קרב הורליבקה (2014)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קרב הורליבקה
בניין שנפגע בקרב הורליבקה
בניין שנפגע בקרב הורליבקה
מערכה: המלחמה בדונבאס
מלחמה: הסכסוך האוקראיני-רוסי
תאריכי הסכסוך 21 ביולי 20146 בספטמבר 2014 (6 שבועות ו־6 ימים)
מקום הורליבקה, מחוז דונצק, אוקראינה
קואורדינטות 48°18′N 38°03′E / 48.3°N 38.05°E / 48.3; 38.05
תוצאה

הפסקת אש

  • הרפובליקה העממית של דונצק ממשיכה לשלוט ברוב שטחי הורליבקה
הצדדים הלוחמים

הרפובליקה העממית של דונצקהרפובליקה העממית של דונצק הרפובליקה העממית של דונצק

אוקראינהאוקראינה אוקראינה

כוחות

המליציה העממית של דונבאס

אבדות

לא ידוע

לא ידוע

36 אזרחים נהרגו[1]
מפה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

קרב הורליבקה היה עימות צבאי כחלק מהמלחמה בדונבאס שהחל ב-21 ביולי 2014 כאשר כוחות ממשלת אוקראינה ניסו לכבוש מחדש את העיר הורליבקה במחוז דונצק, מידי מורדים פרו-רוסים המזוהים עם הרפובליקה העממית של דונצק.

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – המלחמה בדונבאס

הורליבקה היא עיר גדולה במחוז דונצק, צפונית לעיר דונצק. בתוך התסיסה הגואה ברחבי מזרח ודרום אוקראינה, מורדים חמושים הסתערו והשתלטו על תחנת משטרה בהורליבקה ב-14 באפריל. זמן קצר לאחר מכן, הסתערו החמושים על בניין עיריית הורליבקה, והשיגו שליטה אפקטיבית על העיר עבור הרפובליקה העממית של דונצק. לאחר שכוחות הרפובליקה נסוגו מסלובאנסק שבצפון מחוז דונצק ב-5 ביולי, חייליה נסגו להורליבקה, שנותרה בשליטת הרפובליקה העממית של דונצק.

מהלך הקרב[עריכת קוד מקור | עריכה]

החל מ-21 ביולי 2014 עשו כוחות אוקראינים ניסיונות חוזרים ונשנים להיכנס למאיורסק, פרוור של הורליבקה. דווח על עימותים קלים ברחבי העיר. מטוס קרב של חיל האוויר של אוקראינה הופל מעל הורליבקה ב-23 ביולי, לאחר שתקף עמדות המורדים בעיר.

לאחר רגיעה בלחימה, התחדשו הקרבות בהורליבקה ב-27 ביולי. צבא אוקראינה פתח במתקפה כדי לכבוש את העיר, וטען שכיתר אותה. הצבא גם טען שהרס מחסומים מאוישים של המורדים בפאתי העיר. מנהיגי המורדים אמרו שהם שמרו על שליטה על כמה עמדות בפאתי העיר. כוחות הצבא הפגיזו אזורי מגורים רבים בהורליבקה, והרגו לפחות 13 בני אדם. יום בלחימה ב-27 ביולי נחשב כאחד מהקרבות הטרגיים ביותר במונחים של נפגעים אזרחיים כתוצאה משיגור טילי "גראד" שנורה במרכז העיירה כששני הצדדים מאשימים זה את זה בשיגור הטילים. דובר המבצע הצבאי הממשלתי בדונבאס אמר כי כוחות המורדים ירו רקטות גראד על שטחים אזרחיים בניסיון להכפיש את כוחות צבא אוקראינה. מפקדי הרפובליקה העממית של דונצק בהורליבקה אמרו שאם כוחות צבא אוקראינה לא ייסוגו מהעיר, הם יהרגו בני ערובה שהם החזיקו, וגם יפוצצו את המפעלים הכימיים בעיר. במהלך הלחימה, כוחות צבא אוקראינה אמרו שהם הרגו לפחות 20 מורדים, והשמידו שמונה כלי רכב צבאיים בפאתי העיר.

למחרת דווח כי 17 אזרחים נהרגו במהלך הלחימה בהורליבקה, וכי ארבעים ושלושה נפצעו. כוחות הצבא האוקראיני המשיכו להפגיז את עמדות המורדים עם רקטות גראד ומרגמות, וגרמו לבהלה בקרב תושבי העיר. עשן שחור נראה עולה מעל פרברי העיר. עד 29 ביולי, רובעי מגורים רבים בעיר נהרסו כליל. מפקד הרפובליקה העממית של דונצק בהורליבקה איגור בזלר, נמלט מהעיר בעקבות הלחימה הכמעט מתמדת. כוחות הצבא האוקראיני ניסו לכתר את העיר שוב ב-31 ביולי. העימותים נמשכו במהלך הימים הבאים. לפחות אזרח אחד מת ב-3 באוגוסט, בעוד 16 נפצעו. עד 6 באוגוסט, לפחות 250 בתים בעיר נותרו ללא שירותי גז, ובתים רבים נוספים נהרסו. למחרת, פגז ארטילרי פגע בתחנת אוטובוס, הרג חמישה אזרחים ופצע עשרה נוספים. גם תחנת כוח נהרסה, והותירה חלק גדול מהעיר ללא חשמל.

כוחות הרפובליקה העממית של דונצק פוצצו גשר שחיבר את מרכז העיר למחוזות הצפוניים ב-6 באוגוסט, במטרה לנסות לעצור את הכוחות האוקראינים מלהתקדם לעמדותיהם. קרבות קשים נמשכו עד 14 באוגוסט. לוחמים צ'צ'נים שאיישו עמדות בעיר נטשו אותם ב-16 באוגוסט. כוחות אוקראינים אמרו שהם שוב כיתרו את הורליבקה ב-18 באוגוסט. למרות זאת, הלחימה נמשכה. מתקפת נגד רחבה של כוחות הרפובליקה העממית של דונצק ברחבי הדונבאס דחפה את הכוחות האוקראינים לאחור באזורים רבים במהלך סוף אוגוסט. במהלך הקרבות בהורליבקה ובאילואיסק הסמוכה ב-27 באוגוסט, כוחות אוקראינים אמרו שהם הרגו 200 מורדים.

למרות הפסקת האש שנחתמה ב-5 בספטמבר, כוחות המורדים אמרו כי הכוחות האוקראינים מפגיזים את עמדותיהם בהורליבקה ב-6 בספטמבר. הפסקת האש נמשכה בכל זאת.

לאחר הקרב[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2017 הוקמה העיירה אנדרטה לזכר קורבנות הסכסוך. על פי האנדרטה שהוקמה, במשך שלושה ימים גבתה הלחימה את חייהם של 235 אזרחים, בהם 22 ילדים. אחת הקורבנות, קריסטינה ז'וק, שנהרגה עם תינוק, תוארה בהרחבה בתקשורת הרוסית כ"המדונה מהורליבקה"[2].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא קרב הורליבקה בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "About 36 people die in Horlivka on July 27–29". Kyiv Post. 30 ביולי 2014. {{cite news}}: (עזרה)
  2. ^ "В Горловке открыли мемориал погибшим жителям — Викиновости". ru.wikinews.org (ברוסית). נבדק ב-2020-06-09.