאיר מכתב לאוליבר בחדרו, במכתב אליו מציע לאוליבר שפגשו בחצות. בחצות, אליו נכנס לחדרו של אוליבר, שם הם מקיימים יחסי מין. אליו מרגיש רגשות אשמה על המעשה, ומחליט שאינו יכול להמשיך את מערכת היחסים עם אוליבר.

בבוקר למחרת, אוליבר לובש את בגד הים של אליו לארוחת הבוקר-- שיקוף של הפטיש של אליו-- ומאוחר יותר מקיים יחסי מין אוראליים עם אליו. אליו מבין שהמשיכה שלו לאוליבר רק מתגברת, ושהוא מעוניין להמשיך בקשר שלהם. אליו מבקר בביתה של מרציה, ושניהם מבצעים יחסי מין. בשעות אחר הצהריים הוא מאונן עם אפרסק חתוך, ומקבל אורגזמה לתוכו. אוליבר מאוחר יותר אוכל את האפרסק ואת תוכנו, ומקיים שוב יחסי מין איתו.

לפני שאוליבר חוזר לארצות הברית, הוא מחליט לבלות שלושה ימים ברומא, שם הוא מלווה על ידי אליו. כאשר אליו חוזר מהטיול, הוא עצוב מכיוון שראה שכול חפציו הוחזרו לחדרו המקורי, ושכל המזכרות מאוליבר נעלמו. אליו מנהל שיחה עם אביו, שאומר שהוא מקבל את מערכת היחסים שלהם.

בחג המולד, אוליבר מבקר שוב את משפחת פרלמן, ומודיע שהוא מתכוון להתחתן בקיץ הבא. הקשר של אליו ואוליבר מתנתק, והם לא יוצרים קשר להרבה שנים לאחר מכן.

15 שנה לאחר מכן, אליו מבקר את אוליבר בארצות הברית, איפה שאוליבר עכשיו פרופסור. אליו לא מסכים לפגוש את אשתו וילדיו של אוליבר, ומתוודה שהוא עדיין נמשך אליו ולמשפחתו החדשה. אוליבר מתוודה שהוא עקב אחרי הקריירה האקדמאית של אליו, ומראה לו בול דואר שהוא הביא לו כאשר עזב את איטליה ושמר לאורך השנים. בפגישתם האחרונה, הם נפגשים בבר והם מבינים שמערכת היחסים שלהם הובילה לשני חיים מקבילים - אחת המציאות, ואחת פנטזיה שלא יכולה להתממש.

עשרים שנים לאחר פגישתם הראשונה ושנה לפני ההווה של המספר, אוליבר מבקר את משפחתו של אליו באיטליה. הם נזכרים בזמן שבילו יחדיו, אליו מיידע את אוליבר שאביו נפטר, ושהוא פיזר את האפר שלו ברחבי העולם. הרומן מסתיים עם אליו, כאשר המספר מדגיש לקורא שאם אוליבר זכר את כול חוויתם באמת כמו שהוא טען, הוא היה צריך "להסתכל עליי עוד פעם אחת, להחזיק בפניי ולקרוא לי בשמו".

עיבוד קולנועי[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – קרא לי בשמך (סרט)

עיבוד קולנועי של הספר לסרט קולנוע באותו השם, בבימויו של לוקה גואדאגנינו ובכיכובם של טימותי שאלאמה (אליו), ארמי האמר (אוליבר), ומייקל סטוברג כאביו של אליו, יצא לאקרנים ב-24 בנובמבר 2017.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]