קרדיודון

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןקרדיודון
תקופה
יורה תיכון 167 מיליון שנה לפני זמננו
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: זוחלים
סדרה: בעלי אגן דמוי לטאה
תת־סדרה: דמויי זאורופודים
סוג: קרדיודון
מין: Cardiodon rugulosus
שם מדעי
Cardiodon rugulosus
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

קרדיודון (שם מדעי: Cardiodon; מילולית: "שן לב") הוא סוג של דינוזאור זאורופוד קדום שהתקיים באירופה במשך אמצע היורה שלפני 167 מיליון שנה מזמננו.

סוג זה תואר ממאובנים שהתגלו בוילטשייר, אנגליה ותוארו בידי החוקר ריצ'רד אוון ב-1844. שרידים אלה היו ממצאי הזאורופוד הראשון שקיבלו שם, אף שאוון לא סיווג אותם כשל זאורופוד[1].

השרידים שלו כללו רק ממצאי שיניים בעלות בסיס חד שדמו לממצאי הטוריאזאורוס או הצטיוזאורוס, אליו השתייך על פי מספר חוקרים. את שמו קיבל עקב המבנה הדומה של השיניים למראה לב מהצד. סוג זה הכיל מין אחדד - Cardiodon rugulosus.

ממצאים נוספים שכנראה השתייכו לסוג התגלו באוקספורדשייר ובגלוסטרשייר. מבנה הראש מרמז על קרבה לקבוצה אאוזאורופודה, כשהשיניים היו בעלות כתר עם קצוות ללא אמייל, אשר היו קמורות מעל הלשון, דבר שהבדיל אותם מהצטיוזאוריים והכליל אותו בקבוצה טוריאזאוריה.

דינוזאור זה היה אוכל צמחייה ארבע-רגלי שלפי מבנה השיניים אולי הגיע לאורך 16 מטרים בבגרותו.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא קרדיודון בוויקישיתוף
  • קרדיודון, באתר GBIF (באנגלית)

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Taylor, Michael P., 2010, "Sauropod dinosaur research: a historical review", pp. 361-386 in: Richard T. J. Moody, Eric Buffetaut, Darren Naish and David M. Martill (eds.), Dinosaurs and Other Extinct Saurians: a Historical Perspective. Geological Society of London, Special Publication 343