קרב אראס (1914)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קרב אראס
מערכה: המרוץ אל הים
מלחמה: מלחמת העולם הראשונה
תאריכי הסכסוך 1 באוקטובר 19144 באוקטובר 1914 (4 ימים)
מקום אראס, צרפת
קואורדינטות
50°17′23″N 2°46′51″E / 50.28972°N 2.78083°E / 50.28972; 2.78083
תוצאה קיפאון
הצדדים הלוחמים

הרפובליקה הצרפתית השלישיתהרפובליקה הצרפתית השלישית הרפובליקה הצרפתית השלישית

הקיסרות הגרמניתהקיסרות הגרמנית הקיסרות הגרמנית

מפקדים

הרפובליקה הצרפתית השלישיתהרפובליקה הצרפתית השלישית לואי דה מודהוי

כוחות

3 קורפוסים מהארמיות הראשונה, השנייה והשביעית

לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

קרב אראסצרפתית: Arras) היה אחד מקרבות החזית המערבית במלחמת העולם הראשונה. הקרב התחולל בתחילת אוקטובר 1914, במהלך המירוץ אל הים שלאחר הנס על המארן. קרב זה, שנערך בסביבות העיר אראס שבצפון מערב צרפת, החל בהתקפה צרפתית לכיוון דואה (Douai), לנוכח מה שהצרפתים חזו כהתנגדות קלה. אלא הגרמנים תכננו התקפה משלהם באותו אזור, וריכזו כוחות גדולים לשם כך. בסופו של דבר היו אלה הגרמנים שרשמו התקדמות, אלא שזו נבלמה לבסוף לנוכח התנגדות צרפתית עזה. לאנס נפלה בידי הגרמנים, אך אראס נותרה בידיים צרפתיות. קו החזית עבר בין שתי ערים אלה במשך שנות המלחמה הבאות, שנות מלחמת החפירות, בהן החזית 'קפאה' כמעט.

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

'הקרב על הגבולות'[עריכת קוד מקור | עריכה]

קרבות החזית המערבית במלחמת העולם הראשונה החלו ב-4 באוגוסט 1914, כאשר גרמניה פלשה לבלגיה וללוקסמבורג הנייטרליות. במקביל לפלישה הגרמנית, החל מ-7 באוגוסט תקפו הצרפתים בגבול גרמניה-צרפת במטרה לכבוש את חבל אלזס-לורן. התקפות אלה נהדפו על ידי הגרמנים, שהחל מסוף אוגוסט אף המשיכו וחדרו לשטח צרפת גם באותה גזרה. הבריטים החלו לשגר חילות משלוח כדי לסייע לצרפתים ולבלגים, אך בשלב זה של המלחמה היה ביכולתם לשלוח רק אוגדות ספורות. הגרמנים התקדמו לעבר צפון צרפת בחציו השני של חודש אוגוסט. בסדרת קרבות שנערכו בין הצבא הגרמני לבין הצבא הצרפתי וחיל המשלוח הבריטי, אשר נקראו בשם הכולל המערכה על הגבולות, ניצחו הגרמנים, אם כי עוכבו במידת מה. עם זאת, הנסיגה הייתה מסודרת יחסית, וצבאות מדינות ההסכמה שמרו על כושר לחימתם.

"הנס על המארן" ו"המרוץ אל הים"[עריכת קוד מקור | עריכה]

הכנף הימנית של ההתקפה הגרמנית, זו שערכה את האיגוף דרך בלגיה וצפון מערב צרפת, המשיכה להתקדם לכיוון פריז. בניסיון לאגף את הכוחות הצרפתיים הנסוגים, פנתה הכנף הימנית לכיוון דרום-מזרח, וכך חשפה את אגפה הימני. המפקדים הצרפתים ניצלו טעות זו במהרה, ובליל 8 בספטמבר הנחיתו מתקפת פתע. ב-9 בספטמבר, כאשר היה נראה כי הארמיות הגרמניות עמדו בפני כיתור והשמדה, החלה נסיגה גרמנית לנהר האן לצורך התארגנות מחדש ("הנס על המארן"). בשלב זה, אשר כונה "המירוץ אל הים", כל אחד מן הצדדים הלוחמים ניסה לאגף את הצד השני ממערב, כלפי תעלת למאנש והים הצפוני, לשווא. בסוף ספטמבר חלו שינויים מספר בצבאות המתמודדים, ולהם השפעה על הקרב שבפתח. הגרמנים העבירו את הארמייה השישית שלהם, עליה פיקד רופרכט, נסיך הכתר מבוואריה, מלורן מערבה, ואילו הצרפתים הקימו מספר ארמיות נוספות, ביניהן את הארמייה העשירית, אשר נשאה בנטל הקרבות באזור אראס בימים הבאים. ב-28 בספטמבר פקד הרמטכ"ל הגרמני, אריך פון פאלקנהיין, על מתקפה באגף הימני הקיצוני של כוחותיו, אשר היה באותה העת באזור אראס.

הקרב[עריכת קוד מקור | עריכה]

חיילים גרמנים מאבטחים את הכניסה למערכת החפירות בחזית אראס

1 ו-2 באוקטובר[עריכת קוד מקור | עריכה]

הקרב החל ב-1 באוקטובר, במתקפה כלפי מזרח, של הארמייה העשירית הצרפתית, בכיוון דואה, כ-20 ק"מ צפונה מזרחה לאראס, ומרחק דומה דרומה מזרחה ללאנס, במטרה לאגף את הגרמנים. הצרפתים סברו כי במקום צפויה התנגדות קלה יחסית, של כוח פרשים, אלא שהגרמנים, שאף הם התכוונו כאמור לתקוף, ריכזו במקום כוח גדול בהרבה, של שלושה גיסות (קורפוסים). תחילה נראה היה לצרפתים כי ההתקפה הולכת למישרין. בהמשך, התקפות נגד מוצלחות של הארמייה השישית הגרמנית, שינו את המגמה, הארמייה העשירית נאלצה לסגת, ודואה נכבשה על ידי הגרמנים. ב-2 לחודש הגרמנים חדשו את התקדמותם מערבה. הם כבשו את איזל (Izel), דרוקור (Drocourt) ופרנואה (Fresnoi), כשבעה ק"מ ממערב לדואה.

ההתקפות על אראס, אוקטובר 1914

3 באוקטובר[עריכת קוד מקור | עריכה]

גם למחרת, ב-3 באוקטובר, הגרמנים חזרו ותקפו. בשעות הבוקר הם התקדמו עוד מספר ק"מ מערבה, וכבשו את רוברואה (Rouvroy), אשוויל (Acheville) ומריקור (Mericourt). לקראת הצהריים התחזקה התנגדות הצרפתים. תחילה ההתקדמות הגרמנית הואטה, אם כי דרומה משם הם הצליחו לכבוש את אופי (Oppy) ואת נביריי (Neuvireuil), תוך ספיגת אבדות כבדות. אחר כך, כאשר תקפו את פרבריה המזרחיים של אראס, תוך ספיגת אבדות כבדות נוספות, התקדמותם נבלמה. הוא הדין בהתקפתם על ארלה (Arleux), מעט מזרחה משם, אם כי בסופו של דבר זו נכבשה בשעה 3:00, אור ל-4 באוקטובר. בכל זאת, הגרמנים נערכו לקראת התקפות נוספות, שמוקדן צפונה יותר, והצרפתים, שמערכיהם נשתבשו, החלו לשקול נסיגה על מנת לקצר את קוויהם.

4 באוקטובר ואילך[עריכת קוד מקור | עריכה]

למחרת, בבוקר 4 באוקטובר, חידשו הגרמנים את התקפותיהם. הכוח שכבש את ארלה ערך התקפה מרובת אבדות על ויירוואל (Willerval), כשני ק"מ דרומה מערבה, וכבש אותה ב-8:30. עד רדת החשכה הם התקדמו עוד כ-1,500 מטרים, ונבלמו בפרבוס (Farbus). בגזרות אחרות הגרמנים הגיעו עד לרדת החשיכה לכביש לאנס-אראס ומעט מעבר לו. כן הגיעו הגרמנים לאונגרה (Angres), ק"מ מס' דרומה מערבה ללאנס, ובהמשך נכנסו ללאנס. דרומה מזרחה ללאנס, הגרמנים, אשר כבשו קודם לכן, כאמור, את אשוויל (Acheville), התקדמו ונעצרו בהמשך היום מעט מזרחה לרציף הרכבת בווימי (Vimy), אותו הם נמנעו מלתקוף באותו שלב, בהיעדר סיוע ארטילרי. בלילה חולק ללוחמים יין, והם ערכו התקפה נוספת, בה כבשו את רציף הרכבת, ולנוכח נסיגה צרפתית, אף מעט מעבר לו. הדבר איפשר התקדמות נוספת של הכוח שנבלם בפרבוס. מאוחר יותר, מעט דרומה ללאנס, בהתקפת לילה, בין 4 ל-5 באוקטובר, התקדמו הגרמנים עוד כברת דרך מערבה, עד הגיעם לגבעה הממוקמת מעט מערבה לז'יבנשי (Givenchy), לפנות עלות שחר 5 באוקטובר. עד לאותו מועד גברה התנגדות הצרפתים, שנסתייעה בהפגזות ארטילריות כבדות, ולמעט כברות שטח קטנות, זעיר פה וזעיר שם, בימים הבאים נבלמה התקדמות הגרמנים, על קו המשתרע מעט מערבה לזה שהושג עד 4 באוקטובר. ניסיון גרמני לחדש את ההתקדמות ב-9 לחודש נהדף על ידי הצרפתים. בזה תמו למעשה קרבות התנועה בגזרה זו, ולמשך כארבע שנים לא השתנה רבות קו החזית.

אחרית דבר[עריכת קוד מקור | עריכה]

גורל דומה פקד את ניסיונות שני הצבאות לתמרן גם בגזרות הסמוכות צפונה מערבה לגזרת אראס, עד סמוך לים הצפוני. וכך בקרב איפר הראשון, בסוף אוקטובר ובנובמבר 1914, תם 'המרוץ אל הים' ולמשך כארבע שנים, תמו למעשה קרבות התנועה בחזית המערבית. מלחמת החפירות התחילה. אראס וסביבותיה היוו זירה לקרבות רבים, בהם נהרגו מאות אלפי חיילים משני הצדדים, בארבע השנים הבאות.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Foch, F. (1931). Mémoire pour servir à l'histoire de la guerre 1914–1918: avec 18 gravures hors-texte et 12 cartes (PDF) (Heinemann ed.). Paris: Plon. OCLC 86058356. אורכב מ-המקור (PDF) ב-2016-03-03. נבדק ב-11 בספטמבר 2014. {{cite book}}: (עזרה)

צרפתית)

אנגלית)

  • Sheldon, J. (2005). The German Army on the Somme 1914–1916 (Pen & Sword Military 2006 ed.). London: Leo Cooper. ISBN 1-84415-269-3.

(באנגלית)

(באנגלית)

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא קרב אראס בוויקישיתוף