קריוריקטס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןקריוריקטס
תקופה
קרטיקון תחתון 106 מיליון שנה לפני זמננו
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: יונקים
סדרה: יונקי הביב
סוג: קריוריקטס
מין: Kryoryctes cadburyi
שם מדעי
Kryoryctes
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

קריוריקטס (שם מדעי: Kryoryctes) הוא סוג יונק נכחד מקבוצת יונקי הביב שהתקיים באוסטרליה במשך הקרטיקון התחתון לפני 106 מיליון שנה מימינו בקירוב. הסוג התגלה ב-2005 והכיל מין בודד - Kryoryctes cadburyi. משמעות שמו מיוונית: "kryo" - של אזור קריר ו-"oryktes" - מתחפר. שם המין ניתן להוקרה לחברת השוקולד Cadbury, אשר תמכה בחפירות והתגליות וכן מאחר שצבע הממצאים היה כהה בדומה לשוקולד[1].

הממצאים הראשונים של היונק התגלו בחפירות ממערת הדינוזאור (Dinosaur Cove) שבתצורות אאומרלה (Eumeralla Formation) בויקטוריה וכיום ממוקמים במוזיאון ויקטוריה במלבורן.

הקריוריקטס היה יונק ביב קדום ביותר, שאולי דמה לסטרופודון מאותו אזור. עקב מבנה הטפרים הרחבים שלצידי רגליו נראה שהיה מתחפר מומחה. מבנה עצם הזרוע המאובן שהיה בעל תלמים וחריצים על חציו הגיע לאורך 46 מ"מ, אף שכנראה לפני שחיקה העצם הגיעה לאורך 50 מ"מ. לצידו נמצאו כמה מפרקים ועצם הגומד, אשר התאימו לאורח חיים של יצור מתחפר. הממצאים לא מעידים אם היה קרוב לברווזן או לקיפודניים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Pridmore, Peter A.; et al. (December 2005), "A Tachyglossid-Like Humerus from the Early Cretaceous of South-Eastern Australia", Journal of Mammalian Evolution, 12 (3–4): 359–378, doi:10.1007/s10914-005-6959-9, S2CID 22931124