קריוס ובקטוס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריוס ובקטוס
Karius og Baktus
קריוס ובקטוס
קריוס ובקטוס
מידע כללי
מאת תורביורן אגנר
איורים תורביורן אגנר
שפת המקור נורווגית
סוגה ספר ילדים
הוצאה
תאריך הוצאה 1949
מספר עמודים 42
הוצאה בעברית
הוצאה הוצאת מסדה
תאריך 1979
תרגום אריאלה אנדרסן
קישורים חיצוניים
הספרייה הלאומית 001106885
איור מתוך הספר קריוס ובקטוס

קריוס ובקטוסנורווגית: Karius og Baktus) הוא ספר ילדים נורווגי מפורסם, אשר נכתב ואויר על ידי הסופר הנורווגי תורביורן אגנר בשנת 1949 ותורגם לשפה העברית על ידי אריאלה אנדרסן.

הדמויות הראשיות בסיפור הם קריוס - שחור השיער ששמו נגזר ממחלת העששת (בנורווגית: karies), ובקטוס - בעל השיער האדום, ששמו נגזר מהמלה בקטריה.

סיפורם של קריוס ובקטוס, עם איוריו המשעשעים והמסר החינוכי החשוב שבו, הפך לסיפור ילדים נורווגי קלאסי. מאז הפרסום שלו שימש הרעיון של "טרול שיניים" ככלי חינוכי לדורות של ילדים סקנדינביים.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קריוס ובקטוס הם שני טרולים של שיניים החיים בתוך חורים בשיניים של ילד בשם עוזי (במקור היה שמו ינס). יש להם חיים טובים מאוד, במיוחד כאשר הוא אוכל חלה עם ריבה ולא מצחצח את שיניו לאחר מכן. הבתים שלהם לבסוף מושמדים על ידי רופא שיניים והם נשטפים מפיו של עוזי לאחר טיפול הולם בשיניו.

הצגה בישראל[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסיפור הוצג בישראל בתוכנית "מה פתאום?!" ולאחר מכן עובד למחזה לילדים על ידי אבירמה גולן, אשר גם כתבה תשעה שירים עבור המחזה. שירים אלו הולחנו על ידי מישה בלכרוביץ. המחזה הועלה החל משנת 1983 על ידי דובי גל וזכה להצלחה גדולה. עד שנת 1988 הועלו 300 הצגות ובהמשך הועלה עוד מאות פעמים. לטענת גל, מבקרים הכתירו את ההצגה כנכס צאן ברזל של התרבות הישראלית.[1]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא קריוס ובקטוס בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]