קרב מנפו

קרב מנפו
איור הקרב. משמאל למטה - הוצאתו להוג של שמואל אבא
איור הקרב. משמאל למטה - הוצאתו להוג של שמואל אבא
תאריך הסכסוך 5 ביולי 1044
מקום גיור, הונגריה
קואורדינטות 47°41′03″N 17°38′04″E / 47.68416667°N 17.63444444°E / 47.68416667; 17.63444444
תוצאה ניצחון האימפריה הרומית הקדושה
הצדדים הלוחמים
מפקדים
אבדות

קלות

כבדות

לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

קרב מנפוהונגרית: Ménfő; בגרמנית: Menfö) היה קרב פרשים בין כוחות האימפריה הרומית הקדושה בראשות היינריך השלישי לבין ההונגרים בראשות מלכם שמואל אבא, מלך הונגריה. הקרב התקיים ב-5 ביולי 1044 ליד העיר גיור שבהונגריה והסתיים בניצחון גרמני, לאחריו הוצא אבא להורג והיינריך המליך תחתיו את פטר אורסאולו, תוך שהונגריה מאבדת את עצמאותה לזמן קצר (ב-1052 שבה הונגריה לעצמאותה לאחר עלייתו לשלטון של אנדרש הראשון).

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

אחת הבעיות העיקריות של הקיסרות הרומית הקדושה הייתה האיום שהציבה ממלכת הונגריה החזקה והעצמאית על גבולות הקיסרות בעיקר על ידי פשיטות וחירחור מרידות בבוהמיה ושוואביה. לאחר מותו של אישטוון הראשון, מלך הונגריה ב-1038, נותרה הממלכה ללא יורש. מלך הונגריה פטר אורסאולו ניסה להתקרב לקיסרות, אך הוא הודח עד מהרה וב-1041 עלה על כס ממלכת הונגריה אבא שמואל ופטר נמלט לחצרו של היינריך. לאחר מספר מלחמות-גבול מוגבלות בבוואריה, הכריז היינריך ב-1042 מלחמה על הונגריה ופלש אליה בראש חיל גדול. למרות הצלחה בכיבוש מערב הממלכה, היא נותרה עצמאית בראשות שמואל אבא ועד מהרה שבו גם הנחלות שנכבשו במערב אל הכתר ההונגרי.

הקרב ולאחריו[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביולי 1044 שב ופלש היינריך להונגריה, ב-5 לחודש התנגש עם הכוחות ההונגריים ליד גיור. היינריך הפיק לקחים מפלישתו הקודמת והתכונן עתה היטב לחציית הדנובה.

הכוח הגרמני הפולש היה קטן במקצת בהיקפו מזה ההונגרי, אולם הצבא ההונגרי לא היה אחיד וממושמע וכלל אף אצילים שהיו נאמנים למלך המודח פטר. לפיכך התפרקה ההתנגדות ההונגרית עד מהרה. המלך שמואל ברח מזרחה. יש גרסאות שונות לגבי נסיבות מותו: אחת טוענת שנפל בשבי והוצא להורג יחד עם אשתו ובניו בפקודתם של פטר והיינריך[1], לפי הגרסה השנייה הגיע בבריחתו לנהר טיסה, שם נרצח בחניקה בתוך מחסן על ידי אויבים מקרב המקומיים[2].

היינריך השיב את פטר לכסאו בסקשפהרוואר ופטר הכריז הומאגיום לקיסר והפך את הונגריה לואסלית של הכתר הגרמני.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא קרב מנפו בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]