קרב אוקטודורוס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קרב אוקטודורוס
מלחמה: מלחמת גאליה
תאריכי הסכסוך 57 לפנה"ס – 56 לפני הספירה עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום אוקטודורוס, בסמוך לגאליה טרנסאלפינה (כיום מרטיני, שווייץ)
קואורדינטות
46°06′00″N 7°04′00″E / 46.1°N 7.06666667°E / 46.1; 7.06666667 
עילה ניסיון רומי לכבוש את מעבר סן ברנאר
תוצאה ניצחון רומי חלקי
הצדדים הלוחמים

לפי קיסר 30,000

מפקדים

לא ידוע

כוחות

לא ידוע

אבדות

לא ידוע

לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

קרב אוקטודורוס התרחש בשנת 57 לפנה"ס במהלך מלחמת גאליה. בניגוד לרוב העימותים במלחמה שהתרחשו בתוך תוככי גאליה, הפעם נלחמו הרומים בסמוך לגבולותיה של גאליה טרנסאלפינה. מטרתם הייתה כיבוש מעבר סן ברנאר הגדול שהיה נתיב מסחרי חשוב בין חצי האי האפניני לצפון-מזרח אירופה. הגאלים נהגו למסות את הסוחרים הרומים שהשתמשו במעבר וקיסר שלח את הלגאטוס סרוויוס סולפיקיוס גלבה (Servius Sulpicius Galba) להשתלט על האזור ולכבוש את המעבר החשוב.

המערכה החלה בצורה מוצלחת מבחינת הרומאים. גלבה הצליח לכבוש את הסביבה הקרובה למעבר והחליט לחרוף באוקטודורוס. גלבה השתלט על מחצית הכפר והחל לבצר אותו ואילו התושבים המקומיים נדחקו למחציתו השנייה. הגאלים המתינו בסבלנות לעונת השנה הלא נוחה ותקפו את הרומאים בעודם מכונסים במגורי החורף וטרם הספיקו להתבצר כראוי. התפתח קרב עז שנמשך שעות אחדות, במהלכו הצליחו הרומאים להתגבר על הגאלים. קיסר דיווח על ניצחון רומי מלא, אך כנראה שהתוצאה הייתה מאוזנת יותר. גלבה נסוג מאוקטודורוס וגם מעבר סן ברנאר, שהיה הסיבה לכיבוש המקום מלכתחילה, נותר בידיים גאליות.

השבטים הגאלים באזור הוכנעו באופן סופי רק כעבור עשרות שנים במהלך מלחמת האלפים (16 לפנה"ס - 7 לפנה"ס) בעת שלטונו של אוגוסטוס.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • תיאור הקרב (באנגלית)